CIO is een dynamische functie – om het voorzichtig uit te drukken. De ontwikkelingen in het IT-domein razen met almaar toenemende snelheid voort als een trein door steeds andere landschappen. En de CIO wisselt tijdens de rit voortdurend van zitplaats – en dus van perspectief en rol. Hij sleutelt tijdens de rit aan cruciale onderdelen, maar houdt de trein rijdend. Hij praat met iedereen aan boord. Ik vraag me af of er nog een functie binnen organisaties is waarbij dat in die mate het geval is. Ik denk het niet.

IT is van oorsprong vooral een technologische aangelegenheid, daarna werd de hoofdrol opgeëist door software en vervolgens door data. Nu, in het digitale tijdperk, is IT uitgegroeid tot business-enabler. De CIO heeft tegelijkertijd te maken met customer experience, business-intelligence, data-analytics, autonome agile teams, sourcing, architectuur, compliance, cybersecurity en innovatie. Als je het zo opschrijft, is het een klein wonder dat de CIO zich overeind weet te houden.

Het feit dat veel IT inmiddels is gestandaardiseerd, en de technologie wat op de achtergrond is geraakt, maakt het leven van de CIO iets gemakkelijker. Maar niet voor lang. Want wat zien we nu? Technologie heeft zich ontpopt als een strategisch wapen in de slag om de markt en de klant. En de CIO moet opnieuw van zitplaats wisselen – en dus van rol.

Inbedding van technologie is dus een must voor de business. Bijvoorbeeld voor business-development, waar autonome teams op een veel holistischer manier moeten kunnen werken dan voorheen. Business-development is vaak een combinatie van een bestaande dienst/product plus informatie. Of plus data. Of plus technologie. Of alle drie. Het is aan de CIO om dit combinatie-denken in de organisatie te implanteren. Noem het een aanjagende awarenessfunctie. Het is ook de rol van de CIO om aan te geven dat er middelen zijn om dergelijke combinaties te kunnen realiseren.

De CIO is door de vele rollen een sterk verbindende factor binnen het hele bedrijf. En – ik zeg het nogmaals – de CIO is er om ervoor te zorgen dat technologie ingebed wordt in de gehele organisatie.

In het digitale tijdperk zijn business en IT volledig met elkaar verweven. Ik vind dan ook dat de CIO moet worden afgerekend op het bedrijfsresultaat, en niet meer alleen op het deel IT. Daarbij moet afzonderlijk gekeken worden naar de doelen op de lange termijn en die op de korte termijn. Dat laatste gaat vrijwel altijd over de financiële resultaten. Op de lange termijn gaat het om de strategische ontwikkelingen die de CIO heeft gerealiseerd. Denk aan het inbedden van IT in het bedrijf en het digitaal enablen van de organisatie. Het zorgen voor digitale awareness, maar ook het opbouwen van een api-omgeving en de mate van automatisering van processen. Misschien dat de ontwikkeling van de gehele enterprise-architectuur het functioneren van de CIO het beste weerspiegelt en als beoordelingscriterium kan worden ingezet.

Hoe dan ook: de CIO moet worden afgerekend op het totale bedrijfsresultaat. Dat hoort gewoon thuis in een digital enterprise.

Dit was de laatste column van Marcel Krom als voorzitter van het CIO Platform Nederland. Hij heeft het stokje overgedragen aan Arthur Govaert, die in het volgende nummer zijn eerste column zal publiceren.

Marcel Krom is CIO van PostNL en voorzitter van het CIO Platform Nederland.