Digitale transformatie schreeuwt om leiderschap

Design thinking speelt hoofdrol bij innovatie

0

De digitale transformatie, waar iedereen de mond vol van heeft, zorgt voor een leiderschapscrisis in de boardroom. Slechts 50 procent van de ondernemingen is ondanks alle investeringen en moeite in staat om de digitale transformatiestrategie succesvol uit te voeren. De twijfel overheerst. Een op de vijf ondervraagde senior managers geeft zelfs schoorvoetend toe dat hij investeren in digitale transformatie beschouwt als tijdverspilling. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van Wipro Digital onder 400 Amerikaanse ondernemingen.

De onderzoekers constateren dat de ROI van projecten in het kader van de digitale transformatie sterk achterblijft ten opzichte van de oorspronkelijke prognoses. De meerderheid van de ondernemingen heeft minimaal twee tot drie jaar nodig om de digitale transformatie van de grond te tillen en dan nog wordt slechts de helft van de projecten uiteindelijk gerealiseerd. Een gebrekkige strategie voor de digitale transformatie is volgens 35 procent hiervan een belangrijke oorzaak.

Digitale transformatie draait echter niet alleen om strategie, technologie, cultuur en talentmanagement, maar vooral om waarachtig leiderschap. Echte doorbraken worden pas bereikt als een moedige leider digitale transformatie niet alleen met de mond belijdt, maar ook omzet in daden. Daarnaast moeten CEO’s leren meer te denken in kansen dan in risico’s en de toekomst centraal stellen. ‘Retrofitting’ is een verkeerde strategie. De markt heeft vooral behoefte aan ‘vlinders’, niet aan ‘snellere rupsen’.

Praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld van zo’n ‘vlinder’ in het landschap van de digitale transformatie is de Scandinavische pilot Tikky, een project waar verschillende leveranciers in cocreatie een Internet-of-Thingsoplossing hebben bedacht voor een probleem waar veel gezinnen tegenwoordig mee worstelen. Gedurende de dag worden pakketjes of boodschappen aan huis geleverd, maar mensen zijn steeds minder vaak bereid om speciaal hiervoor thuis te blijven.

Het Noorse telecombedrijf Telenor ontwikkelde daarom samen met de Zweedse en Noorse online supermarkten Mat.se en Kolonial.no een innovatieve oplossing op basis van sensortechnologie. Bij dit project waren ook de digitale slotenmaker Yale Doorman, de Noorse verzekeraar Gjensidige en het Deense ontwerpbureau Designit betrokken. De bezorger krijgt een digitale sleutel waarmee hij of zij zich eenmalig toegang kan verschaffen tot de woning. Hij zet de boodschappen in de ijskast of het pakketje in de gang en verlaat de woning weer. Na gebruik is de digitale sleutel niet meer bruikbaar.

In de nabije toekomst zullen steeds meer van dergelijke innovatieve toepassingen worden ontwikkeld rondom smart homes, smart buildings en smart cars. Design thinking speelt hierbij een hoofdrol. Het voorbeeld van Tikky benadrukt tevens het belang van ‘human-centered’ digitale transformaties. Partijen in een ecosysteem ontwikkelen stapsgewijs op basis van ‘minimal viable products’ en gebaseerd op directe klantenfeedback oplossingen waar klanten écht behoefte aan hebben. Het klinkt banaal, maar ook digitale transformatie begint met een onderzoeksvraag.

Tegelijkertijd vergt het een cultuurverandering. Zo denkt het telecombedrijf Telenor niet meer alleen in termen van belbundels en bandbreedtes, maar levert het met nieuwe diensten een bijdrage aan de digitale transformatie.

Speciaal voor CEO’s, CTO’s en CIO’s ontwikkelde Designit een vijfstappenplan (van een disruptief idee tot continue levering) dat de user experience centraal stelt en waarmee een toekomstige crisis in de boardroom wellicht kan worden voorkomen.

Door Jos Verwoerd, director Continental Europe bij Wipro Digital