Kun jij je eerste autorit nog herinneren? Dat geweldige gevoel van het stuur in je handen en de pedalen onder je voeten? De baas zijn over een auto brengt niet alleen onafhankelijkheid met zich mee, maar ook een gevoel van controle. De weg ligt letterlijk voor je open; alles lijkt mogelijk.

Hoe mooi zou het zijn als je zo’n rush ook op het werk zou mogen ervaren?

Maar laten we eerlijk zijn: de praktijk is vaak net wat anders. Je hebt het gevoel dat je achter het stuur zit, maar weet eigenlijk niet honderd procent zeker hoe je de auto moet besturen – laat staan dat de bestemming duidelijk is.

Er wordt veel over gepraat en geschreven: de digitale transformatie. Hoewel een groot deel van de bedrijven hierin goed op weg is, is de eindbestemming vaak nog onbekend. Wat wel bij veel organisaties bekend is, is de roadblock die het omgaan met data heet. Het is haast niet bij te houden hoeveel activiteiten er dagelijks binnen het bedrijf plaatsvinden. Denk maar eens aan de werkzaamheden van één medewerker, en vermenigvuldig dat met je hele personeelsbestand.

Het besef van de enorme hoeveelheden data, wat je daarmee zou kunnen – en vooral nog níet doet – kan verlammend werken. Dat is zonde. Het verwerken van de big data wordt op de lange baan geschoven en zo ontstaat er een steeds grotere achterstand op de digitale ontwikkelingen. Erger nog: uitstel leidt uiteindelijk alleen maar tot meer problemen, zoals onduidelijkheid over de juiste procedures, onvolledige rapportages over KPI’s en communicatiestoringen. Dit gaat ten koste van snelheid, efficiëntie en geld.

Het vernieuwen van processen lijkt net zo ingewikkeld als het sorteren van alle data die deze processen genereren. Het hoeft echter niet zo moeilijk te zijn. Wanneer de juiste technologie wordt gebruikt kunnen big data op volle kracht worden ingezet.

Hetzelfde uitzicht

Wat je als bedrijf allereerst nodig hebt, is – om in de autosferen te blijven – een kijkje onder de motorkap. Process mining noemen we dat.

Process mining verzamelt je big data, brengt deze op orde en maakt daarmee zichtbaar hoe elke activiteit bijdraagt aan je werkwijze. Het laat zien hoe je bedrijf nu werkt en waar zaken beter kunnen. Het kan je zelfs laten zien waarom sommige dingen binnen het proces met een omweg worden uitgevoerd.

Het voordeel is duidelijk. Wanneer je kunt zien wát er gebeurt, kun je ook een weloverwogen strategie ontwikkelen voor verbetering. Je wil uiteindelijk dat, wanneer jullie samen uit het autoraam kijken, je collega’s hetzelfde zien als jij. Dankzij de beschikbare data krijg je sneller consensus over de beste route voor je bedrijf.

Digitale transformatie: tussenstop of eindbestemming?

Misschien ben je als bedrijf wel een van de gelukkigen geweest die altijd prima op koers is gebleven en heb je je op eigen houtje een weg gebaand door de wirwar aan bedrijfstrends van de afgelopen jaren. Je kernprocessen zijn op orde, je medewerkers productief en je klanten tevreden. Waarom zou je iets veranderen?

Digitale transformatie is voor ons nu, wat het millennium begin jaren negentig voor het bedrijfsleven was. Je weet dat je er iets mee moet en dat negeren zeker geen optie is, maar je houdt jezelf voor dat je nog genoeg tijd hebt. Maar daar houdt de vergelijking ook op. Want in tegenstelling tot vijfentwintig jaar geleden, betekent elk jaar stilstand een steeds hardere achteruitgang. De verwachtingen van de consument groeien mee met de beloftes vanuit digitale bedrijven. Als bedrijf moet je concurreren met nieuwe bedrijfsvormen en daarbij dezelfde service en snelheid leveren als de Amazons en Googles van deze wereld.

De volgende stap

Het zien en begrijpen welke processen je kunt optimaliseren, is een stap in de goede richting. Maar soms lijkt deze ‘file’ aan zaken die verbeterd kunnen worden te veel op die verlammende, overweldigende hoeveelheid data waar je mee startte. Bedrijven hebben, net als consumenten, graag meteen een oplossing bij het zien van een probleem – het liefst met één druk op de knop.

Een volgende stap is dan ook het stroomlijnen en automatiseren van het inzicht naar concrete acties. Met geavanceerde technologie wordt data inzichtelijk gemaakt en met behulp van machine learning worden procesverbeteringen herkend, waardoor medewerkers direct actie kunnen ondernemen.

Je ziet wat er in je bedrijf gebeurt, waarom dat zo is en hoe je er het meeste uit kunt halen. Dit leidt tot meer begrip op de werkvloer, meer inzet en een opsplitsing van silo’s. Zo heeft iedereen in de organisatie de kennis en de verantwoordelijkheid om de organisatie naar een nog hoger niveau te tillen. Aan jou de eer om het in goede banen te leiden.

Lucas van den Ingh is Head of Solution Engineering Benelux bij Celonis

Celonis has one very simple goal: to analyze today’s processes to make tomorrow’s world more efficient. We are dedicated to pursuing this vision with passion and purposefulness. In our opinion, any company can achieve great things, regardless of its size, industry, or history. Celonis process mining is the new standard in Big Data Analytics designed to help companies around the world save valuable time and money through improved process transparency and efficiency.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam