Het huidige digitale tijdperk is vol met ‘transformaties’ en ‘versnellingen’ die de concurrentiepositie van organisaties versterken, en hun afhankelijkheid van IT vergroten. Informatietechnologie is niet langer een bijkomend, ondersteunend element: IT is een primaire bedrijfs-USP (unique selling point) geworden. De daardoor toegenomen vraag naar ervaren en vaardige engineers heeft een ware war for talent ontketend. Dé manier om toptalent aan te trekken en te binden is door daar de juiste cultuur voor te ontwikkelen. Agile kan daarbij helpen.

Er zijn vier belangrijke consequenties van het huidige digitale tijdperk die de war for talent en de toenemende vraag naar ingenieurs voeden.

1. Productdigitalisatie

In dit digitale tijdperk zijn alle producten digitaal, of hebben ze een digitaal component. Van producten die niet fysiek zijn, zoals verzekeringen en bankrekeningen, wordt verwacht dat er een informatie- en transactie-experience aan gekoppeld is die via een app of ander digitaal kanaal kan worden bereikt. Zelfs uiterst fysieke bedrijven zoals doe-het-zelfketens moeten online aanwezig zijn. De klant van vandaag doet online research voordat er offline tot aankoop over wordt gegaan en de doe-het-zelfzaak die de beste online-ervaring biedt, wint de klant.

2. Massaal op maat

Het is de norm geworden om klantinteracties voor iedere unieke klant een eigen vorm te kunnen geven. Het is niet langer een USP maar eerder een basisvereiste. Functionaliteiten zoals aanbevelingen, directe chatvensters en personalisatie, zijn al lang geen uitzondering meer.

3. Directe klantfeedback

Door ‘Massaal op Maat’ en de huidige sociale-mediacultuur is het voor organisaties steeds belangrijker dat klanten zich echt gehoord en begrepen voelen. Er moet snel en effectief op feedback gereageerd worden. Er zijn veel voorbeelden van smartphone-apps die vooral hoge ratings krijgen omdat de makers hun app, reagerend op feedback van gebruikers, razendsnel aanpassen. Dit is geen nieuw fenomeen. Naar klanten luisteren en iets aan hun klachten doen was altijd al een goed idee, maar de hoeveelheid feedback en de snelheid van reageren is door alle nieuwe digitale kanalen enorm toegenomen.

4. Afgenomen instapkosten

(It’s not the big fish that eat the small… It’s the fast that eat the slow.) Omdat instapkosten sterk zijn afgenomen en schaalvergroting toegankelijker is dan ooit kunnen grote gevestigde organisaties niet langer vertrouwen op het overwicht dat hun bestaande marktaandeel en schaal vroeger bracht. De focus ligt te vaak op de typische ‘disruptors’ als Uber en Airbnb. Dat zijn weliswaar prachtige heroïsche succesverhalen, maar iedere markt zal altijd nieuwe concurrenten kennen. Het werkelijke probleem zit ’m bij de grote gevestigde organisaties die de snelheid van verandering niet bij kunnen benen.

De ‘War for IT talent’

Het digitale tijdperk heeft informatietechnologie van een secondair ondersteunend element tot een primair bedrijfs-USP gemaakt. Er was een tijd dat sommige organisaties zich een minder goede, of zelfs een ronduit slechte engineeringcultuur en -omgeving konden veroorloven, maar dat is nu niet langer het geval.

Organisaties waarvoor IT al belangrijk was, stellen het nu nog centraler. Dit laat zich misschien het beste illustreren door een quote van Ralph Hamers, CEO van ING, die stelde in augustus 2017 tijdens een interview met Brian Caplen van The Banker: “Wij willen een techbedrijf met een banklicentie zijn”.

Daarnaast zijn er de organisaties die hun IT-engineering voorheen extern hielden, omdat het geen deel uitmaakte van hun primaire bedrijfsprocessen of omdat ze geen digitale producten of aanwezigheid hadden. Deze organisaties moeten de fundamentele infrastructuur voor een engineeringsomgeving nu van de grond af opbouwen.

Vaak is het het eerste IT-project dat een organisatie binnenshuis doorvoert. Het gaat dan om het vinden en binden van talent. Veel van de vragen daarbij gaan over sourcingscontracten; niet omdat een organisatie zo graag wil outsourcen maar omdat het ze simpelweg niet lukt om de juiste mensen aan boord te krijgen. Ook als outsourcen soms een prima oplossing is, lost het het onderliggende probleem niet op: het gaat om het DNA van de organisatie. De war for talent kan gewonnen worden met een goede engineeringcultuur en -omgeving.

Een engineeringcultuur en -omgeving voor het digitale tijdperk

Om top-IT-engineeringtalent te vinden en vast te houden is het belangrijk de mindset van de engineer te begrijpen. Voor een engineer is geld niet de belangrijkste motivatie. Voor engineers gaat het over uitdaging, veiligheid, helderheid, relevant blijven, ‘making a difference’ en werken in een omgeving die hen niet belemmert. We zien dat veel organisaties moeite hebben engineers aan te nemen en als dat wel lukt is er alsnog een flinke kans dat ze binnen een jaar (of zelfs maand) alweer vertrekken. Vaak is dat omdat deze organisaties niet de juiste omgeving bieden – omdat ze de mindset van de engineer niet begrijpen.

Engineers zijn gewone vakmensen, maar ze hebben wel een paar specifieke eigenschappen die het best gediend zijn met een bepaald soort cultuur. Een paar voorbeelden.

  1. Engineers maken producten – Hun carrière wordt gedefinieerd door het maken en veranderen van producten. Hier kun je ‘product’ breed opvatten. Het kan software zijn, een fysiek object, maar ook een verbeterd team of bedrijfscultuur. Dit is letterlijk creatief werk: engineers creëren dingen.
  2. Voor engineers is het belangrijk hoe goed een product gemaakt is – Zij delen de verantwoordelijkheid met anderen als het gaat om de economische haalbaarheid en geschiktheid van het product, maar hebben de regie als het gaat om kwaliteit, prestaties en andere technische eigenschappen.
  3. Engineers leven in een meritocratie – Engineers zijn kenniswerkers. Hun ‘bragging rights’ zijn afhankelijk van wat ze weten en hoe goed hun producten ontwikkeld zijn. In een vakgebied waar de vooruitgang razendsnel gaat, moet een engineer voorop blijven lopen omdat zijn carrière anders achter gaat lopen.

Agile trekt engineers aan

Agile spreekt de engineeringmindset aan. De engineer van vandaag kiest bewust voor een baan bij een agile organisatie omdat deze een betere engineeringcultuur biedt. Veel organisaties zijn zelfs met agile begonnen met het doel om engineeringtalent te vinden en vast te houden.

In non-agile organisaties was het gebruikelijk dat een engineer slechts verantwoordelijk was voor één taak of stap in een groter project, zonder betrokken te zijn in de ‘end-to-endlifecycle’ van een product. Dat betekende dat een engineer zich met die stap moest identificeren, zonder de trots te voelen die voortkomt uit het maken van een product. Agile lost dit op door bij de identiteit, autonomie en planning van een team, juist het product centraal te stellen. Engineers in een agile team maken producten.

Agile’s eigen empirische feedbackcyclus zorgt voor directe en eerlijke feedback op de technische kwaliteit van een product. Feiten zijn feiten, iedereen kan duidelijk zien wat het team helpt of juist hindert bij het afleveren van een goed werkende productiteratie. Deze transparantie motiveert het management om ‘organisatorische irrationaliteiten’ aan te pakken omdat deze het team tegenhouden, wat op zijn beurt de (emotionele) druk op het team verlaagt. Engineers in een empirische cyclus kunnen hun collega’s meekrijgen in hun streven naar goed gebouwde producten.

Agile vergroot de kans dat een werkend product wordt afgeleverd en verbetert bovendien de band tussen de engineer en dat product. Daardoor kunnen engineers naar een product wijzen en het succes ervan als een eigen winst claimen. Engineers in een agile team kunnen hun positie in een meritocratie met vertrouwen innemen.

Conclusie

In dit digitale tijdperk moeten organisaties een passende engineeringcultuur creëren om de war for talent te winnen. Agile speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van zo’n cultuur door het aanspreken van kenmerken en eigenschappen die juist engineers bezitten. Creativiteit, vakmanschap en verdienste moeten vooropgesteld, gesteund en beloond om topengineeringtalent aan te trekken, betrokken te houden en te behouden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter