FutureNL start direct na de zomervakantie met lessen in artificiële intelligentie (AI) op basisscholen en het voortgezet onderwijs. De ambitie is dat straks maar liefst 50.000 kinderen de uit vijf onderdelen bestaande cursus kunnen volgen. Ronilla Snellen van FutureNL doet samen met Hylke Sprangers, Talpa Network-CTO en regerend CIO of the Year, een beroep op de IT-beslissers van Nederland om het initiatief onder de aandacht te brengen.

“We zijn nu druk bezig met het werven van scholen om mee te doen aan deze grootste AI-cursus ooit”, vertelt Ronilla Snellen enthousiast. “Dat valt helaas niet altijd mee, omdat veel scholen nog niet bekend zijn met het begrip AI. We hebben dus mensen nodig die de scholen helpen uitleggen wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt en waarom het voor de toekomst van kinderen en ons land belangrijk is. Inmiddels zijn er vanuit de deelnemende scholen zo’n 24.000 leerlingen aangemeld. Nog 26.000 te gaan om de ambitie van 50.000 kinderen waar te maken.”

Verspreiden

Ronilla Snellen en Hylke Sprangers roepen Nederlandse IT-verantwoordelijken op om te helpen het nieuws te verspreiden onder vakgenoten en binnen hun organisaties, om de cursus over kunstmatige intelligentie massaal onder de aandacht te brengen bij de scholen. Na de vijf AI-lessen kunnen scholen de bestaande cursus van FutureNL aanbieden, gericht op digitale vaardigheden bij scholieren. “Als de totale lesstof bij de scholen en kinderen structureel beklijft, dan is onze missie echt geslaagd.”

“CxO’s kunnen helpen om op scholen uit te leggen wat kunstmatige intelligentie inhoudt”

Hylke Sprangers is als CTO van mediatechbedrijf Talpa Network van harte bereid om het belang van AI te benadrukken. “Artificiële intelligentie gaat de wereld veranderen”, aldus dus de CIO of the Year. “Het fenomeen zal een enorme impact krijgen op ons werk en leven. AI is als hulpmiddel ontworpen voor en door mensen, waardoor de mens overigens altijd centraal zal blijven staan. Het is belangrijk dat de schoolgaande jeugd vroegtijdig kennismaakt met de ontwikkelingen en mogelijkheden, bijvoorbeeld in het kader van beroepskeuze. Vanuit die overtuiging ondersteun ik als ambassadeur het initiatief.”

Belevingswereld

De zogenoemde ‘Nationale AI Cursus Junior’ start op 4 september op de basisscholen en 11 oktober binnen het voortgezet onderwijs. Het lesmateriaal is vanaf die data gratis beschikbaar voor alle kinderen in Nederland. “Een onderdeel van de cursus draait om AI binnen beroepen”, aldus Snellen. Kinderen worden uitgedaagd om over hun favoriete beroep na te denken, maar ook over welk deel van dat werk overgenomen zou kunnen worden door een robot of computer. “Zo breng je de ontwikkelingen heel dicht bij hun belevingswereld.”

Eén van de lessen zoomt op basis van een spelelement vooral in op de ethische kant van AI, terwijl in de inleiding op basis van menselijke en artificiële kunst duidelijk wordt hoe lastig het kan zijn om het werk van robots te onderscheiden van mensenwerk. Ook is er aandacht voor de verschillende verschijningsvormen van AI. Alle lessen zijn gebaseerd op de gratis AI-cursus voor volwassenen van CIODAY2018-dagvoorzitter Jim Stolze.

Realistisch

In zo’n totaliteit draagt het pakket – dat beschikbaar is in drie niveaus van verdieping – bij aan een meer realistisch beeld van toekomstige technologie. Snellen: “Vooral volwassenen zijn vaak bang dat robots in de toekomst al het werk overnemen, maar de realiteit is veel meer zoals Hylke zegt: automatisering en kunstmatige intelligentie zullen vooral ondersteunend zijn.” Bovendien zijn de scholieren van nu volgens de initiatiefneemster de programmeurs, websitebouwers en app-ontwikkelaars van de toekomst.

“AI is als hulpmiddel ontworpen voor en door mensen, waardoor de mens altijd centraal staat”

Hylke Sprangers vult aan: “Ook buiten de meer technische beroepen zal de invloed van AI groot zijn. Bakkers zullen er beter mee kunnen inspelen op de door AI voorspelde vraag, een kapper kan van tevoren in de spiegel laten zien hoe het gewenste kapsel eruitziet, en dokters zullen dankzij scans en analyses betere diagnoses kunnen stellen. Ander voorbeeld: de analyses die je momenteel bij het WK-voetbal voor vrouwen ziet, zijn allemaal op basis van AI.”

Game changer

Binnen de dagelijkse praktijk van Hylke Sprangers is AI dan ook steeds meer realiteit. Omarming van de mogelijkheden leverde hem in november 2018 genoemde CIO of the Year Award op. De jury noemde hem ‘een leider die geen onderscheid maakt tussen IT, technologie en business en daarmee de digitale toekomst vandaag al realiseert’. In een interview met CIO Magazine stelde hij destijds dat kunstmatige intelligentie centraal staat in de technologiestrategie van Talpa. “AI is een echte game changer. Hiermee kunnen nieuwe en intelligentere producten worden ontwikkeld tot het beter op de individuele kijker afstemmen van onze content. Zowel online als voor tv en radio.”

Onderwijs

In relatie tot het primair en voortgezet onderwijs benadrukt de Talpa-CTO dat er binnen het curriculum veel meer aandacht moet komen voor zowel de praktische kanten van digitalisering als de meer technische informatica. “Dat zou gelet op de mogelijkheden veel intensiever moeten zijn – informatica als verplicht vak op alle middelbare scholen.”

Mede dankzij de druk vanuit FutureNL wordt het onderwijscurriculum voor basisscholen en voortgezet onderwijs naar verwachting in 2023 aangepast. Omdat scholen vervolgens vijf tot zeven jaar de tijd krijgen voor implementatie binnen het totale lesaanbod, zal dit in bepaalde gevallen pas over ruim tien jaar realiteit zijn. “Dat is veel te laat”, aldus Ronilla Snellen. “Aanpassing van de lesstof is nodig, omdat de samenleving technologievaardige burgers nodig heeft en de IT-branche nu al tienduizenden kundige en vaardige mensen mist.”


Grootste les ondersteunen?

Ronilla Snellen van de stichting FutureNL en Talpa-CTO Hylke Sprangers roepen de Nederlandse IT-leiderscommunity op voor het ambassadeurschap richting de directies van de scholen van hun kinderen. Ook worden zij gevraagd om hun collega-CxO’s hiervoor te enthousiasmeren.

Op de website van FutureNL is uitgebreide informatie over de AI-cursus te vinden. Op een open toegankelijke Google Drive zijn beeldmateriaal en filmpjes te vinden die gebruikt kunnen worden voor promotie.

Aan een eerdere oproep van Snellen is door de Nederlandse IT-gemeenschap massaal gehoor gegeven. Mede dankzij de hulp van Nederlandse CIO’s, CDO’s en CTO’s heeft ruim 30 procent van alle Nederlandse basisscholen zich inmiddels opgegeven voor de wekelijks nieuwe digi-lessen. Dit komt neer op ruim tweeduizend scholen.

FutureNL wordt ondersteund door een raad van advies met Constantijn van Oranje (StartupDelta), Janne Niessen (Inspiring Fifty), Pieter Zwart (Coolblue), Anka Mulder (Saxion Hogeschool), Ernst Jan Stichter (Microsoft) en speciaal ambassadeur Neelie Kroes.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam