Beiden zijn relatief nieuw in hun respectievelijke functies bij CGI Nederland. Dirk de Groot mag sinds april 2017 de Nederlandse vestiging van het Canadese ICT-concern leiden. Marieke de Bie is per oktober 2017 als director Emerging Technologies onder andere verantwoordelijk voor zaken als de ontwikkeling van intellectual property (IP), cloud native development en advanced analytics. Wat zij verder beiden gemeen hebben? Een op de praktijk gestoelde visie op digitale transformatie en een heldere kijk op hoe digitalisering bij organisaties zijn beslag krijgt.

Eerst maar eens een vaststelling. Digitale transformatie is voor elke organisatie weer anders, afhankelijk van de sector waarin zij opereert en ook van de mate waarin zij al ‘digitaal’ is. Digitale transformatie is een containerbegrip dat daardoor de nodige ruimte biedt voor individuele invulling.

CGI voert jaarlijks strategische interviews met klanten. Het resultaat wordt in een rapport gegoten: de ‘CGI Client Global Insights’. Daarbij gaat het bedrijf niet over één nacht ijs: de inzichten zijn gebaseerd op persoonlijke gesprekken met 1.300 bestuurders en ICT-leiders uit tien sectoren en zeventien landen. Zo probeert de ICT-dienstverlener boven water te krijgen hoe directies de belangrijkste (digitale) trends zien. En in hoeverre die al door hen worden omarmd.

Om maar met positief nieuws uit de jongste editie van CGI’s rapport (2017) te beginnen: Zo’n 40 procent van de bevraagde leidinggevenden beschikt over een organisatiebrede digitale strategie. Dat is een aardige verbetering ten opzichte van 2016. Toen was dat percentage beduidend lager (12 procent). De ICT-dienstverlener concludeert hieruit dat ‘organisaties op een kantelpunt zijn aangekomen in hun digitale transformatie, waarbij executives met hun digitale strategie nu van planning naar uitvoering gaan’.

De redenen voor de versnelde invoering van een digitale strategie? CGI heeft er drie geïdentificeerd:

  1. Toegenomen urgentie om een digitale organisatie te worden om tegemoet te kunnen komen aan de toenemende verwachtingen van klanten – van 71 procent (in 2016) naar 85 procent. De meeste leidinggevenden zijn hun klantcontactmomenten aan het digitaliseren en passen analytics toe om hun klanten beter te leren kennen en de bedrijfsvoering te optimaliseren.
  2. Grotere noodzaak om de organisatie te beveiligen tegen toenemende cyberrisico’s – van 62 procent (in 2016) naar 74 procent. Naarmate de noodzaak om te digitaliseren groter wordt, neemt ook het belang van informatiebeveiliging toe, waarbij cybersecurity wordt gezien als onderscheidende factor.
  3. Aanhoudende focus op toenemende regeldruk – van 51 procent (in 2016) naar 62 procent. Leidinggevenden melden dat met name de regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens een grote tot zeer grote impact heeft op hun organisatie.

Een andere rode draad die in het rapport te zien is, is de grotere rol van data bij organisaties. Volgens CGI investeert inmiddels 80 procent van de bevraagde executives in geavanceerde analytics om hun bedrijf te optimaliseren en te laten groeien. Daarnaast zijn zij in rap tempo aan het onderzoeken en experimenteren op het gebied van digitale technologieën zoals automation en artificial intelligence (AI).

Digitale transformatie houdt meer in dan dat een organisatie digitaal gaat

Is het allemaal koek en ei? Helaas niet. Er zijn nog steeds de nodige drempels als het gaat om de implementatie van een digitale strategie. Wat de belangrijkste hobbels vormen? Volgens 81 procent van de executives zijn dat ‘cultuur’ en ‘talent’ en het faciliteren van de digitale medewerker.

Zo vindt een raad van bestuur zich al behoorlijk ‘gedigitaliseerd’ als het directieteam een studietrip naar Silicon Valley heeft ondernomen. Andere RvB’s zijn pas tevreden als er nieuwe verdienmodellen gebaseerd op nieuwe technologieën zoals internet of things en data-analytics worden bedacht en geïmplementeerd.

De verschillen zijn dus behoorlijk groot. Die constatering wordt onderkend door Dirk de Groot: “Digitale transformatie houdt wat mij betreft ook meer in dan dat een organisatie ‘digitaal gaat’. Het betekent bijvoorbeeld ook dat de gebruikers binnen en buiten de organisatie – en dat kunnen ook dingen zijn bij internet of things, zoals zelfrijdende auto’s – zaken zelf gaan doen. Het is een heel ander werkmodel.”

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: als je met directies praat over digitale transformatie, dan moet je in die discussie de technologie weghalen. Dat stelt De Groot tenminste. “Als je de bestuurskamer binnenkomt met de mededeling dat je een snellere of slimmere chip hebt, dan maakt dat geen indruk. Maar als je inzichtelijk maakt op welke wijze het bedrijfsmodel van de organisatie in essentie gaat veranderen omdat de klanten of de assets in de fabrieken zelf het werk gaan doen; of dat je de intelligentie en kennis van de medewerkers in data gaat vatten en dat ict-systemen daar vervolgens met data-analytics en slimme algoritmes mee aan de slag gaan, dan heb je de aandacht en worden directies zich goed bewust van de urgentie om met digitalisering aan de slag te gaan.”

”De manier waarop onze overheid met ict de mobiliteit verbetert, presenteren wij op het hoofdkantoor in Canada als best practice”

Plan van A tot Z

Bewustwording is een prima iets. Alleen blijft de vraag hoe organisaties digitale transformatie in de praktijk brengen. De Groot: “Dat is verschillend. Wat wij zien, is dat er vaak niet een allesomvattend plan is. Een plan van A tot Z. En dan komt het voor dat belangrijke onderdelen niet de juiste aandacht krijgen.

Een voorbeeld? Cybersecurity, om er één te noemen. Als je het businessmodel transformeert, wordt de beveiliging van ict-systemen veel belangrijker. Een aanval raakt je dan in de kern van de bedrijfsprocessen en bedrijfsdata. Dat gaat veel verder dan dat ‘alleen het e-mailsysteem wordt gehackt’. Als je dat niet goed regelt, dan loop je het gevaar dat het bedrijf kapot gaat.”

Nederland loopt voorop

In hoeverre is het eigenlijk nog nodig om over digitalisering van organisaties en processen te spreken? De typemachine is immers niet meer in kantoorruimten en fabriekshallen te vinden. De Groot constateert dat de Underwood weliswaar verbannen is, maar dat de mate van digitalisering nogal verschilt.

“Je ziet dat de digitalisering in bepaalde sectoren en organisaties nog wat achterblijft. Zo wordt er hier en daar nog behoorlijk veel met faxen gewerkt, om maar eens wat te noemen. Daar valt nog wel wat te optimaliseren.” Marieke de Bie valt hem bij: “In de logistieke sector, en dan met name het maritieme onderdeel daarvan, kan er op dat vlak nog veel worden verbeterd.”

De Groot wil niet meteen de noodklok luiden over de BV Nederland. Zo ziet hij dat de Rijksoverheid flinke stappen heeft gemaakt. “Nederland is behoorlijk ver als het gaat om digitalisering. Neem de mobiliteit. De overheid heeft daar een sterke leidende rol in. Auto’s worden connected, er wordt ontzettend veel geïnvesteerd in ict langs de wegen om automobilisten te adviseren over de beste verkeersstromen. Daar is Nederland echt erg ver in. Wij presenteren zelfs bij ons Canadees hoofdkantoor de manier waarop de overheid hier met ict de mobiliteit verbetert als best practice.”


Profiel Marieke de Bie

Bij CGI Nederland is Marieke de Bie sinds oktober 2017 als director Emerging Technologies onder andere verantwoordelijk voor zaken als de ontwikkeling van intellectual property (IP), cloud native development en advanced analytics. “Wij stellen high-performanceteams samen met mensen met uiteenlopende achtergronden en studies die interesse hebben voor nieuwe technologieën. Die mensen halen wij bijvoorbeeld uit onze samenwerking. Wij noemen dat overigens cocreatie, met verschillende onderwijsinstituten en startups. Vervolgens leiden wij hen verder op en brengen ze in contact met onze eigen sectorspecifieke teams. Uiteindelijk is de doelstelling dat er zo innovatieve oplossingen voor onze klanten uit komen.”

Na een studie International Management aan de HEAO Hogeschool InHolland startte zij haar carrière als accountmanager bij het telecombedrijf KPN. Vervolgens maakte De Bie een overstap naar de HR-sector door als businessunitmanager bij Yacht te gaan werken. In 2001 kwam zij bij de Brits-Nederlandse ICT-dienstverlener LogicaCMG in dienst als clientmanager. Tot haar benoeming als director Emerging Technologies heeft zij bij Logica en CGI diverse managementrollen bekleed. Marieke de Bie heeft een postacademische leergang HR Strategie bij de Universiteit van Groningen gevolgd.

Profiel Dirk de Groot

Dirk de Groot geeft als senior vice president en business unit leader sinds april 2017 leiding aan de Nederlandse vestiging van CGI. Hij startte in 2003 bij LogicaCMG, de Brits-Nederlandse ict-dienstverlener die in 2012 door het Canadese CGI werd overgenomen.

Tot aan de overname door CGI heeft De Groot in diverse managementrollen bij Logica (CMG) gewerkt. Voordat hij de leiding kreeg over de Nederlandse CGI-vestiging was hij als vicepresident bij CGI in Nederland verantwoordelijk voor de activiteit in de sectoren transport, post en logistiek. Hij studeerde logistiek en technische verkeerskunde aan de Hogeschool Rotterdam.

CGI in vogelvlucht

Het van origine Canadese CGI Group Inc., opgericht in 1976 door Serge Godin en André Imbeau, is (naar eigen zeggen, red.) de op vier na grootste onafhankelijke zakelijke en ict-dienstverlener ter wereld.

Begonnen als een ict-bedrijf met twee werknemers, telt CGI 41 jaar later ongeveer 71.000 werknemers en levert het wereldwijd bedrijfs- en ict-consultingdiensten, systeemintegratie en IT- en business-processoutsourcingservices. Het mag, in vergelijking met zijn branchegenoten, gerust wat eigenwijs worden genoemd. Zo worden de medewerkers ‘members’ (leden) genoemd en krijgt elke werknemer de mogelijkheid aandelen in het bedrijf te verwerven.

De internationale expansie kreeg in 2012 een extra impuls door de overname van de Brits-Nederlandse ict-dienstverlener Logica, waarmee destijds ook het aantal ‘members’ explosief steeg: van 31.000 naar 68.000 mensen. “Ondanks de grootte van CGI, is het in de manier waarop het wordt geleid en werkt toch meer een familiebedrijf. Dat is voor alle vestigingen wereldwijd geregeld in de zogenoemde ‘Management Foundation’.

De kern daarvan? Verantwoordelijkheid voor de klanten ligt in grote mate bij alle members. Het gehele bedrijf is georganiseerd rond de klant in kleine teams van hooguit vijftien mensen. Dat dwingt tot samenwerking tussen teams, ongeacht de fysieke en geografische locatie”, stelt Dirk de Groot, verantwoordelijk voor de Nederlandse vestiging.

Het concern wist in zijn gebroken boekjaar 2017 een omzet van ruim 10,8 miljard Canadese dollars te behalen (nettowinst: 1,03 miljard). CGI is beursgenoteerd aan de Toronto Stock Exchange en de New York Stock Exchange.

Paul Teixeira is hoofdredacteur van BAAS – Boardroom as a Service. Contact: paul.teixeira AT ictmedia.nl