Het 127-jaar oude Royal Philips heeft veel ervaring met transformaties op grote schaal. Van de ‘gloeilampenfabrikant in het zuiden des lands’ is het bedrijf een wereldspeler geworden op het vlak van medische software en apparatuur. Philips zit daarnaast volop in een digitale transformatie, sinds twee jaar onder leiding van Group-CIO Alpna Doshi (51). Ze kreeg beweging in de vastgelopen veranderreis en bewerkstelligde een andere mindset. Daarbij zet Doshi IT in de rol van businesspartner. “Ik beschouw mezelf immers ook als business.”

De rol van CIO – met een complexiteit en omvang als die bij Philips Enterprise IT – brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Of zoals Doshi het uitdrukt: “IT is het kloppend hart, verbonden met werkelijk alle onderdelen in de Philips-organisatie. Zij omvat vijftien lokale markten, inclusief de Verenigde Staten plus Groot-China.”

De CEO is ook nauw betrokken bij IT en heeft kennis van alle transformatiestappen die gezet worden om Philips’ missie, om in 2025 jaarlijks het leven van drie miljard mensen te verbeteren, te laten slagen. “De transformatie loopt nog steeds. Het is een continue reis van mijlpaal naar mijlpaal.”

Toen Doshi twee jaar geleden aan boord kwam, trof ze een patstelling aan: er was al een aantal jaren geprobeerd de transitie te realiseren, maar dat was nog steeds niet gelukt. “Iedereen was root-cause-analyses aan het maken en bediscussiëren. Ik stelde voor gewoon aan de slag te gaan op basis van ervaring en instinct, en na te denken over hoe we konden bewegen naar een meer op resultaatgerichte focus. Maar,” zo voegt ze daaraan toe, “tegelijk moest de backbone op orde zijn. Hoe saai dat ook klinkt. Want dat is de onmisbare basis voor de meer sexy zaken en coole, agile teams.”

Business-issues

De complexiteit vindt Doshi juist aantrekkelijk. “Als het eenvoudig was geweest, had ik deze baan niet aangenomen. Complexiteit is een prettige uitdaging. Vooral bij het vraagstuk hoe markten, business en IT samen kunnen worden gebracht.”

Ze kijkt als CIO naar alle kwesties als businessissues waarvoor een oplossing moet worden bedacht. En ze is daarin uiterst vastberaden en slagvaardig – mits ze zeker weet dat het einddoel het echt waard is om te bereiken. “Voor mij ligt het simpel: als er een probleem is, moet dat worden opgelost. Of ik nu bij de business of bij IT op de payroll sta, dat interesseert me niet.”

IT-transformatiemechanisme

Doshi institutionaliseerde in het afgelopen jaar fase 1 van de transformatie. De belangrijkste operatie daarbinnen is in haar ogen de inrichting van de Philips Integrated Landscape Implementation Organization (PIO). Een voor de CEO cruciale transformatieorganisatie verantwoordelijk voor negentien programma’s. In een van die programma’s zijn vijftig kernels in slechts zes kernels geconsolideerd. Dat betekende ook de ontmanteling van een groot aantal legacysystemen.

“Uiteindelijk bouwde ik een hele organisatie met crossfunctionele teams. De negentien programma’s draaien simultaan, in evenzoveel verschillende gebieden, met daaroverheen een data- en een kwaliteitstrack. Aanvullend daarop installeerde ik een change control board om de samenhang te bewaken. Dat alles heeft overigens wel tot veel vragen geleid. Is dat wel de job van de CIO? Ik vind van wel, want ik los een businessprobleem op. Ik beschouw mezelf immers ook als deel van de business.”

“IT moet behandeld worden als groeimachine en niet als enabling engine”

Attitudeverandering

Wat kan de organisatie nu wat twee jaar geleden onmogelijk was? Volgens Doshi is het antwoord simpel: “De transformatie loopt nu. En snel ook.” Het meest trots is ze op de grote verandering in de houding van mensen. “Dat was in feite het allergrootste probleem. Mensen vergaderden en discussieerden – maar namen geen besluiten. Ik was er om ze te helpen sneller beslissingen te nemen, om governance in te richten, om ze te motiveren.”

Ze benadrukt dat ze dat heeft kunnen doen dankzij het vertrouwen en de steun die ze van de ExCo én van haar team kreeg. Het was in het begin een eenzame tijd. “Ik trok alles overhoop. Dat maakt je niet geliefd bij mensen. En ik heb – net als iedereen – de behoefte om aardig gevonden te worden. Daar heb ik hard aan moeten werken.”

Businesspartner

Het meest ambitieuze project voor de komende jaren is dat IT verder in de rol kruipt van businesspartner. “IT moet behandeld worden als groeimachine en niet als enabling engine. Hoe overtuig ik de CxO’s dat de CIO nodig is aan tafel om te helpen nadenken? Ik weet het, dat is de heilige graal van IT. Maar ik ga ervoor. IT heeft te lang en veel te veel aan de achterkant gezeten – bij sommige bedrijven nog steeds. Er lopen gelukkig al heel wat initiatieven waarin strategie, innovatie en IT samen aan tafel zitten. Dat werkt veel beter.”

Erkenning

Doshi is onlangs genomineerd voor de CIO of the Year Award. Over waarom zij dat zou moeten worden denkt ze naar eigen zeggen helemaal niet. “Ik probeer momentum te creëren door het motiveren van mensen. Omdat je de inspanning van veel mensen nodig hebt om voor een doorbraak te zorgen op het vlak van attitudeverandering.

En dan moet je dat momentum vervolgens blijven vasthouden. Dat doe je niet door taken uit te delen, maar door continu het respect van alle collega’s te verdienen. Een erkenning door peers, in de vorm van de Award, zou mij helpen collega’s te motiveren. Het versterkt de trots om bij Philips(-IT) te werken, bij een bedrijf dat in 2025 drie miljard levens wil verbeteren. IT is daarbij geen enabler, maar een driver. Part of the business.”

Dit is het eerste deel in een serie van vier portretten over de genomineerden voor de CIO of the Year Award die we publiceren in de aanloop naar CIODAY 2018 op 27 november.

Over Alpna Doshi

Alpna Doshi (1967) is in maart 2016 gestart als global chief information officer bij Philips. In haar rol is ze verantwoordelijk voor de strategische richting en executie van Philips-IT, met de focus op businesstransformatie. Alpna studeerde computer science en heeft inmiddels meer dan 25 jaar ervaring opgedaan bij diverse technologie- en telecomorganisaties. Zo heeft ze onder andere management- en directiefuncties bekleed bij Reliance Group, Mahindra Satyam, Deloitte en Touche Management Consulting, Verizon en Telcordia Technologies, in zowel business als IT. Alpna staat bekend als een down-to-earth-leider, strategische beslisser en transformatie- en innovatie-expert.

Fotografie Eric Fecken

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter