Na een bijzondere, gevoelige opening door Tieka Masfar, waarin de veranderende relatie tussen mens en natuur, onder invloed van covid-19, centraal stond, ging CIODAY direct van start.

Digitale transformatie staat bij de meeste organisaties op de agenda, zo ze er al niet middenin zitten. Ook de purpose van organisaties staat sterker dan ooit voor het voetlicht, waarbij de bijdrage van een organisatie aan samenleving en de planeet al lang geen vrijblijvend verhaaltje meer is. Gastheer Rob Beijleveld sprak er in het plenaire deel van de sessie over met een aantal prominente gasten.

Hoe blijven we relevant?

Gopalratnam VC, Global CIO van Philips, ging in op de klap die covid-19 veel organisaties heeft toegebracht: “Ze schudden op hun grondvesten. Supply chains staan onder druk, thuiswerken is een uitdaging. Anderzijds zie je, net als in de crisis van 2008, nieuwe businessmodellen opkomen, vanuit de vraag ‘hoe blijven we relevant?’.

De IT-functie is daarbij belangrijker dan ooit. “Ecosystemen staan in deze nieuwe wereld centraal, betoogde de CIO, “De klant verwacht immers flexibele consumptiemodellen, waarin één enkel bedrijf niet kan voorzien. Het zal moeten werken met partners en zelfs met concurrenten!”

Hoe kan de Nederlandse CIO dit realiseren? “Run the business, keeping the light on – die taak was er en blijft er. Daarnaast komen nu change the business en grow the business. Die drie verantwoordelijkheden heb je als CIO. Een hele opgave, maar: crisis builds character!

Innovatie en transformatie

Malcolm Frank, President van Cognizant Digital Business, sloot zich hierbij aan, met de kanttekening: “Net als bij afslanken is het doel van digitaal transformeren wel duidelijk, maar het bereiken ervan moeilijk. Maar liefst 70 procent van de projecten gericht op digitale transformatie faalt.”

Frank presenteerde vijf aspecten waarop het vaak fout gaat. Zo kan een IT-organisatie geneigd zijn te veel aandacht aan één aspect van de transformatie te besteden, bijvoorbeeld data. Ook is het een uitdaging de business- en IT-architectuur tegelijkertijd en in samenhang te transformeren.

“Probeer niet iets te worden wat je niet bent – blijf bij jezelf – wat onderscheidt je? En zorg dat je geen slechte ervaringen biedt. Schoonheid is ook belangrijk; kijk maar naar Apple.”. Als uitsmijter gaf Malcolm Frank mee: “Probeer niet de achterblijvers te overtuigen. Verlies daar geen tijd mee en stoom door met een coalition of the willing.”

Ananth Krishnan, CTO van Tata Consultancy Services, benadrukte nog eens in welk jaar we leven: “In januari was het nog business as usual. Een half jaar later zijn de prioriteiten bij de meeste organisaties veranderd. Nu staan weerbaarheid, klantervaring, het bieden van een touch-free experience en natuurlijk de medewerkervaring centraal.”

Hoe ga je als CTO te werk in al deze dynamiek? Krishnan: “Breng ideeën van innovatie naar transformatie langs de as van ideeën, strategieën, portfolio’s en tenslotte de uitvoering. Onder dat alles is de cultuur het fundament.”

Technologie

Dit geldt ook voor een traditioneel minder digitale wereld, die van de operationele technologie. John Kitchingman van Dassault Systèmes legde uit hoe augmented en virtual reality – in de vorm van een digitale twin bijvoorbeeld – de industriële wereld helpt om bij productontwikkeling uit silo’s te breken, kosten te besparen en processen te verbeteren.

De digitale transformatie die overal gaande is, zou ondenkbaar zijn zonder de onderbouwing van de cloud. Caroline Brown, Managing Director Cloud Transformation Europe bij Accenture, gaf echter aan dat veel organisaties op dit gebied hun doelstellingen nog niet gehaald hebben.

Zoals Alisa Choong, VP CIO, IT Services & Operations bij Shell kon bevestigen, is het niet voldoende om technologie, de operatie en financiën te combineren om tot een goede businesscase te komen. Ook de IT vraagt om modernisering en moet cloud-native worden.

Table talk

Technologie als aanjager van een fundamenteel andere manier van opereren en zakendoen. De transformatie en het leiderschap dat hiervoor nodig is stond centraal tijdens de het plenaire programma-onderdeel Table Talk & Nominee Pitches. De vier genomineerden voor de CIO of the Year Award deelden hierbij onder strakke regie van tafelhost Madelein Smit (in het dagelijks leven CIO bij EVbox) hun visie en successen, ondersteund door hun eigen topbestuurders.

Genomineerden als Aart Rupert (Damen Shipyards), Marcel Krom (PostNL) en Corné Mulders (UMC Utrecht) nemen daarbij hun relatief traditioneel gewortelde bedrijven mee in de digitale wereld, en weten deze om te vormen in technologie-gedreven voorhoedespelers. Daniel Gebler (Picnic) start min of meer aan de andere kant, omdat technologie bij de relatief jonge boodschappen-bezorger altijd al de basis vormde voor het primaire proces en product.

Klantervaring

Damen onderscheidt in z’n journey vijf digitale platformen: voor enterprise-brede ondersteuning, gericht op klantervaring, rond IoT, voor samenwerking binnen ecosystemen en een overkoepelend analyseplatform. “Hiermee creëren we een digitale twin voor onze verbonden vloot”, aldus Rupert. Volgens hem is de scheepswerf daarmee intussen een technologie-pionier.

“Aart leidt de interne discussie over onze digitale oplossingen voor klanten”, stelde CEO Arnout Damen. “Daarmee levert hij een top-line bijdrage in een traditionele wereld.”

“Niets brengt mensen meer samen dan eten”, stelde CTO Daniel Gebler van Picnic, dat volgens de kandidaat een ontwikkeling maakt van online supermarkt en bezorging naar een technologiebedrijf en een digitaal platform. “We bouwen ons operationele model geheel rond een digitale engine“, vervolgde hij.

“Technologie inzetten om mensen beter te bedienen.” Volgens oprichter Joris Beckers draait het om het opnieuw uitvinden van het oude en beproefde SRV-model. “We heroverwegen daarbij stap voor stap het gehele food-systeem. Gebaseerd op de technologie van Daniel en zijn mensen.”

Unlearning

Aan de tafel van de opvallend professioneel presenterende Madelein Smit ontspon zich vervolgens een discussie over het belang van leren en openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en altijd willen blijven leren – bij uitstek het credo van PostNL-CIO Marcel Krom.

“Het gaat om learning, unlearning en re-learning”, stelde Gebler op zijn beurt. Je juist verdiepen in zaken waar je eigenlijk een beetje bang voor bent, voegde Aart Rupert toe. Corné Mulders: “Open staan voor best practices buiten je eigen bedrijf en omgeving.”

Door toepassing van de juiste technologie kan de hiervoor verantwoordelijke leider een bijdrage leveren aan de top-line, zo was de teneur. Technologie en digitaal zijn dan naast versnellers en verbeteraars van oude en nieuwe processen vooral enablers van groei.

Bijvoorbeeld bij PostNL dat snel groeit en zich door een veranderende marktdynamiek razendsnel moet aanpassen aan de ontwikkelingen. “Aanpasbaarheid is key binnen de digitale transformatie”, aldus CIO Marcel Krom. “Daarvoor heb je de juiste enterprise architectuur nodig.” Daartoe wil PostNL toe naar een engineering cultuur waarin sterk wordt ingezet op cloud-native technologie.

Van deze transformatie profiteren volgens CEO Herna Verhagen zowel klant, medewerker als consument. Marcel Krom ziet zij binnen dit veranderproces als drijvende kracht.

Kernelementen

De missie van UMC Utrecht-CIO Corné Mulders is het leven en werken van zorgpersoneel gemakkelijker maken. En daarmee tegelijk de patiënt beter helpen. “Innovatie is belangrijk, maar continuïteit wellicht nog meer”, zegt hij. Zijn missie bevat drie kernelementen: het onmogelijke mogelijk maken, mensen helpen en iets wezenlijks doen voor de samenleving.

UMCU-bestuurslid Mirjam van Velthuizen-Lormans noemde het een groot voordeel dat oud-bankman Mulders een achtergrond heeft in een andere sector. Plus het feit dat de CIO de behoeften van mensen altijd centraal stelt.

“Een focus op purpose en personen dus”, vatte Madelein Smit de insteek van Mulders samen.

Tech Heroes & Digital Masters

Na de table talk was het tijd voor een paar ‘heroes’ en ‘digital masters’ van jonge Nederlandse bedrijven. Edgar Molenaars, partner bij KPMG Nederland, leidde het onderdeel in.

CIO’s als mad men

Klanten staan tegenwoordig centraal in de agenda voor groei. Meer dan tachtig procent van de CEO’s verwacht dan ook te kunnen concurreren met de klantervaring, meldde Molenaars. Maar de marketing blijft achter. Hij illustreerde dit aan de hand van beelden van moderne restaurants, waar de interieurs allemaal aan dezelfde designbenadering lijken te voldoen: een eclectische stijl, kleurig, planten op tafel… Er is steeds daardoor minder variatie, het lijkt wel of alles er hetzelfde moet uitzien. “Zou je, als je geblinddoekt ergens in Nederland in een willekeurige winkelstraat werd gedropt, weten in welke stad je bent, als je eenmaal mag kijken?”

Of neem Adidas en Nike, wat deze merken uitstralen is opvallend eender. Tot slot liet Molenaars een memorabel stukje zien uit Mad Men, waar Don Draper aan een sceptische afvaardiging van een tabaksfabrikant uitlegt wat Lucky Strike differentieert van de rest: “It’s Toasted“. Molenaars’ boodschap: CIO’s kunnen óók mad men worden en hun boodschap zelf vormgeven. Er is geen enkele reden hetzelfde te doen als andere organisaties.

Hybride en site-agnostic talent

Na deze aanbeveling was de vloer voor Dimi Albers, Global CEO van Dept Agency, dat bedrijven helpt met het creëren van hun digitale ervaringen. Het afgelopen jaar was het sink or swim voor iedereen: voor zowel zijn organisatie als de klanten. Vóór de pandemie was het voor een gemiddeld groot bedrijf normaal om pakweg vijftien procent van de omzet uit digitaal te halen. “Dat werd zelfs beschouwd als een goed aandeel. Maar toen kwam covid, en dan realiseer je dat het behoorlijk slecht is.”

Gelukkig weten de meeste bedrijven zich snel aan te passen. “Het nieuwe normaal wordt hybride. Consumenten komen straks niet massaal terug naar de winkel”, verwachtte Albers. Die blijven voor een aanzienlijk deel online kopen.

Multi-experience is het antwoord. “Neem een flinke stap terug in de tijd. Kijk eens naar het jaar 2000. Onze internet-ervaring was clunky. In het jaar 2010 kwam mobiel. En nu is het cloud.” Nu deze zaken samenkomen, ontstaan er platformen waarmee we online en offline mooi met elkaar kunnen verweven. Die platformen leunen zwaar op edge computing en serverless en zijn event-driven. Er komen steeds meer sensoren, terwijl computers en beeldschermen naar de achtergrond verdwijnen.

In dit landschap moeten CIO’s heel snel opereren. Opvallend genoeg is agile werken nu noodgedwongen minder belangrijk. Experts zitten over de hele wereld, en nu iedereen thuis werkt, zijn capabilities overal vandaan te betrekken. “De afgelopen 10 maanden hebben we gezien dat ontwikkeling sneller gaat als je werkt op deze manier, terwijl de kosten dalen.”

Gebruiksvriendelijk en fraudebestendig

Vervolgens mocht Richard Straver, oprichter van het Online Payment Platform, uitleggen hoe zijn bedrijf is geworden tot wat het nu is: een betrekkelijk onbekende maar belangrijke payment service provider in Europa, waar het zo’n 170 marktplaatsen bedient, waaronder het Nederlandse Marktplaats. “Succes is niet lineair, het komt via vele twists and turns”, vertelde Straver. “En het heeft ons vijftien jaar gekost.”

Jarenlang actief in web development, liep zijn bedrijf tegen moeilijkheden bij het implementeren van payments aan. Er was al een b2b payment platform in ontwikkeling, dus waarom dat niet uitbreiden naar payments voor consumenten, was de gedachte. Maar toen kwam er een brief van DNB: er is een bankvergunning nodig om betalingen af te handelen. Of Stravers bedrijf die wilde bemachtigen. “Dan is de vraag: ‘Do or die?‘”, aldus Straver. Het werd ‘do‘.

“We zijn de challenge aangegaan. We hebben het als kans gezien om een schaalbare oplossing te vinden voor een grotere markt.” En zo werd het bedrijf van Straver payment service provider in een zeer concurrerende markt. “Maar we bleven in de schaduw, we gaven er geen publiciteit aan. We hebben de functionaliteit ingebouwd en bewezen dat het werkt”, vertelde Straver.

Een paar jaar geleden volgde er een pitch voor Marktplaats, met succes. Straver en zijn team werkten vervolgens aan de gebruikersvriendelijkheid en fraudebestendigheid. En dat laatste is ze zó goed gelukt, dat zelfs minister Grapperhaus in zijn jaarlijkse rapportage aan de politie opeens moest uitleggen waarom de meldingen van online fraude waren gedaald.

De challenge had een opportunity gecreëerd, aldus Straver, die Myke Tyson aanhaalde: “It’s hard to beat someone who does not want to quit”.

Digitale DefQon

De laatste die het heroes & masters-podium betrad was Michael Guntenaar, CTO van dance event-organisator ID&T. Het bedrijf verwezenlijkt immersive worlds voor de fans van elektronische dansmuziek. Door de pandemie werd de core business heel hard geraakt: de inkomsten slonken met 90 procent…

“Wat ga je dan doen? We zijn niet gaan klagen. We hebben niet om overheidssteun gevraagd”, vertelde Guntenaar. “Onze gedachte was: wat kunnen we doen voor fans?” Binnen vijf dagen na de lockdown was hun studio in Amsterdam, die tot dan toe slechts werd ingezet voor ondersteunend werk, vol in gebruik, met DJ’s en al. Fans konden verbinden via Zoom.

Een andere omslag was er voor de CTO zelf, die tot dan toe vooral een ondersteunende taak had en nu opeens moest gaan leiden. “Ik was altijd een volger. Nu moest het andersom. IT is nu leidend.” Creatives daagden hem uit. Uiteindelijk is het jaarlijkse, driedaagse DefQon-festival geheel als digitale show gebracht, tot aan de afsluitende ochtendgymnastiek toe.

Guntenaars advies aan CIO’s van organisaties die eindgebruikers bedienen: baseer je services op membership. Dat geeft een veel betere relatie. En daarnaast: sterk zijn, want: the show must go on.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam