We praten al een tijdje over het internet of things (IoT), maar daar blijft het niet bij. De industriële sector geldt als conservatief, maar deze loopt wel al jaren voorop met de inzet van slimme sensoren. Bijvoorbeeld internetsensoren die zelf melden wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. De monteur krijgt automatisch een seintje als componenten vervangen moeten worden. Daarmee wordt voorkomen dat machines of zelfs hele productieprocessen stil komen te liggen. Dat scheelt veel tijd en geld. Kortom, de industrie profiteert volop van IoT.

Deze IoT-oplossingen zijn eigenlijk altijd bedoeld om efficiëntie in de operatie te verbeteren. Tegelijkertijd zijn er meer redenen waarom je je voordeel kunt doen met IoT. Want verspilling tegengaan is één ding. Transformatie van de business is iets anders, net als meer klantbetrokkenheid – de twee andere grote IoT-beloftes. Die komen moeilijk van de grond. Waarom? Hoge investeringen zonder zicht op kortetermijnrendement lijken vooralsnog het antwoord. De oplossing? IoT as a service.

Geen ROI, geen IoT

Microsoft kondigde onlangs aan nog eens vijf miljard extra te investeren in IoT. Er is steeds meer vraag naar slimme IoT-oplossingen. Bovendien leveren IoT-oplossingen allerlei nieuwe relevante gegevens op. Aan voorbeelden geen gebrek. Maar vooralsnog blijven die steken op prototypes of mondjesmaat gebruik.

Zo werken schoonmaakbedrijven aan de ontwikkeling van slimme internetsensoren die op afstand beoordelen of een kamer, toilet of andere kantoorruimte schoongemaakt moet worden. Het kan best zijn dat een ruimte niet of nauwelijks gebruikt is. Toch wordt diezelfde kamer nu nog dag in, dag uit op dezelfde manier schoongemaakt. Dat kan anders met een IoT-oplossing. Maar welk bedrijf wil de flinke investering in IoT-technologie doen zonder dat op voorhand duidelijk is wanneer het rendement wordt behaald?

De leverancier van liften die niet meer dan één keer in de twintig of dertig jaar een nieuwe lift mag komen installeren, kan veel meer klantbetrokkenheid realiseren. Bijvoorbeeld met een slimme internetsensor die de lift automatisch voor je opent zonder op de knop te hoeven drukken. Zo’n sensor zorgt voor meer gemak in het gebouw. En de liftenfabrikant kan zich met zo’n product prima onderscheiden van zijn concurrent. Ook hiervoor geldt dat de klant bereid moet zijn deze investering te doen zonder dat hij weet welk verschil dat precies gaat maken en wanneer.

Investeringsdrempels

Voor zowel de klant van het schoonmaakbedrijf als die van de liftenfabrikant wordt het allemaal anders als de IoT-oplossing als dienst aangeboden wordt. Een verschuiving van capex- naar opex-kosten voor de klant. En een nieuw verdienmodel voor de leverancier. Dat zal even wennen zijn, want menig onderneming is daar nog niet op ingericht. Dat geldt zeker ook voor de IT-sector.

IT verandert van het optuigen van een technologieproject voor de klant naar eigenaar zijn van een dienst die voor een toegankelijk bedrag per maand wordt aangeboden.

Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat IoT as a service helpt bij een versnelde, brede adoptie van nieuwe IoT-oplossingen. IoT-diensten worden zo niet langer enkel en alleen ingezet voor procesoptimalisatie. IoT as a service draagt ook flink bij aan het transformeren van de business en het realiseren van meer klantbetrokkenheid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter