Nu alles naar de cloud gaat, is de traditionele rol van de CIO uitgespeeld. Alleen die CIO’s die de druk op kostenbeheersing hebben weerstaan en die risico’s durven nemen, kunnen zichzelf wellicht transformeren tot chief innovation officer, chief data officer of chief digital officer. Hoe je zo’n figuur noemt is niet zo belangrijk. Zijn rol wel: het maken van de vertaalslag van een ‘hoog over’-concept van wat een bedrijf met data kan doen naar de dagelijkse praktijk. Wie dat kan, is goud waard voor zijn bedrijf. Een gesprek met Snowflake-CEO Frank Slootman.

Slootman is sinds april CEO van Snowflake, specialist in cloud-based datawarehousing. Zijn carrière in Silicon Valley is indrukwekkend, waarbij het met succes naar de beurs brengen van ServiceNow in het oog springt. Het is Slootmans huidige taak om het bedrijf de scale-upfase door te loodsen. Een fase waarin andere skills nodig zijn dan in de startupfase. “Het is mijn rol om ijzeren discipline in de executie te brengen”, zo vat hij samen.

Gezien zijn jarenlange ervaring in Silicon Valley is hij als geen ander in staat om te zien waar de markt naartoe beweegt en wat bedrijven op digitaal gebied nodig hebben om niet alleen nu, maar vooral morgen succesvol te zijn. “Als ik met Apple praat, wat ik regelmatig doe, dan krijg ik meer het gevoel dat ik met een bank in gesprek ben dan met een innovatief bedrijf met een visie dat bereid is om risico’s te nemen. De spirit is eruit. Naar mijn gevoel is dat het begin van het eind.”

Innovatie en leiderschap

Of hij gelijk gaat krijgen zal de tijd leren. Maar we zijn wel benieuwd naar zijn visie op leiderschap en innovatie. “Wat je nodig hebt in een bedrijf,” zegt Slootman, “zijn mensen die zich afvragen: wat betekent dit? Herbergt deze ontwikkeling een kans voor ons bedrijf of is het een bedreiging? Wat heb ik nodig om deze kans te grijpen? Wat zou ik moeten doen en wat kan ik doen? Welke expertises ontbreken? Dit zijn niet de vragen die een gemiddelde CIO zichzelf stelt. Dat is in wezen toch een infrastructuur-gerelateerde rol.

Nu die infrastructuur meer en meer wordt afgenomen uit de cloud, verdwijnt de noodzaak om een CIO te hebben. Daar komt bij dat veel CIO’s zich in een focus op kostenverlaging en het vermijden van risico’s hebben laten drukken. Dat maakt dat ze innovatie eerder tegenhouden dan aanjagen, want innoveren brengt per definitie risico’s en kosten met zich mee.”

Hij vervolgt: “Ik geloof veel meer in de toegevoegde waarde van een chief digital of chief data officer. Dat zijn mensen die veel dichter tegen de business aan zitten en die de vertaalslag maken van de businessuitdagingen naar de benodigde technologie.”

Data-driven decision making

Vandaag de dag is het nodig dat bedrijven zichzelf opnieuw durven uitvinden. Verandering gaat immers sneller dan ooit en de kans dat klanten over vijf jaar nog precies dezelfde verwachtingen hebben als vandaag, is vrijwel nihil.

Slootman denkt dat veel multinationals die slag niet kunnen maken. “Je kunt wel een visie neerleggen dat je bedrijf data-driven moet worden en dat beslissingen zoveel mogelijk geautomatiseerd moeten worden genomen op basis van realtime data. Maar daarna moet je de vertaalslag maken. En dat is verdomd lastig. Er zijn maar weinig mensen die van concept naar praktijk kunnen gaan, die echt snappen wat er dan moet gebeuren. Het is niet voor niets dat veel succesvolle bedrijven een startup-achtergrond hebben.

“Een hoog-over dataconcept bedenken is eenvoudig, de vertaling naar de praktijk een stuk lastiger”

Neem Uber, volledig data-driven decision making. Wie zag dat nou aankomen? Vanochtend was ik bij Picnic, ook een startup die vanuit een dataconcept een heel andere dienst kan neerzetten dan traditionele supermarkten. Want die laatste komen met hun promoties vaak niet verder dan ‘twee voor de prijs van een’. Terwijl Picnic tot op het niveau van iedere individuele klant weet wat hij standaard koopt, wat hij af en toe koopt en dus voor welk aanbod hij gevoelig zou kunnen zijn. Je wil immers niet producten die een bepaalde klant anders toch ook wel koopt met korting aanbieden; je wil die klant overhalen om een product aan te schaffen dat hij normaal gesproken laat liggen.”

Location-based targeting

De essentie van deze nieuwe bedrijven is dat ze niet simpelweg data inzetten om betere beslissingen te laten nemen door mensen. Nee, die beslissingen worden autonoom genomen, zonder dat daar een mens aan te pas komt. Slootman: “De meeste mensen begrijpen niet waar realtime data toe in staat is. Waarom kan ik in een winkelstraat lopen zonder dat op mijn telefoon een specifiek op mij gericht aanbod binnenkomt van een winkel waar ik net langs loop?”

“De technologie is er en de impact van dergelijke realtime location-based targeting is enorm. Alleen zijn er te weinig mensen die begrijpen wat er nodig is om dit te laten werken. Kijk, een paar jaar geleden kon je nog zeggen dat je als bedrijf de recourses op IT-gebied niet had, maar met de cloud is dat argument niet langer valide.”

Daarnaast heb je natuurlijk slimme mensen nodig die slimme dingen bedenken, al kunnen ook simpele rechttoe-rechtaan-activiteiten heel succesvol zijn. “Financiële dienstverleners halen geweldige up- en cross-sellcijfers met het targeten op live events zoals gaan samenwonen, een kind krijgen of scheiden. Ontzettend eenvoudig qua uitvoering, maar toch ontzettend krachtig.”

Moneyball

Hij raadt mensen die de film Moneyball nooit hebben gezien aan deze te kijken. Het verhaal speelt zich alweer jaren geleden af, maar laat zien waar je tegenaan loopt als je je organisatie een transformatie wil laten doormaken. Het verhaal laat ook zien dat je zo ongeveer alles data-driven kunt maken. Immers, als je de juiste spelers voor je baseballteam kunt scouten op basis van data, dan is het een fluitje van een cent om een prospect te targeten of de customer-experience te verbeteren op basis van data.

Slootman: “CIO’s kunnen dit spel niet spelen, want ze blijven denken in beperkingen. Terwijl je moet denken in termen van kansen. Je moet de kans zien en de conceptuele gedachte daarna vertalen naar de praktijk. Wat heb ik precies nodig om dit doel te bereiken? Die laatste vraag is veel moeilijker te beantwoorden, want dan ben je er niet meer met een paar termen zoals digitale transformatie en data-lake.

Want wat versta je dan precies onder digitale transformatie? En wat wil je dan met dat data-lake? Want het is leuk als je alle typen data op één plek kunt opslaan, maar je zult er toch wel enkele structuur in moeten aanbrengen wil je die data kunnen gebruiken. Dat is precies waar het misgaat.

De CEO’s denken hoog over, de CIO gaat risico’s uit de weg en er is nog geen CDO die begrijpt hoe hij de vertaalslag maakt naar de praktijk. En het jammere is dat de meeste consultancybureaus je bij dat laatste ook niet helpen. Ook zij blijven vaak hangen in abstracte concepten. Maar vertaal die eens naar de praktijk. En dan niet alleen in een PoC, maar in een dienst op schaal.”

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam