“Geef IT een plek in de boardroom”

1

Digitale vaardigheden, of digitaal DNA zo je wilt, zijn meer en meer onmisbaar voor de moderne boardroom. Althans, dat stellen topmanagers zelf én dat is ook het signaal dat executive search bureaus krijgen als zij aan de slag gaan om een topfunctie te vervullen.

Maar er mag hier en daar wel een tandje bij als het gaat om digitale vaardigheden, vindt Nicole Boevé, partner bij het executive search bureau Van der Laan & Co.

“Een jaar of vijf geleden, toen zaten we nog in de economische crisis, werd het steeds duidelijker dat organisaties de digitale transformatie moesten aangaan. Die noodzaak was daarvoor al zichtbaar, maar de crisis heeft het in een stroomversnelling gebracht”, constateert Nicole Boevé.

“Wij kregen destijds in de search-opdrachten minder dan nu de vraag om digitale vaardigheden bij kandidaten. Tegenwoordig is het vaker het geval. De noodzaak is er ook meer. Kijk bijvoorbeeld naar een ING. Die zijn nieuwe manieren en diensten gaan zoeken om hun business verder te helpen.”

“Een andere reden voor een versnelling van de digitale transformatie is ook het feit dat er ook de nodige disruptors zijn gekomen. Denk aan fintech-bedrijven die de gevestigde banken bedreigen. Dat soort ondernemingen is in de kern een digitale organisatie.”

Geen diepgaand begrip

Het gaat de goede kant op, zegt Boevé: “Digitaal krijgt momenteel absoluut de aandacht in de boardroom. Hoe zij daar vervolgens invulling aan geven? Dat varieert wel. Er zijn directies die digitale vaardigheden in het team willen hebben en anderen laten zich er alleen over informeren. Die laatsten volstaan met bijvoorbeeld met een bezoek aan de Singularity University, maar komen niet tot een diepgaand begrip van de digitale dynamiek.”

“Het is misschien een combinatie van leeftijd en interesse. De jongere generatie is meer met digitale technologie vertrouwd. Aan de andere kant: een CEO hoeft niet alles te weten. Ik vind het wel van belang dat een dergelijke topmanager zich goed laat informeren.”

Een stap in de goede richting is het ‘promoveren’ van de IT tot boardroom-vraagstuk, aldus Boevé: “Wat ik belangrijk vind, is dat de IT, in de vorm van de CIO, een plek in de board heeft. Je ziet nog steeds dat de CFO het in de portefeuille heeft. Maar een financieel directeur stuurt met name op cijfers en weet vaak te weinig af van de complexiteit van IT-vraagstukken. Wat dat betreft, is het jammer dat je heel weinig chief information officers ziet doorstromen naar CEO-posten. Dat zegt al genoeg.”


Nicole Boevé, Van der Laan & Company

De loopbaan van Nicole Boevé begon in 1993 bij IT-dienstverlener Cap Gemini waar zij (na het afronden van een MBA aan de Erasmus University) aan de slag ging als consultant. In 2001 vertrok zij voor enige tijd naar Polen waar zij onder andere als programmamanager bij supermarktconcern Ahold werkte.

Enkele jaren later verhuisde Boevé terug naar Nederland, om in 2006 een businessunit bij IT Services Maxeda te leiden. Haar entree in de executive search wereld kwam in 2011, als partner bij In Touch, een bureau gespecialiseerd in het begeleiden van hoogopgeleide vrouwen naar vaste banen en interim opdrachten.

Drie jaar later maakte zij de overstap naar Van der Laan & Co. Het in 2011 gestarte bureau is – naar eigen zeggen – een executive search bureau ‘met een missie’. Het richt zich zowel op executive search en recruitment als talent validatie én diversity (met zaken als cultuurontwikkelingstrajecten en diversiteitsmanagement, interne doorstroom en ontwikkeling van executives).

Paul Teixeira
Paul Teixeira is hoofdredacteur van BAAS – Boardroom as a Service. Contact: paul.teixeira AT ictmedia.nl

1 REACTIE

  1. Eindelijk. Tijdens mijn governance opleiding was het antwoord van de presenterende commissarissen op mijn vraag wat ze doen met ICT vraagstukken; dan huren we wel iemand in van een accountants kantoor. Nee, vooraf een CDO mee laten denken, dat is de oplossing, eindelijk aandacht hiervoor. Zie ook mijn artikel in GB&T 2 2015.