De taak van de CIO is het creëren van meerwaarde door het inzetten van technologie. Of het daarbij nou gaat om het implementeren van oplossingen waarmee een kwartaal sneller wordt afgesloten, het versnellen van belangrijke processen of het ontwikkelen van een geweldige klantervaring, de CIO kan op veel verschillende manieren toegevoegde waarde leveren binnen een organisatie. Fari Ebrahimi, de nieuwe CIO van technologiebedrijf Akamai, geeft een inkijkje hoe deze rol er concreet uitziet en hoe deze in de nabije toekomst zal veranderen.

Het belangrijkste streven van een CIO is om elke dag te innoveren. Zijn of haar belangrijkste taak is het inzetten van de laatste digitale technologieën en het herzien van de end-to-endprocessen zodat digitale transformatie mogelijk gemaakt wordt. Bij Akamai worden hiervoor de toepassingen van het bedrijf zelf op het gebied van web performance, media delivery en cloudsecurity ingezet. Dit is voor elke CIO een droomscenario omdat het mogelijk is gebruik te maken van de technologieën van het bedrijf zelf om verdere transformatie en groei mogelijk te maken en te stimuleren bij klanten.

Een CIO moet zichzelf als doel stellen een optimale ervaring te bieden aan werknemers, partners en klanten. Hierbij moet aandacht zijn voor de totale ervaring – van de allereerste kennismaking tot en met het daadwerkelijke onboarding of het leveren van diensten. Het resultaat vormt zo een digitaal proces dat veilig, flexibel en mobiel is, gebruiksvriendelijk en altijd en overal te gebruiken.

Focus van inspanningen

Werken bij een bedrijf waar in hoog tempo wordt geïnnoveerd is boeiend, maar tegelijkertijd een grote uitdaging. Om de best mogelijke digitale ervaring te ontwikkelen, worden processen en oplossingen voortdurend verbeterd. De focus ligt hierbij altijd op het vereenvoudigen van processen en, indien mogelijk, het volledig automatiseren ervan. Een uitdaging hierbij is de afstemming van visie en prioriteit, rekening houdend met de grote hoeveelheid nieuwe technologieën die constant ontwikkeld worden: welke moeten we omarmen, welke kunnen we laten gaan en welke moeten we in de gaten houden voor de toekomst? Een interessante ontwikkeling waar Akamai zich nu op richt is de volgende stap in IT-beheer: een omgeving met volledige zero-trust mobiele toegang tot applicaties.

Intern is het bij Akamai belangrijk dat werknemers de waarde van nieuwe technologieën erkennen en omarmen. Dit betekent dat zij voorzien moeten worden van relevante kennis en content over opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI). Zo kunnen zij klanten de best mogelijke ervaring op dit gebied bieden.

Nieuwe technologieën en hun invloed op de CIO

Technologieën zoals AI en machine learning zijn al langere tijd in opkomst. Omdat deze technologieën zich verder zullen ontwikkelen en steeds meer mainstream zullen worden, zullen ze meer invloed gaan hebben op de werkzaamheden van een CIO. Deze technologieën zullen niet alleen ingezet worden om ons routinematige werk uit handen te nemen. Op den duur zullen beide zich ontwikkelen tot digitale assistenten die ondersteunen bij het afhandelen van complexe taken. Het is aan de CIO om de inzet van digitale assistenten te stimuleren voor het identificeren van trends en inzichten, het verbeteren van de efficiëntie en het realiseren van een hogere productiviteit binnen alle bedrijfsonderdelen.

De opkomst van AI en machine learning zal niet alleen invloed hebben op hoe we ons werk doen, ook de klantervaring zal drastisch veranderen. Met name op het gebied van security en privacy zullen deze opkomende technologieën veel invloed gaan hebben. Dankzij de inzet van machine learning hebben securityafdelingen bijvoorbeeld de mogelijkheid om sneller en adequater te reageren op cyberdreigingen. Dit zal vanzelfsprekend zorgen voor enorme veranderingen in de manier waarop ondernemingen hun digitale strategieën invullen en beheren.

Databescherming als prioriteit

Daarnaast heeft het veranderende datalandschap een bepalende invloed op de rol van de CIO als het gaat om de implementatie van digitale strategieën. Het traditionele model van data beschermen door het achter een firewall te plaatsen, is niet langer houdbaar. Applicaties en diensten draaien immers steeds vaker in de cloud. Bovendien nemen bedrijven steeds vaker flexibel en op afstand werkend personeel aan dat eenvoudig remote toegang wil tot bedrijfsdata.

Hierdoor ontstaat er een nieuwe dynamiek tussen datasecurity en gebruiksvriendelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de CIO om ervoor te zorgen dat bedrijfsdata en -applicaties optimaal beveiligd zijn tegen aanvallen van buitenaf. Tegelijkertijd moet deze beveiliging geen hindernis zijn voor de toegankelijkheid van deze data en applicaties, voor zowel werknemers als partners of andere belanghebbenden. Vrijwel iedere organisatie is vandaag de dag een digitale onderneming en daarom is het essentieel dat de toegang tot digitale data en assets veilig en gegarandeerd is. Een van de kerntaken waar iedere CIO de komende jaren mee te maken krijgt, is ervoor te zorgen dat deze transitie van datatoegang naadloos verloopt.

CIO als verandermanager

Kortom, er zijn een hoop veranderingen gaande en de CIO is bij uitstek geschikt om binnen een organisatie de rol van verandermanager op zich te nemen. Hij is in staat om de laatste digitale technologie in te zetten voor een veilige, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering die een significante besparing in tijd en kosten oplevert. Of het nou gaat om het implementeren van tools om mediadelivery te optimaliseren, web performance te verbeteren of te zorgen voor een betere gebruikerservaring: de manieren waarop de CIO de onderneming kan ondersteunen in de digitale transformatie zijn legio. Een CIO moet daarvoor wel bereid zijn om stappen te zetten en durven te innoveren. Want alleen dan kan hij de rol van verandermanager optimaal vervullen en zorgen voor daadwerkelijke resultaten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter