Kan het zijn dat er een trans-Atlantische kloof is ontstaan? En dan bedoel ik niet de verwijdering tussen Europa en de VS sinds de verkiezing van Donald Trump. Ik blijf dichter bij huis en doel op de rol van de CIO en de opkomst van de CDO.

Een paar weken terug sprak ik met Frank Slootman. Hij is een succesvolle CEO, zo mag je wel zeggen. Een Nederlander die het helemaal gemaakt heeft in Silicon Valley. Zijn grootste wapenfeit is de succesvolle beursgang van ServiceNow. Momenteel zit hij aan het stuur bij Snowflake, een scale-up in op cloud gebaseerde datawarehousing.

Wat zegt Slootman in het interview? “Wat je nodig hebt in een bedrijf zijn mensen die zich afvragen: wat betekent dit? Herbergt deze ontwikkeling een kans voor ons bedrijf of is het een bedreiging? Wat heb ik nodig om deze kans te grijpen? Wat zou ik moeten doen en wat kan ik doen? Welke expertises ontbreken?”

“Dit zijn niet de vragen die een gemiddelde CIO zich stelt. […] Ik geloof veel meer in de toegevoegde waarde van een chief digital of chief data officer. Dat zijn mensen die veel dichter tegen de business aan zitten en die de vertaalslag maken van de business-uitdagingen naar de benodigde technologie.”

Slootman stelt ook dat hij CIO’s een stapje terug ziet doen, verder weg van de boardroom. Hij is niet de eerste de beste, maar ik vermoed dat zijn observaties een Amerikaans kleurtje hebben.

Wat we hier in ons land zien, is iets heel anders. CIO’s die deel zijn gaan uitmaken van de directie. CIO’s die zowel een IT- als een data-pet op hebben. CIO’s die tevens CDO zijn. CIO’s die de integratie tussen IT en business met succes vormgeven, ook al leidt dat tot het inkrimpen van hun eigen ‘koninkrijk’. Ze hebben heel goed gezien dat dit de weg is naar een grotere bijdrage aan hun organisatie en meer invloed.

Wie dit allemaal zelf wil controleren, leze de vele interviews in CIO Magazine en op deze website. Ik begrijp uiteraard dat ‘onze’ CIO’s in deze interviews hun beste beentje voorzetten, maar wat ze zeggen is niet in strijd met de fact checking die we ook doen.

Blijkbaar gaat het hier anders dan aan de andere kant van de grote plas. Amerikanen handelen sneller, maar gooien misschien ook eerder het kind met het badwater weg. ‘Weg met die saaie, betrouwbare CIO, fiets een coole CDO naar binnen!’

Gelukkig zijn onze vaderlandse CIO’s niet alleen betrouwbaar, maar ook ondernemend, grijpen ze kansen, nemen ze CDO-achtige rollen op zich en snappen ze hoe boards denken.

En dat is een verheugende constatering na vijftien jaar CIO Magazine, dat niet voor niets als motto heeft: ‘IT in the boardroom’. We maken het nu mee.

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam