De jaren negentig: bedrijven zijn in rep en roer over de opkomst van het internet. Moeten we daar iets mee? Is het niet gewoon een hype? En verdienen we die investering wel weer terug? De waarschuwingen dat de concurrent die wél de stap naar online durfde te zetten een enorme voorsprong zou nemen, waren niet van de lucht. Maar wacht eens, lijkt dat niet heel veel op de huidige situatie? De term ‘digitale transformatie’ is weer helemaal terug – of is eigenlijk niet weggeweest. Veel bedrijven vragen zich nu echter af of we niet veel te afhankelijk zijn geworden van IT.

De Petya-aanval van vorig jaar bewijst maar weer eens dat downtime bedrijven compleet plat kan leggen, terwijl de kosten de pan uitrijzen. Niet alleen doordat werknemers niet meer verder kunnen. Maar ook doordat klanten of medewerkers het vertrouwen in het bedrijf verliezen, door imagoschade en door het opnieuw verdelen van resources. De afhankelijkheid is groot. Maar het valt te betwijfelen of we vroeger – voordat automatisering haar intrede had gedaan – beter af waren. Denk maar eens aan alle post die verstuurd werd, die gefrankeerd moest worden en handmatig verwerkt. Of aan de kilometers die managers door het land reisden voor vergaderingen op andere vestigingen. Of aan de vele telefoongesprekken op de afdeling klantenservice waar heel veel dezelfde vragen werden gesteld.

Efficiënter

De reden dat we digitaal transformeerden, was om kosten te besparen. Bedrijfsprocessen verlopen nu efficiënter en daardoor goedkoper. Natuurlijk zijn er ook flinke investeringen in IT nodig om dit mogelijk te maken, maar de besparingen die ermee te realiseren zijn, zijn meestal veel groter. Denk aan het elektronisch patiëntendossier of aan DigiD. Dit zijn mooie voorbeelden van hoe je IT-processen vereenvoudigt en verbetert. Of neem bol.com, Airbnb en Uber – zij hebben hun onderneming zelfs volledig te danken aan IT.

Risicoanalyse

E-commercebedrijven lopen een flinke omzet mis als de IT-omgeving down is. Dat zal echter niet voor elke organisatie gelden. Een bibliotheek die tijdelijk off-line is, zodat er bijvoorbeeld geen boeken te reserveren zijn, is vooral lastig.

Daarom is het zaak dat elk bedrijf zelf bepaalt hoeveel downtime het zich precies kan veroorloven door een risicoanalyse te maken: wat verliezen we als we niet beschikbaar zijn en hoe erg is dat? Vervolgens is het raadzaam in kaart te brengen wat de te nemen stappen zijn bij een calamiteit. Hiermee voorkom je chaos. In zo’n businesscontinuïteitsplan moet zijn vastgelegd wat er als eerste weer online moet zijn (bijvoorbeeld de telefooncentrale), welke systemen van elkaar afhankelijk zijn om weer te kunnen draaien, en hoe klanten op de hoogte worden gebracht van de beperkte bereikbaarheid. Het voordeel is dat deze stappen te automatiseren zijn, zodat bedrijven goed georganiseerd kunnen herstellen.

De digitale transformatie gaat dus onafgebroken door. En of we daar te afhankelijk van zijn geworden, bepaalt elk bedrijf voor zich. Wie wil blijven vasthouden aan de acceptgirokaart als betaalmiddel of aan papieren bestelformulieren, kan ook hier het best een analyse maken: wat levert het me op ten opzichte van de investering in de digitale variant?

De vraag is alleen of klanten nog in dit plan mee te krijgen zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter