Innoveren. Tegenwoordig doen we het allemaal, maar vooral samen, zo blijkt ook uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC. Slechts vier procent van de de door PwC bevraagde organisaties werkt niet samen om tot innovatie te komen. De partners met wie samengewerkt wordt, verschillen nogal: van medewerkers en klanten tot technologiebedrijven. Ze komen allemaal voorbij. Het kleine groepje organisaties dat nog niet samenwerkt, geeft aan veelal de juiste partner nog niet te hebben gevonden. Zonde, want aan de hand van succesverhalen laat ik zien dat innoveren met een partner juist zorgt voor succes.

Innoveren met techbedrijven

Innoveren kun je met verschillende partners. Philips koos voor partners die verstand hebben van het product waar ze iets mee willen. Philips is zo ongeveer de koning van het innoveren met partners. Zij hebben al verschillende keren laten zien dat partnerships met bedrijven die een andere expertise hebben zeer succesvol kunnen zijn. Denk maar aan de Senseo (met Douwe Egberts), of de BeerTender (met Heineken en InBev). In beide gevallen speelde de samenwerking in op de behoefte van de klant aan gemak en kwaliteit en was de marktkennis van beide partijen onmisbaar.

Innoveren met medewerkers

Innoveren kan ook met medewerkers. Jaren geleden maakte Google furore met de 80/20-regel. Met deze regel zorgt Google ervoor dat medewerkers 20 procent van hun tijd kunnen besteden aan wat ze leuk vinden. Google heeft hier zelf vele successen mee behaald. Denk maar aan Google Streetview, een product van een medewerker. Maar ook veel andere bedrijven hanteren inmiddels deze wijze van innoveren. Het schoolvoorbeeld van succesvol innoveren met medewerkers is gamebedrijf Rovio. Dankzij de 80/20-regel heeft het spel Angry Birds het levenslicht gezien, met 150 miljoen downloads tot gevolg. De 80/20-regel heeft Rovio, met alle merchandise, geen windeieren gelegd. Het is dus erg lucratief om medewerkers de ruimte te geven om te innoveren. Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, kan dat door tijd en/of geld beschikbaar te stellen.

Innoveren met klanten

Innoveren met klanten, het klinkt misschien gek. Uit het onderzoek van PwC blijkt dat juist veel bedrijven hier op inzetten. Denk bijvoorbeeld aan Uber. Iedereen kent het verhaal en heeft er een mening over. Maar één ding is zeker: de bedenkers van Uber hebben ontzettend goed naar hun klanten geluisterd. Daarmee hebben zij het hele proces van het bestellen van een taxi opnieuw ingericht. Zij bedachten dat een klant wil zien of hij nog even naar het toilet kan en dat je als taxibedrijf geen vloot auto’s nodig hebt om succesvol te zijn. Uber wist als geen ander te luisteren naar de klant en de echte pijnpunten in het proces om te zetten naar iets positiefs.

Het allerbelangrijkste bij innoveren is het samen doen. Je kunt natuurlijk één partij kiezen om mee samen te werken, maar idealiter ga je voor meerdere partners. Samen met klanten, medewerkers en techbedrijven kun je op zoek naar de oplossing voor de pijnpunten van de klant. Samen kun je de standaarden die gelden loslaten. Door de verbinding aan te gaan kom je allebei verder, blijft de investering schaalbaar en heb je een langere adem. Dan hoef je niet meer bang te zijn om te worden ingehaald door de challengers van deze wereld. Dan word je er zelf een.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter