Boyana Petkova (AkzoNobel): ‘Geavanceerd big data-platform voor bedrijfsbrede waardecreatie’

Als advanced planning transformation leader is Boyana Petkova verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van geavanceerde digitale planning voor heel AkzoNobel: een strategisch big data-initiatief gericht op waardecreatie binnen alle bedrijfsonderdelen van de Nederlandse multinational. Dat heeft het concern in heel korte tijd al veel opgeleverd.

De succesvolle uitrol is volgens Petkova onder meer te danken aan het realiseren van quick wins voor de business. Naast de hierdoor ontstane pull vanuit de stakeholders bij de diverse bedrijfsonderdelen en regio’s is sprake van een push op datagedrevenheid vanuit het bestuur. “We zitten daarmee feitelijk in een sandwich tussen de board en de business. Top-down en bottom-up worden zaken in beweging gebracht.”

Binnen het in hoogwaardige coatings gespecialiseerde AkzoNobel worden spreadsheets en buikgevoel nu vervangen voor een geavanceerd big dataplatform, waarmee businesses binnen end-to-end waardestromen sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen. De ingezette advanced planning transformation helpt zo om vraag en aanbod beter op elkaar aan te sluiten, klanten beter te bedienen en zonder vooringenomenheid de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De planningstransformatie is gestart in 2021 en loopt tot 2024, maar geldt nu al als een ‘Microsoft best practice’. Het platform is gebaseerd op OMP, aangevuld met oplossingen van Microsoft voor dataopslag en visualisering (Azure en PowerBI), alsmede Databricks voor AI. Petkova leidt een sizeable team van hooggekwalificeerde dataspecialisten met business-expertise.

In nauwe samenwerking met onder meer HR, IT/IM zorgt dit team voor een brede beweging binnen het concern. “Iedereen binnen AkzoNobel is partner in crime”, aldus Boyana Petkova, die op 21 april tijdens CIODAY meer details zal geven over het hoe, wat en waarom van deze value case.

Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.
 

Gerelateerde artikelen

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. KPMG onderzocht wat AI zal betekenen voor de klantervaring.

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Met het implementeren van AIOps ontstaat ook de mogelijkheid van een ticketless bedrijf. Oftewel, het inzetten van AI om alle activiteiten, tickets en alerts uit te voeren, zonder hulp van menselijke vaardigheden. Dit lijkt een ambitieuze visie, maar bij Digitate geloven we dat dit mogelijk is. En om dat te bewijzen, beginnen we bij onszelf.

Automatisering: waar staan we, wat zijn de uitdagingen en waar gaan we heen?

Automatisering: waar staan we, wat zijn de uitdagingen en waar gaan we heen?

Bedrijven versnellen het gebruik van AI en automatisering. Niet verwonderlijk dus dat 90 procent van de IT-beslissers in alle industriële sectoren van plan is om extra automatisering, inclusief AI, te implementeren. En dat doen ze in rap tempo. Digitate deed onderzoek naar waar bedrijven nu staan met automatisering en wat IT-beslissers verwachten.