Bedrijven bestaan bij de gratie van snelle veranderingen. Vooral internationale techgiganten concurreren in verschillende sectoren. Velen onderschatten ook nu nog de slagkracht van deze global challengers. De ‘Seven Sisters’ – waaronder bedrijven zoals Apple, Amazon en Google – hebben de touwtjes stevig in handen. Maar waarom? En wat kunnen andere marktspelers daarvan opsteken? Aan het woord is Désirée van Gorp, hoogleraar International Business aan Nyenrode Business Universiteit.

“Les één luidt: denk groot en anders. Het afzetgebied van deze techreuzen, maar ook van andere nieuwe uitdagers zoals Tesla, is per definitie de wereld. Daarnaast is hun missie vaak op idealen gebaseerd, wat belangrijk is om talent aan te trekken en te behouden. Google bijvoorbeeld heeft als missie om alle informatie wereldwijd te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. De motor van groei bestaat voor deze bedrijven uit innovatie, jong talent aantrekken en snel inspelen op veranderingen. Dat is cruciaal, want het is de enige manier om toekomstbestendig te zijn.”

Aansprekend verhaal

“Communicatie krijgt een nieuwe dimensie: de grote challengers vertellen met verve hun verhaal zodat ook hun klanten zich deelgenoot voelen van het betekenisvolle ecosysteem. Evengoed zijn consumenten genadeloos wanneer de ambities als onoprecht worden ervaren, zoals Facebook recent heeft ervaren. De concrete acties en het beleid van bedrijven moeten een-op-een passen op de boodschap. Wanneer dit in perfectie wordt toegepast, brengt deze manier van waarde toevoegen succes. Bedrijven vormen zo een magneet voor jong talent. Dat is essentieel om dicht op de markt te zitten en snel in te spelen op veranderingen.”

Doordacht digitaal

“Mammoeten als Apple en Alibaba varen op slimme toepassingen van digitale innovaties. Niet alleen de techgiganten doen hier hun voordeel mee. Kijk bijvoorbeeld naar Burberry en zijn naadloze afstemming van off- en online aanbod waardoor een totale klantenbeleving is gerealiseerd. Het bleek eerder de redding van het noodlijdende modebedrijf.

“Meebewegen en, als het nodig is, durven loslaten van diep ingesleten paradigma’s is het enige devies.”

Het platform in zijn algemeenheid biedt innovatiekansen voor kleinere spelers. Zij kunnen samenwerken met publieke en private partijen om meer waarde te creëren voor verschillende belanghebbenden. Een watersportbedrijf bijvoorbeeld, heeft belang bij schoon water dat niet vol ligt met plastic afval. Schoon water kan bijdragen aan een betere klantbeleving. Om dit te bereiken kan het bedrijf samenwerking zoeken met andere partners die eenzelfde belang hebben, en waarmee ze samen een ecosysteem kunnen creëren.”

Lef

“Tot slot steken grote challengers hun nek uit bij het ontdekken van sectorvreemde richtingen. Dat doen ze verbluffend goed. Velen denken bij concurrenten in het bankwezen aan fintechs, de jonge honden. Maar buitenstaanders zoals Amazon lijken de beste kaarten in handen te hebben. Vernieuwing is belangrijk om in de toekomst relevant te zijn en te blijven.

Zo innoveerde DSM van mijnbedrijf via bulkchemiefabrikant tot producent van hoogwaardige ingrediënten en grondstoffen voor onder meer de voedingssector, geneesmiddelenfabrikanten en de auto-industrie. Voorwaarde is dat zo’n bedrijf fors durft te investeren in nieuwe markten, die niet direct geld opleveren. De big challengers representeren zo de nieuwe realiteit van bedrijfsvoering. Het is een fatale misvatting te denken dat het een ver-van-mijn-bed-show is. Meebewegen en, als het nodig is, durven loslaten van diep ingesleten paradigma’s is het enige devies.”


Désirée van Gorp

Prof. dr. Désirée van Gorp is hoogleraar International Business aan de Nyenrode Business University en voorzitter van de International Advisory Board. Daarnaast is zij gastprofessor bij MIP (internationale businessschool in Milaan) in Italië en de Renmin University in Beijing, China.

Van Gorp doceert in de vakgebieden Global Sourcing, Offshoring, Outsourcing, New Technologies & Innovation en International Business & Diplomacy. Ze is meerdere keren gekozen tot Professor van het Jaar door haar studenten.

1 REACTIE