De meesten van ons werken voor bedrijven die hun oorsprong hebben vóór de opkomst van digitaal ondernemen. Dat betekent dat ze een erfgoed en reputatie te koesteren hebben. Dit is uitgegroeid tot een van de meest prangende problemen van het digitale tijdperk. Het beheer van de dingen die we uit het verleden hebben geërfd is namelijk onlosmakelijk verbonden met de manier waarop we nadenken over de toekomst van onze onderneming en die vormgeven.

Een van de definities van erfgoed is ‘een bij de geboorte verworven status’, en dat sluit perfect aan op deze context. Een nieuw horloge dat is voortgebracht door het merk Rolex wordt al voor de functies en mogelijkheden ervan bekend zijn gemaakt als waardevol beschouwd. Dit is een goed voorbeeld van de positieve kant van een bedrijfsgeschiedenis.

Erfgoed

Veel gevestigde bedrijven zien ook hun bedrijfscultuur als kernonderdeel van hun erfgoed. Iedereen weet dat de bedrijfscultuur bepalend is voor de strategische koers, maar recentelijk is ook gebleken dat die onmisbaar is voor het bevorderen van digitale transformatie. De bedrijfscultuur moet daarom worden gekoesterd tijdens wat belooft een lange periode van ingrijpende veranderingen op het werk te zijn.

Het zakelijke erfgoed omvat daarnaast diverse materiële zaken die bepalend zijn voor onze huidige manier van werken. Bedrijven die van voor het digitale tijdperk stammen, beschikken doorgaans over meer gebouwen, fabrieken, activa en materialen dan hun digitale tegenhangers. Al deze zaken gaan gepaard met huur- of eigendomskosten en complexiteit in de vorm van contracten, wet- en regelgeving, enzovoort.

Overhevelen naar de toekomst

Bij de meeste gevestigde bedrijven is er echter sprake van enorm waardevolle zaken die naar de toekomst moeten worden overgeheveld, of het nu gaat om ervaring met klanten, kerncompetenties, een historie van innovaties of de bedrijfscultuur. Vaak maken die zelfs deel uit van de merkidentiteit. Die zaken meenemen naar de toekomst kan voor concurrentievoordeel zorgen ten opzichte van startups zonder dergelijk erfgoed.

Digitaal zakendoen

Ons werk en onze werkplek krijgen een steeds digitaler karakter. Het is verleidelijk om dit toe te schrijven aan de opkomst van de machines. Hoewel het waar is dat de werkplek steeds sterker wordt geautomatiseerd en werknemers ‘augmented’ vermogen krijgen, is digitalisering doorgaans gebaseerd op volwassen technologie – meestal middleware en integratie. Het nieuwe van alles is dus de zakelijke benadering. De verschuiving naar digitaal zakendoen kan dus beter worden gezien als een nieuwe zienswijze die wordt ondersteund door technologie en wordt ingegeven door changemanagement.

Steentje bijdragen

Het aansturen en in goede banen leiden van verandering binnen een grote onderneming is geen makkelijke taak. Elk van ons kan hier echter een steentje aan bijdragen. We kunnen ons de tools van de digitale werkplek eigen maken, nieuwe werkpraktijken op basis van data en testen omarmen en ons gedrag en onze waarden inruilen voor nieuwe varianten die een nieuwe zakelijke benadering mogelijk maken.

Als het management daarbij zijn toekomstvisie baseert op een nauwgezette evaluatie van de waarde die in de loop van de bedrijfsgeschiedenis is gecreëerd, wordt onze toekomstige digitale werkplek minder beangstigend en een stuk aantrekkelijker.