Digitalisering gecombineerd met ‘stenen’ en een stevige dosis gemeenschapszin: het is de cocktail waaruit Tribes bestaat. Sinds 2015 is deze flexwerk-formule in Nederland actief, en voorlopig is het einde nog niet in zicht. Sterker nog: het buitenland lonkt. Eduard Schaepman, chief en founder van Tribes Inspiring Workplaces, over de digitale nomade als doelgroep en hoe die ‘te pakken’ is.

Eigenlijk wil Eduard Schaepman niet als chief executive officer worden aangemerkt. Liever kiest hij een andere invulling voor de afkorting CEO: chief entertainment officer. Want entertainment hoort bij de Tribes-formule, klinkt het door tijdens het interview. In de Amsterdamse Tribes-locatie, pal tegenover het Amstelstation, legt de CEO uit hoe hij in 2015 op het idee kwam om zijn bedrijf op te zetten.

De aanleiding was minder fortuinlijk: het overlijden van twee dierbaren kort na elkaar zorgden ervoor dat Schaepman zich ging verdiepen in zijn stamboom. Het werd uiteindelijk een regelrecht avontuur, dat hem langs diverse verre familieleden in het buitenland leidde. Het zette hem ook aan het denken over het belang van gemeenschappen en stammen.

Dat vormde de basis voor het Tribes-concept. Elke vestiging is niet alleen ingericht in de stijl van een bepaalde stam (zoals de Afrikaanse Masai): het moet ook het gemeenschapsgevoel en de onderlinge samenwerking tussen de diverse huurders bevorderen. Het stammenconcept wordt door Schaepman zelf op een flamboyante manier ook uitgedragen in de marketinguitingen van Tribes en tijdens de diverse evenementen (zoals de openingsfeesten van nieuwe locaties) in de vestigingen.

“Onze doelgroep, de digitale nomade, wil niet meer alleen op één locatie werken”

Eigenlijk mogen wij niet over ‘huurders’ spreken, dat doet het concept geweld aan, zo vindt Schaepman. Liever heeft hij het over ‘members’. Want dat komt meer in het straatje van de gemeenschapszin, die hij in elke vestiging tracht te bevorderen. Los van de zakelijke kruisbestuiving tussen de members, bevordert Tribes ook minder formele samenkomsten. Met andere woorden: feestjes. Al is dat iets wat de members zelf moeten organiseren. Eduard Schaepman: “Wij doen al behoorlijk veel voor hen, dit moeten zij zelf doen. En dat gebeurt overigens ook heel vaak.”

Digitalisering vanaf dag één

Voor de oprichting van Tribes heeft Eduard Schaepman onder andere kunnen putten uit tien jaar ervaring als CEO van Regus Benelux, een Britse verhuurder van flexibele kantoorruimte. Wie echter naar het Tribes-concept kijkt, ziet dat het bedrijfsprincipe weliswaar overeenkomt met dat van zijn vroegere werkgever, maar dat de invulling aanmerkelijk afwijkend is.

Los van de socio-culturele insteek (de stammen), is vanaf dag één digitalisering onlosmakelijk verbonden met het Tribes-businessmodel. Dat start bij basisvoorzieningen zoals een online systeem voor boekingen (online en via een app te gebruiken), internettoegang (vaste bekabeling en wifi) tot videovergaderingen, voice over IP-telefonie (bellen via internet), virtuele samenwerking, merchandising, streaming muziek en een Tribes-app voor de huurders. Met dat laatste kunnen zij bijvoorbeeld stemmen over de muziek die wordt gedraaid. Bij genoeg ‘tegenstemmen’, wordt de muziekkeuze vervolgens automatisch aangepast.

De huurmogelijkheden (de basis van het verdienmodel) zijn eveneens redelijk uitgebreid: van tien keer toegang tot een van de vestigingen, tot een dagkaart, een ‘virtueel kantoor’ (kantooradres en postbezorgpunt) en de verschillende reguliere periodieke afname van werkplekruimte en diensten. Die diensten zijn eveneens legio, waardoor het meer op een hotel lijkt dan een klassiek bedrijfsverzamelgebouw.

“Het is eigenlijk een hotel”, erkent Schaepman. “Je kunt bij ons alleen niet slapen. Of er nog een echt hotel komt binnen het Tribes-concept? Ja. Niet alleen hotels maar ook serviceappartementen. Uiteindelijk komt het er op neer dat je een omgeving, voor zowel zakelijk als privé, creëert waarin mensen zich prettig voelen. Onze doelgroep, de digitale nomade, wil niet meer alleen op één locatie werken. Zij willen werken waar het hun op dat moment uitkomt. En zij willen ontzorgd worden.”

Met dat plaats- en tijdsonafhankelijk werken valt de digitale nomade precies in het wenselijke plaatje van de Nederlandse overheid: die wil immers de filedruk terugdringen. Ziet Schaepman heil in een samenwerking op dat gebied met politiek Den Haag?

”Digitalisering is vanaf dag één onlosmakelijk verbonden met het Tribes-businessmodel”

“Nee. Er wordt gezegd dat de politiek er is om problemen op te lossen, maar in de praktijk schept de politiek de problemen. Uiteindelijk moeten wij het allemaal zelf oplossen. Je moet zelf nadenken over wat wenselijk is: moet ik inderdaad ’s ochtends om negen uur op kantoor zijn? Moeten al mijn medewerkers inderdaad op gezette tijden op het bedrijf aanwezig zijn? Als wij zelf nadenken, komen wij tot echte oplossingen. Je moet het niet overlaten aan de overheid. Die weet zelf ook niet hoe zij dit soort problemen moet oplossen.”

Grote groeiambities

Eduard Schaepman koestert grote groeiambities voor zijn Tribes-concept. In een interview, enkele jaren geleden, met een vastgoedvakblad heeft hij het over ‘2.000 locaties in tien landen binnen een tijdsbestek van tien jaar’ gehad. Een snel rekensommetje leert dat elke locatie tussen de 1,5 tot 2 miljoen euro aan investeringen vergt. Daarmee wordt de kapitaalbehoefte, in de overgebleven zeven jaar sinds het bewuste interview, torenhoog. Hoe denkt Schaepman dat financiële obstakel te nemen?

“Eind 2018 moeten wij 35 eigen vestigingen hebben staan. Daarvoor liggen wij goed op koers. En inderdaad: over zeven jaar zitten wij met 2.000 locaties in tien landen. Om dat te bereiken, gaan we niet overal zelf vestigingen openen. Daarvoor hanteren wij een licentiemodel. Dat betekent minder marge, maar ook minder risico en een snellere uitrol. En je maakt gebruik van lokale mensen in die landen, wat toch altijd beter werkt. Zij kennen immers de cultuur daar het beste.

Wij zouden nu al met licenties kunnen werken, maar eerst wil ik de eigen operatie volledig op orde hebben. Nu is het nog een beetje creëren, Steve Jobs die op zijn zolderkamertje aan het pielen is. Eind 2018 is dat stadium voorbij. Dan kunnen anderen, die ook in het concept geloven, licenties nemen en de boel gaan managen.”

Fotografie Clemens Rikken


Profiel Eduard Schaepman

Met een studie marketing als achtergrond waren de eerste banen van Eduard Schaepman niet verwonderlijk te noemen: marketingmanager bij onder andere de vermogensbeheerder Robeco.

Daarna volgden diverse leidinggevende rollen bij respectievelijk BP Paribas Fortis (director), euroShell (CEO), Webhelp Nederland (managing director) en ClientLogic (vicepresident). De rode draad hierin? Dienstverlenende organisaties die de klant voorop, in het midden en bovenaan stellen. Dat was bij zijn eerstvolgende betrekking nog duidelijker aanwezig: Schaepman werd in 2004 CEO Benelux van Regus, de Britse multinationale verhuurder van (tijdelijke) kantoorruimte. In de tien jaar dat hij de scepter zwaaide over de Benelux-activiteiten van Regus, wist hij het aantal locaties op succesvolle wijze uit te breiden, de dienstverlening op te waarderen en de naamsbekendheid van het bedrijf een stevige impuls te geven.

Eduard Schaepman maakte in 2013 de overstap naar de Chalet Group, een private investerings- en managementmaatschappij gespecialiseerd in onroerend goed. Een van de drijvende krachten achter Chalet Group was Marcel Boekhoorn, de bekende Nederlandse zakenman en miljardair. Schaepman was daar twee jaar lang als CEO actief. In 2015 richtte hij Tribes op, waar hij nog steeds als CEO opereert.

Tribes in vogelvlucht

Tribes, het Engelse woord voor ‘stammen’, is in 2015 van start gegaan. Het concept draait om de verhuur van tijdelijke werkruimte aan organisaties (van zzp’ers tot grotere ondernemingen) die behoefte hebben aan onderscheidende locaties. Dat onderscheid is te vinden in de inrichting, de dienstverlening én de plekken waarop Tribes zijn vestigingen heeft staan.

Eduard Schaepman is de bedenker van het Tribes-concept, een idee waar hij investeerders zoals Marcel Boekhoorn, ict-ondernemer Michiel Mol en de Vlaamse uitzendondernemer Philip Cracco in de eerste instantie warm voor wist te krijgen.

In 2016 nam Oaktree Capital, de Amerikaanse investeringsmaatschappij, voor een onbekend bedrag een meerderheidsbelang in Tribes. Volgens het vakblad Vastgoedmarkt was er onder de investeerders afgesproken dat er bij negen vestigingen extern kapitaal zou worden gezocht (per vestiging was een investering van tussen de 1,5 tot 2 miljoen euro benodigd).

Amper drie jaar na de start beschikt Tribes over zestien locaties in Nederland en twee in België (Brussel). Daar komen in 2018 nog eens een aardig aantal locaties bij, waarvan twee in Amsterdam (onder ander aan de Zuidas), drie in Duitsland (Frankfurt en Düsseldorf) en twee in België.

Uiteindelijk moeten er in 2018 35 eigen vestigingen operationeel zijn. De ambities van Tribes zijn echter groter: in het eerder genoemde Vastgoedmarkt-artikel werd er gerept over het streven naar 2.000 locaties in tien landen binnen een tijdsbestek van tien jaar.

Tribes geeft geen informatie over de financiële prestaties, maar volgens CEO Eduard Schaepman ligt het bedrijf ook financieel gezien ‘op de juiste koers’. Wel wil hij kwijt dat Tribes vanaf de oprichting al ‘beursklaar’ is gemaakt. Een beursgang zou daarmee tot de mogelijkheden behoren.

Paul Teixeira is hoofdredacteur van BAAS – Boardroom as a Service. Contact: paul.teixeira AT ictmedia.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter