CIO Inspire – Platform geeft je bestaansrecht

1068
Een platform is een must, een platform geeft je bestaansrecht. Dat leerde onlangs het recente CIO Inspire-congres, dat deze maand vanuit een speciale studio te Halfweg de virtueel aanwezige CIO-gemeenschap bereikte. Sprekers vanuit de primaire doelgroep waren onder andere Perry van der Weyden (RWS), Richard Bras (ING) en Aart Rupert (Damen Shipyards). Ook kwamen experts en partners aan het woord.


Binnen het platform komt alles samen wat je als organisatie doet voor klanten, partners en andere stakeholders. Op basis van de juiste data, connectiviteit, intelligentie, architectuur en security is het mogelijk om iedereen een ‘smart experience’ te leveren. Bovendien kan het platform worden opgeschaald en uitgebreid met nieuwe features. De uitdaging is: hoe zet je het op?


Ga je alles zelf bouwen? Of betrek je onderdelen al dan niet in kant-en-klare vorm vanuit partners? De sprekers van CIO Inspire 2020, waarvan de live-stream door ruim 200 technologieleiders werd bijgewoond, neigen op z’n minst naar een intensieve wisselwerking. Belangrijk is dat daarbij sprake is van een geïntegreerde aanpak, waarbij de CIO (mede) waakt over datakwaliteit, architectuur en informatiebeveiliging.


Evenwicht
Aan KPMG’s Guido Soonius de eer om het thema in te leiden. “Het draait om de balans tussen groei en optimalisatie.” Data speelt bij dit evenwicht van offensieve en defensieve activiteiten als fundament een belangrijke rol. Dus zeer zeker ook bij de groei- en businessgerichte activiteiten. Soonius onderscheidt hier drie typen platformen: voor matchmaking, voor technologie-oplossingen en de geïntegreerde superplatformen.


“Bij de eerste draait het om het bijeen brengen van vraag en aanbod, bij de tweede gaat het om een te vermarkten – vaak sectorspecifieke – technologie. Bij de derde categorie speelt vooral de gecombineerde kracht van meerdere platformen, waarbij zowel matchmaking als technologiie en infrastructuur bij elkaar worden gebracht.” Volgens Soonius draait het bij het ontwikkelen van platformen voor een groot deel om het hergebruik en combineren van zaken die er al zijn. “Probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden.”


Waternetwerk
“Het Landelijk Meetnet Water is een van de oudste databronnen van Rijkswaterstaat”, vertelde CIO Perry van der Weyden op zijn beurt. “Het platform, dat voorheen werkte met mechanische sensoren, hebben we op basis van IoT volledig digitaal gemaakt. De nieuwe infrastructuur maakt dat sensoren ook andere zaken kunnen doorgeven dan alleen de waterstand. Denk aan de temperatuur, trillingen of golfslag. Op deze manier brengen we het totale waternetwerk veel gedetailleerder in kaart.”


Dit is overigens niet het enige platform waarop Rijkswaterstaat voorsorteert. Men werkt tevens aan het centraal registreren van alle storingen en incidenten. Ook komt er in het kader van de omgevingswet een platform rond vergunningen. “Gaan we dat in de toekomst allemaal zelf doen? Nee, dat hoeft niet. Maar we vinden het wel belangrijk om het gedachtengoed en de inrichting van het platform in eigen hand te houden. Daar zit namelijk heel veel watermanagementkennis achter.”


“In dit soort ontwikkelingen moeten we als CIO’s de lead nemen”, zegt Perry van der Weyden. “We moeten dit samen met de business op een agile-achtige manier gaan doen. Met de CIO als kompas van de organisatie.” Michael Maas, verantwoordelijk voor ServiceNow in Noord-Europa, is het hiermee eens: “IT verbindt, letterlijk en figuurlijk. We zijn onze digitale spier meer dan ooit aan het ontwikkelen, zowel als business als IT.”


Formule 1
Na een eerder opgenomen interview vertelde de ervaren Michael Taylor, verantwoordelijk voor Digital Technology binnen het Mercedes AMG Petronas Formule 1-team, over de toegevoegde waarde van data en connectiviteit in de racerij. “We proberen data-gebaseerde streaming analyse en performance-monitoring naar een volgend niveau te brengen”, vertelde hij. “Daarbij speelt connectiviteit en de uitwisseling van gegevens een grote rol.”


Taylor noemde TIBCO als een van z’n belangrijkste partners om data te kunnen omzetten naar informatie, en informatie naar bruikbare kennis. “Ze zijn al jarenlang een geweldige enabler van onze data-journey, die bijdraagt aan onze voorsprong op de concurrentie.”


TIBCO heeft volgens country manager Gertjan Vaessen de afgelopen vijf jaar grote stappen gemaakt. “Van een integratie-supplier naar een cruciaal deels op API’s-gebaseerd dataplatform dat ‘streaming analytics’ mogelijk maakt: real-time analyse gedurende het proces.” Bijvoorbeeld binnen de racerij, bij fraudedetectie en voor het verbeteren van de klantervaring.


Connected vessels
In het tweede deel van CIO Inspire stonden twee inspirerende staaltjes leiderschap op het programma. Ook hier kwamen mensen aan het woord die vanuit data en technologie de business van hun organisaties echt vooruit helpen. Allereerst Aart Rupert, CIO van Damen Shipyards Group, die het online publiek en fysieke aanwezigen meenam in de reis die de traditionele scheepswerf maakt naar een maritieme solutions provider, onder meer met een zogeheten ‘connected vessels platform’.


“Het grote verschil is dat we na de bouw en oplevering van een schip betrokken blijven. Als leverancier van maritieme oplossingen zullen we diensten leveren van ‘lead’ tot feitelijk de ‘de-commissioning’ aan het einde van de levenscyclus. Dus van een chatbot en een configuratie-app, ondersteuning bij financiering, de bouw, remote services, voorspellend onderhoud, autonome besturing enzovoorts.”
De IT-organisatie van Rupert moet dit alles me mogelijk maken. “De uitdaging is daarbij de beweging van onze legacy-omgeving naar een digitaal platform.” Dat laatste bestaat uit vijf deelplatformen voor: interne ondersteuning, digitale klantervaring, IoT-sensoren, het leveranciers-ecosysteem, en hier bovenop een platform voor data en analytics. “Het maakt onder meer onze connected vessels app mogelijk.”


Geen wildgroei
Rupert vertelde hoe het aanvankelijke enthousiasme voor platformen leidde tot enkele op zichzelf staande bottom-up initiatieven. “Er dreigde wildgroei te ontstaan.” Een bedrijfsbrede platformstrategie en het stellen van grenzen zorgde ervoor dat de versnipperde initiatieven uiteindelijk onder één paraplu kwamen: geïntegreerd, schaalbaar, veilig enzovoorts.”


Ook bij ING sprong de geïntegreerde aanpak in het oog. De bank heeft al jaren geleden de ambitie uitgesproken om een technologiebedrijf te worden. De binnen eigen gelederen ontwikkelde Touchpoint-omgeving stond en staat hierbij als platform-enabler centraal. Richard Bras vertelde vanuit het perspectief van ‘product owner’ over de totstandkoming ervan. Ook de partnerrelatie met F5 kwam daarbij aan de orde.


“In de bancaire wereld is het al lang niet meer mogelijk je te onderscheiden met generieke diensten zoals betalingsverkeer”, aldus Bras. “Het gaat om meer: een betere en gedifferentieerde customer experience bieden.” Hij vertelde tijdens CIO Insights hoe ING een platform ontwikkelt voor eigen ontwikkelaars internationaal, maar ook voor externe partijen. “ING wordt zo de techspeler die we willen zijn.”


Netwerkeffect
“Platformen zijn de toekomst”, stelde hij. “Ze zijn het succesverhaal van het digitale tijdperk. De hoogst gewaardeerde bedrijven zijn allemaal platformbedrijven: klantgericht, schaalbaar, grenzenloos, open, eenduidig. Door het netwerkeffect neemt bij elke nieuwe gebruiker de waarde van het platform toe.”


ING krijgt als bank te maken met concurrentie van andersoortige platformspelers. Dat leidde tot de ontwikkeling van een eigen wereldwijde platform-omgeving, als alternatief voor lopende decentrale initiatieven. Daarmee is men klaar voor diverse nieuwe technologische en andere ontwikkelingen zoals PSD2 en open banking.


F5 levert hierin de technologie voor de API-gateway richting derde partijen. “We doen aan twee kanten mee”, vertelde Pieter Slavenburg van genoemde partner. “We ondersteunen ING bij de bouw van het platform met onze NGINX-open source technologie en daarnaast zorgen we voor de security.”


Superplatformen
De conclusie na ruim twee uur presentaties en discussie is dat grote organisaties en hun technologiepartners zich op platformgebied steeds verder ontwikkelen. Diensten worden binnen deze platformen continu uitgebreid en geïntegreerd tot een steeds intelligenter en gebruikersvriendelijk geheel.


Door koppeling kunnen meerdere bestaande platformen – zowel van IT-vraag- als aanbodzijde –onderdeel vormen van de eerder aangehaalde superplatformen. De CIO geeft hierbij richting aan integratie, architectuur, datamanagement en security. Als het kompas van de organisatie.
close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam