Transformatie in de financiële dienstverlening is vooral onder druk van de consument ingezet. Nieuwe technologie heeft eindgebruikers laten kennismaken met nieuwe vormen van gebruiksgemak. Fintechs en Insurtechs zorgen voor blijvende druk op de operationele modellen van al langer bestaande organisaties in de financiële sector.

Deze nieuwkomers worden niet gehinderd door culturele en technologische bagage. Hun processen worden niet of nauwelijks door silo’s begrensd, waardoor ze productiever zijn en waardoor ze data veel gemakkelijker kunnen inzetten. Dit komt direct ten goede aan de klantervaring, die ze constant kunnen verbeteren.

Traditionele banken en verzekeraars zijn er al lang achter dat hun businessmodel aan vernieuwing toe is. Beslissers in de sector staan zelfs opener tegenover transformatie dan leiders in andere sectoren.

Maar zoals in alle langer bestaande organisaties, heeft decennialange marktdominantie een behoudende cultuur voortgebracht. Daarbij komt nog een IT-legacy die niet een-twee-drie te koppelen is aan een klantvriendelijke front-end.

Het operationele model van startups en scale-ups is ook niet zomaar te kopiëren. Financiële dienstverleners moeten daarom hun CRM-, HR- en ERP-systemen vernieuwen en hun eenvoudigere processen automatiseren, zodat ze zich kunnen richten op vernieuwing van de dienstverlening en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen.

Die vernieuwing is harder nodig dan ooit met de coronacrisis, die enerzijds nog eens het belang van ‘keeping the lights on’ onderstreept, terwijl anderzijds innovatie niet kan wachten.

Organisaties die er nu in slagen te transformeren, kunnen dit ten eerste doordat de hoogste beslissers van het belang daarvan overtuigd zijn. Succesvolle leiders zetten daarnaast hun zakelijke doelen af tegen hun technologische en operationele vermogens. Ze weten te handelen om lacunes in hun kennis en capaciteiten te dichten. Bovendien wordt verandering wel vaker door crises aangejaagd, dus een verstandige leider grijpt de huidige situatie juist aan om de nodige stappen te zetten.

Whitepaper

Wil je meer over dit thema weten? Als je hieronder je gegevens achterlaat, ontvang je de whitepaper Automating IT response in financial services die IDC over innovatie in de financiële sector heeft opgesteld direct in je mailbox.

 

 

 

    .

    1 REACTIE

    1. Ik denk zeker dat de nieuwkomers niet gehinderd worden door cultural- en technological legacy. echter een onderbelicht punt is die van toenemende compliancy regels die wordt opgelegd. Banken opereren doorgaans al niet heel snel en doortastend en door toenemende regelgeving gaat de rem er op. een Fintech heeft doorgaans hier niet mee te maken, en kunnen dus ook hier veel kostenefficiënter opereren dan een bank. Wij zijn zelf werkzaam in asset based finance (factoring) en zien grote verschillen tussen bancaire factoring partijen en nieuwe fintech.

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam