Elke keer dat er iets misgaat met de cloud en eindgebruikers de dupe zijn, raken reputaties beschadigd. Nu de cloud steeds meer een integraal onderdeel wordt van het ecosysteem van grote internationale bedrijven, is het dus cruciaal dat cloudserviceproviders (CSP’s) schadelijke uitval voorkomen. Hoe? Door net zoveel aandacht te besteden aan beschikbaarheid en backup als aan groei en acquisitie. Dát is de cloud-uitdaging van morgen.

Aan het einde van het jaar publiceert elk medium met affiniteit met technologie zijn ‘grootste…’- en ‘beste van…’-lijstjes. De onderwerpen? Innovaties, softwareoplossingen, games en natuurlijk hacks. Zo vonden we in de artikelen over de grootste datalekken van afgelopen jaar een aantal ongelukkige techgiganten en prominente cloudproviders terug, zoals IBM, Apple en AWS.

CNN noemde 2017 niet voor niets ‘het jaar dat niets veilig leek’. Ondertussen besefte Uber maar al te goed dat een cyberaanval een uitnodiging is voor een openbaar onderzoek en probeerde het zijn hackers onopvallend af te betalen. Een actie die uiteindelijk alleen maar meer problemen opleverde.

De ontwikkeling van de cloudmarkt

Cloudvoorziening is een aanzienlijke, sterk groeiende markt. Forrester verwacht dat deze markt in 2018 178 miljard dollar waard zal zijn. Ter vergelijking: in 2017 was dat nog 146 miljard dollar. Ook verwacht het onderzoeksbureau dat de concurrentie steeds heviger wordt. Toch neemt Amazon Web Services (AWS) nog steeds een dominante positie in. Sommige experts voorspellen zelfs dat AWS uiteindelijk zo’n 35 procent van de markt zal bezitten.

Een golf van fusies laat zien hoe toonaangevende techbedrijven proberen om hun cloudaanbod te variëren en hun bereik te vergroten in een steeds veeleisender markt. Iedereen die betrokken is bij de cloud, moet zich echter afvragen: hoe ondersteun je klanten die reeds aan boord zijn?

Successen en mislukkingen

Het probleem voor CSP’s is dat de verwachtingen omtrent kwaliteit en beschikbaarheid van clouddiensten steeds groter worden. Talloze consumenten en bedrijven vertrouwen op gespecialiseerde cloudserviceproviders. En ze gaan ervan uit dat hun data, tools en applicaties veilig worden opgeslagen en op precies het juiste moment beschikbaar zijn.

Die verwachtingen hebben tot gevolg dat fouten al snel als onacceptabel worden gezien. Bedrijven die door hun cloudpartners in de steek worden gelaten, zullen hun heil al gauw ergens anders zoeken. Hetzelfde geldt voor consumenten die door hun CSP’s problemen ondervinden met beschikbaarheid.

Betere back-up, betere cloud

Een van de belangrijke punten waarop CSP’s zich kunnen onderscheiden, is het geven van garanties op servicebeschikbaarheid, databescherming en back-up. Met andere woorden: de risico’s wegnemen, waardoor klanten wellicht in de steek kunnen worden gelaten.

Aan de hacks die afgelopen jaar plaatsvonden, kunnen we niets meer doen. We kunnen er echter wel van leren om ervoor te zorgen dat we eind 2018 minder lijstjes voorbij zien komen met grootste datalekken. En nu blijkt dat de oplossing voor zo veel grote technologische uitdagingen eenvoudigweg ligt in de kracht van cloud-backup, kunnen we eigenlijk niet anders meer dan actie ondernemen.