Cognitieve technologieën zorgen momenteel voor een totale revolutie binnen het bedrijfsleven. Het zijn ‘disruptive enablers’ die organisaties diepere klantbetrokkenheid opleveren, de expertise van medewerkers vergroten en hen in staat stellen om nieuwe kansen te ontdekken. Cognitieve technologie maakt organisaties écht intelligenter dankzij eenvoudige API’s.

Cognitieve technologie zorgt binnen een digitale organisatie in het algemeen voor een hoger niveau van intelligentie. Organisaties zijn nu in staat om informatie te halen uit grote hoeveelheden ongestructureerde data en vergroten daarmee de expertise van vrijwel elke medewerker. Het helpt een onderneming om voortdurend te leren en zich aan te passen, maar ook om beter te anticiperen op de behoeften van de markt. En het beste nieuws is: het is in veel gevallen gewoon als API beschikbaar op een cloudplatform.

Mogelijkheden

Managers vragen zich wellicht af: hoe cognitief is mijn organisatie eigenlijk? En wat heb ik er überhaupt aan? Speciaal voor hen heb ik een paar vragen geformuleerd om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn:

  • In hoeverre is de onderneming afhankelijk van traditionele computing (gebaseerd op logisch gestuurde regels) en van georganiseerde informatie? Of werkt de organisatie al met cognitieve systemen die systematisch leren en niet afhankelijk zijn van regels?
  • In hoeverre zijn de systemen in staat uiteenlopende en gevarieerde gegevens te verwerken?
  • Begrijpen de systemen ongestructureerde informatie, zoals foto’s, natuurlijke taal en geluiden, tekstdocumenten, e-mails, tweets, tijdschriften, blogs, afbeeldingen, geluid en video’s?
  • Kunnen de systemen voortdurend leren, de verspreide kennis van de organisatie samenbrengen om onmiddellijk meer geïnformeerde besluiten te nemen?
  • Kunnen medewerkers met de systemen communiceren om zo intern problemen op te lossen en de klant een unieke gebruikerservaring te bieden?
  • Ik zie en hoor dagelijks mooie verhalen van bedrijven die met de inzet van cognitieve technologieën de concurrentie een stap voor zijn. Ze verkorten de cycli tussen wat ze kunnen leren van data en welke concrete actie daarbij hoort. Het resultaat is een cognitieve onderneming die collectief kan denken en snel en adequaat op marktveranderingen reageert.

    Praktijkvoorbeelden

    Een mooi voorbeeld hoe deze technologie meerwaarde kan bieden is de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) die met inzet van cognitieve technologie een betere match heeft weten te maken tussen openstaande vacatures en jongere werkzoekenden.

    Gedurende tien weken werden verschillende datasets van de afgelopen vier jaar geanalyseerd. Het doel was om een voorspellend model te bouwen, zodat de grootste groep werkzoekenden (jongeren tussen 18 en 25) sneller aan een baan geholpen konden worden.

    Daarnaast werd in kaart gebracht welke individuele factoren van invloed zijn op de werksituatie van een bepaald individu, om zo een persoonlijke aanpak te kunnen maken. De resultaten waren boven verwachting. Dankzij de gedetailleerde en accurate informatie waren de adviseurs in staat de tijd dat een jongere werkloos is aanzienlijk omlaag te brengen.

    Een ander voorbeeld is Woodside Energy, het grootste olie- en gasbedrijf van Australië. Het bedrijf bouwde een intelligent systeem dat gebruikers in staat stelt om binnen enkele seconden inzichten te halen uit ongestructureerde en historische data, die traditioneel waren weggestopt in allerlei rapporten, 38.000 in totaal.

    Woodside gebruikte een op het cloudplatform beschikbare API van een cognitief systeem om een architectuur te bouwen waarmee de ingenieurs op het boorplatform elke vraag konden stellen die ze maar wilden. Het systeem gaf vervolgens direct het antwoord, inclusief aanvullende informatie waar de ingenieurs op dat moment wellicht niet zelf aan hadden gedacht. Het cognitieve systeem had 30 jaar ervaring verwerkt en beschikbaar gesteld via een simpele vraag-antwoordapplicatie. Medewerkers kregen gemiddeld 75 procent sneller een antwoord op hun vraag.

    Conclusie

    Cognitieve systemen zetten organisaties in het hier en nu. Meer dan ooit zullen managers de belangrijkste vraag beantwoorden die elk bedrijf zichzelf elke dag zou moeten stellen: hoe creëren we meerwaarde? Met digitale systemen en cognitieve intelligentie krijgen organisaties niet één, maar meerdere antwoorden op die belangrijke vraag. Er liggen dus nog mooie kansen in het verschiet.