Waarom is de boardroom nog steeds wars van tech?

Onbekend maakt onbemind

0

“Digitale transitie? Dat zit bij ons wel goed”, zei de voorzitter van de raad van commissarissen tegen mij, “we zijn vorig jaar overgestapt op het gebruik van iPads.” In de rest van het gesprek bleek serieus dat de ‘transitie’ ook niet verder ging dan dat!

Hoe komt het dat tech geen favoriete issue is in de boardroom? De voorbereidingen en opstart van CHANGE Unlimited!, de opleiding tot CHANGE Master, maar ook de opnamen voor Governance TV, het jaarlijkse Commissarissenonderzoek en vele gesprekken met ‘governance toppers’ leiden tot de conclusie dat ‘tech en de boardroom’ bepaald geen twee-eenheid zijn. Integendeel, er is eerder sprake van ‘wat niet weet wat niet deert’. Met angstwekkende consequenties tot gevolg…

De ‘Verloren Generatie’?

Veel bestuurders, zeker onder de commissarissen en toezichthouders, zijn ouder dan 50 jaar en hebben geen affiniteit met technologie, zoals de jongere generatie dat heeft. Het gaat daarbij nadrukkelijk over meer dan verdere digitalisering met 3D printing, big data of cloud services. Ook het internet of things, virtual reality, bio hacking, robotisering, artificial intelligence, quantum computing, blockchain of cybersecurity laten in potentie weinig heel van de business modellen die we nu kennen.

Ik verzon ooit het woord ‘digibeet’ voor mijn toenmalige RvB-collega’s, maar het lijkt erop dat we het nog wel een tijdje kunnen blijven gebruiken. Maar pas op! Ook die ‘jongere generatie’ lijkt een beperkte scope te hebben. Ben je into gaming dan weet je alles van gaming. Maar daarbuiten?

Het effect

Dit alles leidt ertoe dat adviseurs de macht grijpen! De één komt het probleem definiëren, de ander komt het oplossen. De Gartners van deze wereld zetten de hype voor je klaar. Bestuurders leren in één dag wel de juiste vragen stellen, maar kunnen het antwoord niet beoordelen. Hoezo, je moet doorvragen? Waar we graag van reactief, via proactief, naar adaptief willen gaan is er niemand die technologie en timing met elkaar in evenwicht brengt.

Menig bedrijf benoemt een chief technology officer, een chief information officer of evangelist, Op eenzame hoogte verkondigt hij/zij de ‘corporate truth’. Maar in staat om de boardroom dynamics te begrijpen – laat staan te beïnvloeden – is hij/zij niet. En dat is funest! Want je moet wel thuis zijn in het bestuurlijke spel en volwaardig aan de bestuurstafel kunnen zitten om in het eindspel een rol te kunnen spelen. Daar speelt kennis van ‘agile’ geen rol, helaas.Een ‘nerd’ in de boardroom is niet het antwoord dat Nederland nodig heeft om in al die wereldwijde top-10 lijstjes te blijven!

Hoe dan?

Wie aan de top heeft het overzicht over wat er allemaal te wachten staat voor het betrokken bedrijf? Wie kan dat vervolgens combineren met Inzicht in wat het bedrijf werkelijk aan kan qua cultuur, veranderingsbereidheid (willen) en veranderingsvermogen (kunnen)? Met als resultaat dat er een Uitzicht ontstaat op een nieuwe werkelijkheid waar stap voor stap, met elkaar, naar toe gewerkt kan worden.

Het koppelen van technologische mogelijkheden aan menselijke topprestaties vraagt om een overtuigende visie die door een visionair meeslepend wordt neergezet. Een échte leider waar mensen enthousiast van worden en door wie ze zich laten inspireren hun deel te pakken in het veranderingstraject. Een verandering die een vage, maar inspirerende, stip aan de horizon kent, die bovendien voortdurend beweegt. Dat vraagt het uiterste van begrippen als ‘engagement’, ‘eigenaarschap’ en ‘cultuur’.

Wat vraagt dat?

Naast onmiskenbare menselijke vaardigheden vraagt dat vooral ook het vermogen om alle kansen te vertalen in mogelijkheden die voor het bedrijf passen. Een uitdaging die én voor de bestuurder, maar ook voor menig CIO of CDO geldt! En hoe spot je die kansen? Tja, waar de één ze op afstand ruikt, zal de ander er nog aan voorbij gaan zelfs als hij/zij er bovenop staat.

Buiten kijf staat het dat je van nature nieuwsgierig moet zijn. Een fikse dosis science fiction in je jeugd helpt zonder meer. Goed voor je voorstellingsvermogen. Het bijhouden van alle technologische veranderingen vraagt gemiddeld een uur per dag scannen in de internationale media, forums en sites.

Het Grote Geheim: Leuk

Bijblijven is echter niet genoeg, je moet willen voorblijven. De ‘shit van vandaag’ voorkomen door de ‘kans van morgen’ op tijd te signaleren en vertalen. Eigenlijk is daarbij ‘leuk’ het sleutelwoord. Je moet het LEUK vinden om al die nieuwe ontwikkelingen te volgen, het kaf van het koren kunnen onderscheiden en in staat zijn de vertaalslag te kunnen maken naar de realiteit van NU. En je dient de weg naar morgen te kunnen uitzetten.

Dus bestel ik te pas en te onpas de gadgets op Kickstarter, heb natuurlijk een Oculus Rift in huis en laat me verleiden te investeren in nieuwe starters met ‘gouden kansen’ en een groot leervermogen voor mij zelf. Zoals Food2Smile en MapsTell. Omdat het een uitdaging is om de weg van ‘nu naar morgen’ vorm te geven en alleen de praktijk aangeeft of het werkt. Daar klinkt inderdaad enige aversie tegen adviseurs in door, die alleen vanaf de zijlijn hebben toegekeken.

Tips

Er staan al aardig wat tips in de voorgaande tekst. Maar hoeveel bronnen van uiteenlopende aard je ook raadpleegt, je bent het zelf die de kans signaleert en vertaalt naar een kans voor jezelf of je bedrijf. Vergeet daarbij nooit dat high tech niet zonder high touch kan! De menselijke factor is beslissend bij veranderingen.

Toch wat aanvullende tips:

  • Omring je met zowel andere tech-lovers, om te sparren, als met sceptici. De laatsten kunnen je bij de les houden.
  • Kijk niet alleen voor-, maar ook achteruit. Met name de menselijke lessen qua acceptatie zijn adembenemend. Het lijkt erop alsof met name dié lessen snel worden vergeten.
  • Proef de praktijk en DOE mee. DOENschap gaat boven WETENschap.
  • Zoek de mogelijkheden op waar nieuwe ontwikkelingen centraal staan, zoals bij de NCD Tech Quest of de TEDx bijeenkomsten.
  • Volg producthunt.com, waar nieuwe mogelijkheden regelmatig langskomen.
  • Volg Trendhunter.com, ook een bron van inspiratie waar je doorheen kunt scannen.
  • Maar er zijn ook andere bronnen (die je allemaal wel moet beoordelen op nut en waarheidsgehalte), zoals Business Insider, Springwise, MoreInspiration, Alltop, CoolBusinessIdeas, PSFK, WFS, JWTIntelligence, itexecutive.nl en CoolHunting.
  • Vergeet ook de LinkedIn groepen niet, zoals Future Trends. Kwestie van zoeken.
  • Volg met argus-ogen adviseurs als Gartner, Accenture, Deloitte, IBM of Forrester, want die MOETEN met nieuwe ontwikkelingen komen, anders zijn hun rapporten ‘waardeloos’.
  • Misschien wel de beste tip: Gebruik Flipboard. Elke dag selecteer ik nieuwe artikelen in mijn eigen magazine ‘Change in Business’ ter inspiratie. Kun je je voordeel mee doen!