Platformeconomie, kunstmatige intelligentie, algoritmes, analytics, innovatie en transformatie… wie er een paar jaar tussenuit is geweest, zal de wereld van de CIO niet herkennen. Een soepel draaiende en drukbezochte CIODAY 2018 laat zien dat het de CIO is, die de rol van digitaal leider pakt en al deze ontwikkelingen in goede banen leidt. “Wie anders moet het doen?”, zoals Frans van Houten, CEO van Philips, het pakkend formuleert.

Arthur Govaert, voorzitter van het CIO Platform Nederland, opent de dag met een pleidooi voor het belang van… niet innovatie, maar de implementatie ervan. “Hoe gaan we alle innovatieve technologie implementeren? Zijn we daar klaar voor? Willen bedrijven en hun medewerkers het adopteren?”

Volgens Govaert dient de CIO beslist oog te hebben voor de adoptie van technologie, naast alle andere aspecten van zijn rol, zoals begrip van nieuwe technologie, het ontwikkelen van een digitale strategie, de introductie van continuous delivery en het omvormen van de IT-organisatie in een digitale organisatie.

Gapende kloof

Dat digitaal transformeren en implementeren nog zo eenvoudig niet is, blijkt als Sylvain Duranton van The Boston Consulting Group ten tonele verschijnt [zie video van zijn keynote]. Hij laat zien wat een kloof er gaapt tussen de plannen van bedrijven op het gebied van kunstmatige intelligentie en analytics, en de realiteit.

“Het wemelt van de POC’s!”, roept hij uit. Volgens Duranton belooft de hele sector te veel en heeft men niet in de gaten dat geld verdienen met AI en data vooral te maken heeft met het herinrichten van bedrijfsprocessen. Algoritmes en tech zijn van secundair belang. En dus is interne business development nodig: “Zoek de eenhoorns waarmee je serieus geld verdient. Stop AI in je grote processen, niet in exotische dingen!”

Perry van der Weyden formuleerde de visie en wist deze met zijn ‘gewoon doen’-houding ook te realiseren

Vier finalisten

Vier CIO’s hebben de finale van de CIO of the Year Award 2018 bereikt en beklimmen een voor een het podium om hun visie te etaleren. Perry van der Weyden [keynote] wist bij Rijkswaterstaat een oud en gerenommeerd instituut van staal en beton te overtuigen van het nut van informatievoorziening. Hij formuleerde de visie en wist deze met zijn ‘gewoon doen’-houding ook te realiseren. Informatie is nu een vast element in de bedrijfsprocessen, waarbij vooral predictive maintenance in het oog springt.

Alpna Doshi, group CIO van Philips [keynote], beschrijft de reis die IT maakte van enabler naar business driver. De ambities van Philips om de toonaangevende aanbieder in gezondheidszorg te worden, zijn groot. Het concern wil een rol spelen in de complete cyclus, van preventie tot thuiszorg. “Het tekort aan gezondheidszorg in de wereld is enorm! Dat heb ik ook zelf gezien, in India. Kan digital hier een rol spelen?”, zo verwoordt zij haar motivatie om de IT-reis van Philips mede vorm te geven.

“Kan digital een rol spelen in het terudringen van het wereldwijde tekort aan gezondheidszorg?” – Alpna Doshi

Hylke Sprangers, CTO van Talpa Network [keynote], beschrijft de missie van zijn werkgever kortweg als ‘het maken van coole content, omnichannel, en het engagen van onze klanten’. “Hoe kunnen we onszelf veranderen, onszelf disrupten, om dit te realiseren?” Tech en data zijn de grote aanjagers bij Talpa. Sprangers beschrijft welke factoren de Nederlandse producent helpen om te concurreren met spelers als Netflix en Facebook: één digitaal cloudplatform, intellectueel kapitaal als bedrijfsmodel, 100 procent nearshore ontwikkeling en data-gedrevenheid. “En we sluiten daarbij absoluut geen compromissen!”, benadrukt hij.

Jesper Erichsen, CIO van LeasePlan [keynote], beschrijft hoe leasebedrijven qua technologie achteropliepen, lui geworden door de winstgevendheid van hun markt. Geen houdbaar model, concludeert hij: “LeasePlan gaat veranderen, van fleet management naar duurzame mobiliteit.” Flexibel gebruik van vervoermiddelen komt voorop te staan. Om dat te kunnen realiseren, moest de IT op de schop, op weg naar een digitaal en data-gedreven businessmodel. “Kill your babies”, typeert Erichsen dit proces. “We combineren een start-up-mentaliteit met onze schaal als enterprise. Maar we doen dat niet alleen, we bouwen een ecosysteem om dit te kunnen realiseren.”

“We doen het niet alleen, we bouwen een ecosysteem om onze ambities te realiseren” – Jesper Erichsen

Toekomst van werk

Voordat de alom bekende robot Sophia van zich laat spreken, schetst Michael Cook [video], van Cognizants Center for the Future of Work, wat AI en slimme algoritmes gaan doen met onze arbeidsmarkt: “12 procent van de huidige banen gaat verdwijnen, er komt 13 procent nieuwe banen bij, en de rest zal door AI verbeterd worden.” Een mooi vooruitzicht, al valt te betwijfelen of de mensen die hun baan gaan verliezen ook degenen zijn die de nieuwe banen zullen krijgen.

Er is echter een factor die uitkomst gaat bieden, aldus Cook, namelijk het Budding-effect: “ Edward Budding vond de grasmaaier uit en baande zo de weg voor een complete industrie rond sportvelden en stadions. Zo zal er ook een Budding-effect zijn bij AI.” Hij noemt de factoren die de arbeidsmarkt van de toekomst tot een succes gaan maken en de frictie van de overgang zullen reduceren: “Coaching, connecting and caring.”

“Hoe kunnen we onszelf veranderen, onszelf disrupten?” – Hylke Sprangers

CIO als katalysator

De rol van de CIO komt uiteraard meermalen voorbij op een CIODAY, maar dat ook Frans van Houten, CEO van Philips, zich hier druk over maakt, zal niet iedereen hebben bedacht. Zijn videoboodschap is kristalhelder: “We moeten lef hebben, zoals ook Philips het lef heeft gehad zichzelf opnieuw uit te vinden, om klaar te zijn voor de digitale toekomst in de gezondheidszorg. En wie gaat dan de kar trekken? Wie anders dan de CIO?”

De CIO had ooit de rol van beheerder van de architectuur, aldus Van Houten, en ontwikkelde zich in de richting van enterprise information management. Nu ligt de rol van digitale leider op hem te wachten. “Ook van de directie wordt vastberadenheid gevraagd. Zij moet de koers uitzetten en die gezamenlijk uitdragen. Maar het is de CIO die de katalysator is!” Voorwaar een mooi beeld, nadat een paar jaar geleden menigeen twijfelde aan de houdbaarheid van de CIO.

Start-ups schalen op

Hierna gaan de CIO’s uiteen om in ruim dertig break-outsessies – over onderwerpen als AI, innovatie, low code, SD-WAN en andere innovatieve zaken – hun kennis aan te scherpen. Terugkerend kunnen ze direct zien wat de start-up wereld voor hen in petto heeft. Vier ondernemers in de digitale wereld pitchen hun bedrijf, waarbij een zelfs de aanwezigen een commerciële aanbieding doet. Opvallend is hoe snel en goed ze hun activiteiten weten op te schalen, terwijl dit nog geen twee jaar geleden een groot probleem voor start-ups was. Takeaway.com, GitLab, SwapFiets en The Things Network laten zien dat Jan Salie in ons land voorlopig niet welkom is.

Grande finale

En dan is het tijd voor de grande finale, de uitreiking van de CIO of the Year Award 2018. Juryvoorzitter Bernhard van Oranje geeft zijn impressie van het juryproces, dat in een film vlot wordt gepresenteerd. De juryleden beklimmen het podium, gevolgd door de ietwat nerveuze finalisten. Digitaal tromgeroffel gaat vooraf aan het verlossende woord van de voorzitter: Hylke Sprangers, CTO van Talpa Network, is de CIO of the Year 2018!

De finalisten (staand vlnr;), Perry van der Weyden (Rijkswaterstaat), Jesper Erichsen (LeasePlan), Hylke Sprangers (winnaar, Talpa Network) en Alpna Doshi (Philips). De juryleden (zittend vlnr): Bernhard van Oranje (voorzitter, Levi9), Tjibbe van der Zeeuw (Squadra), Arnoud van Gemeren (CIO Magazine), Marc Schuuring (Boston Consulting Group) en (staand, rechts) Rob Beijleveld (ICT Media).

Sprangers dankt de prijs aan zijn cruciale rol in de baanbrekende digitale ontwikkeling van zijn bedrijf, aldus Van Oranje: “Hylke Sprangers heeft ingezien dat in de economie van nu incrementele stappen vanuit klassieke IT onvoldoende zijn en een moedige stap gezet naar de inzet van een digitaal platform. Hij heeft zijn nek uitgestoken voor totale digitale vernieuwing en houdt daar ook consequent aan vast.”

In reactie maakt Hylke Sprangers bekend dat hij als nieuwe CIO of the Year zich wil inzetten voor samenwerking tussen bedrijfsleven, wetenschap en overheid, om technologische innovatie in Nederland op een hoger niveau te brengen. De huldiging van de nieuwe digitale leider en de bekendmaking van zijn ambitie vormen het slot van CIODAY 2018 en zijn tegelijk het startschot voor een inspirerend digitaal 2019.

De dag voorafgaand aan de CIODAY komen de digitale leiders van ons land, leden van CIO Platform Nederland en genodigde CIO’s, bijeen voor een pre-conference. Hier wonen zij presentaties bij over digitale businessmodellen, digitaal leiderschap, de toekomst van werk, het op gang brengen van innovatie en data-gedrevenheid in de praktijk. De interactie wordt ook gezocht. CIO van PostNL en voormalig voorzitter van het CIO Platform Marcel Krom modereert drie grote debatten. In de avonduren is het tijd voor een groot, maar besloten CIO diner, gevolgd door een after dinner party.

‘Vol inzetten op digitale vaardigheid’

De ontwikkelingen op het gebied van IT en technologie vragen om aanpassing van de leerstof op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Niet alleen in het kader van technologievaardige burgers, ook omdat de IT-branche nu al tienduizenden kundige en vaardige mensen mist. Tijdens het CIO-diner vragen directeur-initiatiefnemer Ronilla Snellen van Stichting FutureNL en KPN-CIO Bouke Hoving onderwijsminister Arie Slob vol in te zetten op digitale vaardigheden in het onderwijs. Ronilla Snellen houdt een vurig pleidooi voor onderwijs in digitale vaardigheden op basisscholen. Ze doet zelfs samen met Bouke Hoving in een rollenspel voor hoe eenieder de leerkrachten op de plaatselijke basisschool kan overtuigen.

Hierna zeggen ruim 130 Nederlandse CIO’s, CDO’s en IT-industrieleiders hun steun aan de digitale onderwijsmissie toe; zij ondertekenen een brief aan minister Slob.


Fotografie Roelof Pot

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter