De automotive sector kan zijn borst nat maken: de komst van de connected car, gekoppeld aan zelfrijdende mogelijkheden en alternatieve ‘brandstoffen’ (zoals elektriciteit en waterstof) gaat de komende jaren zorgen voor een ongekende reeks veranderingen.

De naderende introductie van de volledig zelfrijdende auto maakt alleen al dat fabrikanten, dealers en overheden snel moeten handelen. Dat stelt het advies- en accountantsbureau KPMG in een recent rapport.

Nieuwe ecosystemen, verdwijnende dealers, een verschuiving van autobezit naar (gedeeld) autogebruik, zelfrijdende auto’s met additionele diensten en big data die door derde partijen is af te nemen. Het zijn maar een paar zaken die KPMG heeft opgetekend in zijn mondiale onderzoek onder topmanagers van autofabrikanten.

Voor die bedrijven geldt dat IoT in hun voertuigen zorgt voor zowel kansen als bedreigingen. De bedreiging? Fabrikanten die het wiel zelf opnieuw willen uitvinden, lopen het risico hopeloos achterop te raken én in een technologisch isolement te komen.

De kans: wie de samenwerking zoekt met gespecialiseerde IT-partijen en andere leveranciers, behoudt een technologische koppositie en weet zich verzekerd van interoperabiliteit met andere merken en de grote buitenwereld (denk bijvoorbeeld aan slimme wegeninfrastructuur).

‘Nederland is er klaar voor’

KPMG heeft in zijn onderzoek ook gekeken naar de diverse landen (in totaal twintig), waaronder ook Nederland, en de manier waarop de infrastructuur en de overheid toegerust is voor de komst van connected cars en zelfrijdende voertuigen.

Nederland springt er goed uit. Het mag zich verheugen op de eerste plaats in een index die betrekking heeft op de manier waarop landen ‘klaar zijn’ voor zelfrijdende voertuigen. Op de tweede plek staat de stadstaat Singapore, gevolgd door de Verenigde Staten en Zweden. Voor Nederland geldt dat zowel de wegeninfrastructuur als de (mobiele en vaste) datanetwerken en de regelgeving in hoge mate gereed zijn voor de komst van autonoom rijdende voertuigen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter