Concurrentie belangrijkste drijfveer digitalisering

0

Ongeveer zeven op de tien digitaliseringsprojecten wordt gedreven door concurrentiedruk. Meer dan een derde van de bedrijven denkt dat het niet op tijd voltooien van digitale transformatie ertoe leidt dat concurrenten ervan profiteren. Hierop duidt een internationaal onderzoek onder B2B-organisaties door Sana Commerce.

Twee derde van de bij het onderzoek betrokken bedrijven heeft een digitaliseringsstrategie, en 28% probeert deze zo snel mogelijk in de praktijk te brengen. Driekwart van de ondervraagde organisaties gelooft dat e-commerce een cruciale rol speelt en dat het noodzakelijk is om effectief te kunnen concurreren en de customer experience te kunnen verbeteren. Zij zijn ervan overtuigd dat zij in de toekomst 100% online verkopen.

Bijna de helft is van mening dat e-commerce de kern is van digitale transformatie, omdat het verantwoordelijk is voor de customer experience.

Discrepantie tussen wat IT wil en kan

Daar staat tegenover dat van de ondervraagde 300 bedrijven er slechts 12 hun digitaliseringsproject hebben voltooid: er gaapt een grote kloof tussen wat de IT-afdeling wil leveren, en wat het – door allerlei omstandigheden – daadwerkelijk kan leveren.

Digitaliseringsprojecten komen in de knel door grofweg twee factoren. Vier op de tien van bedrijven wijzen vooral op hun technologische legacy. En meer dan een derde geeft aan dat interne weerstand tegen verandering het succes in de weg zou kunnen staan.

Concurrentiedruk

Bedrijven voelen druk van de concurrentie van verschillende kanten: 38% ziet de dreiging komen van bestaande, traditionele bedrijven; 35% voelt de druk van nieuwkomers die vooral online actief zijn, en 34% ervaart dreiging van goedkopere buitenlandse leveranciers.

Als antwoord op de concurrentiedruk zet de B2B-markt technologie in om zich direct te kunnen richten op de consument. Meer dan twee derde is van plan IoT en M2M in te zetten voor automatisering of predictive ordering. Zeven op de tien bedrijven wil verkopen via de mobiele telefoon kunnen laten voltooien, eenzelfde aantal gaat virtual reality gebruiken om de koopervaring te personaliseren, en zes op de tien verwachten te gaan bezorgen met autonome voertuigen of drones.

Over het onderzoek

In opdracht van Sana Commerce heeft Sapio Research onderzoek gedaan naar 300 B2B-organisaties in Europa, de VS, Australië en Nieuw-Zeeland. Respondenten werkten in het seniormanagement, IT, operations, sales, finance en marketing, bij bedrijven in de elektronica, de bouw, de automobielindustrie, de voedings- en drankenindustrie en de industrie voor medische apparatuur en artikelen.

Felix Speulman
Hoofdredacteur van IT Executive, met een interesse die de techniek voorbij gaat, altijd op zoek naar de menselijke factor. Een kwart eeuw ervaring in alles waaraan geschreven taal te pas komt. Van huis uit historicus met een sterke oriëntatie op politiek en maatschappij. Bereikbaar via felix[at]ictmedia.nl.