Datagedreven leiderschap is een vereiste voor een goed lopende organisatie en een winstgevend bedrijf. Datageletterdheid is hierbij een noodzakelijke voorwaarde. Recent onderzoek door Tilburg University en ICT Media duidt erop dat nog geen vijfde van de ondervraagde organisaties (17%) in het hoogste quadrant zitten qua datageletterdheid. De overgrote meerderheid van organisaties is gematigd datageletterd.

Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Informatica, BCG en ServiceNow, laat ook zien dat de vraag naar dataspecialisten onverminderd hoger is dan het aanbod. Door bestaande medewerkers op te leiden en te focussen op het aantrekken van talent, kan een juiste mix ontstaan. Maar het vasthouden van talent is ook belangrijk. Datawetenschappers moeten zich concentreren op complexe problemen en onderhoud van complexe modellen. Ze moeten worden uitgedaagd, anders stappen ze zó over naar een interessanter werkomgeving.

Organisaties die datagedreven leiderschap eenmaal in hun DNA hebben, zullen een high-performance digital organisation (HPDO) worden (of blijven). Deze bedrijven zullen zich in de nabije toekomst ook verdiepen in emotionele kunstmatige intelligentie en digital twins, evenals het ethisch gebruiken van technologie. Deze focus loont, maakt disruptie mogelijk en kan voorkomen dat de organisatie zelf met disruptie te maken krijgt.

Whitepaper

Het onderzoek is opgenomen in een toegankelijke whitepaper. Als je hier je gegevens achterlaat, ontvang je de paper direct in je mailbox.

    Over het onderzoek

    Dit derde HPDO-onderzoeksproject van Tilburg University / TIAS School for Business and Society en ICT Media is uitgevoerd door prof. dr. Erik Beulen, ingebed in het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma van Informatica en is mogelijk gemaakt door de Boston Consulting Group inclusief hun Digital Acceleration Index (DAI).

    Datagedreven leiderschap is onderzocht, gebenchmarkt en gepositioneerd in het leiderschapskwadrant van het HPDO-programma. Honderdvijf organisaties namen deel aan een wereldwijd onderzoek en aan twee kleinere Nederlandse pulse surveys – met respectievelijk 27 en 28 respondenten. Er zijn 4 interviews afgenomen met 3 C-level IT-leiders en een senior technology search executive, aangevuld met input van 4 interactieve workshops en een survey-reflectieworkshop met de vaandeldragers van het HPDO-programma en onafhankelijke experts.

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam