Digitalisering keert verzekeringswereld binnenstebuiten

0
Waar verzekeraars zich traditioneel richtten op het verkopen van polissen en binnenhalen van nieuwe klanten, is er steeds meer aandacht voor het inzetten van data, automatisering en KI. De branche transformeert vanuit de kern en kan wereldwijd met meer dan anderhalf miljard groeien, volgens onderzoek door IT-dienstverlener Cognizant.

De stortvloed aan data die onze maatschappij genereert, is deels zeer bruikbaar voor verzekeraars. Wearables, sensoren en andere apparatuur genereren informatie over consumentengedrag. Gezondheidsprofielen worden in kaart gebracht en rijgedrag wordt gemonitord. Hierdoor kunnen risico’s beter worden ingeschat en kunnen verzekeraars diensten en producten aanpassen.

De branche heeft veel baat bij automatisering en machine learning. Het werk van de verzekeraar wordt met behulp van data-analyse en interpretatie strategischer, specialistischer en technischer. Daarnaast kan automatisering leiden tot grote kostenbesparingen. Administratief werk, nu door vele mensen uitgevoerd, wordt straks sneller en preciezer afgehandeld door software-robots.

Onder verzekeraars is er consensus over het belang van data-analyse en de mogelijkheden die deze biedt. Maatschappijen die achterblijven in digitalisering verdwijnen van de markt en maatschappijen die een data-gecentreerde aanpak omarmen, zijn in staat hun marktaandeel sterk te vergroten.

Digitalisering heeft niet alleen invloed op de diensten of producten die verzekeraars aanbieden. Het leidt ook tot een verschuiving in de benodigde vaardigheden van medewerkers binnen de sector. Waar voorheen succes met name werd bepaald door de verkoopvaardigheden van medewerkers, groeit het belang van analytische vaardigheden binnen de samenleving sterk. De analyse van data en de daaruit vloeiende inzichten vormen de toekomst voor de verzekeringsbranche, wat leidt tot grote transformaties in werkwijzen en diensten.

“Zonder een data-gecentreerde aanpak, waarmee verzekeringsmaatschappijen veranderen vanuit de kern in wat zij doen en hoe zij dit doen, worden maatschappijen weggeconcurreerd. Een transformatie is onontkoombaar”, zegt Michael Clifton, senior VP Global Insurance Strategy and Ventures bij Cognizant.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek heeft Cognizant 168 verzekeringsmaatschappijen wereldwijd,  waaronder ook Nederlandse, ondervraagd.

Redactie
Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]it-executive.nl.