Technologische vooruitgang leidt tot zowel verwondering als onzekerheid over de mogelijkheden ervan. Of het nu gaat om kunstmatige intelligentie, virtual en augmented reality, machine-learning, chatbots of blockchain: opkomende technologieën zorgen voor het ontwortelen van de digitale en fysieke ervaringen van ons dagelijks leven.

Deze gezamenlijke krachten scheppen tegelijkertijd optimisme en bezorgdheid over de ongekende golf van verandering die digitalisering met zich meebrengt. De digitale trends die volgens Accenture de manier waarop we leven en werken de komende tijd disruptief veranderen, zijn recent aangekondigd in de Fjord Trends 2018. Het trendrapport vormt een kader voor organisaties die technologie optimaal willen benutten om het dagelijks leven makkelijker te maken.

Elk van die trends komt voort uit een fundamenteel spanningsveld – machine versus mensen, echt tegenover nep, snelheid versus creativiteit, automatisering versus controle, anonimiteit versus zichtbaarheid, et cetera. De vraag is hoe organisaties deze spanning omzetten in kansen en zo de toekomst vormgeven.

1. De fysieke wereld wint terrein terug

Mensen willen voor interacties niet langer afhankelijk zijn van schermen en apparatuur. De natuurlijke gebruikerservaring staat centraal en technologie verdwijnt meer naar de achtergrond. Een explosie aan IoT-apparaten versnelt dit proces. Digitale en fysieke ervaringen zijn niet langer twee gescheiden werelden.

2. Computers die waarnemen als mensen

Camera’s schieten niet langer alleen maar plaatjes. Nieuwe slimme camera’s leggen zelfstandig uiteenlopende visuele data vast en analyseren die via machine-learning. In combinatie met kunstmatige intelligentie creëren ze uiteenlopende inzichten. De mogelijkheden voor next-generation digitale diensten zijn eindeloos.

3. Slaaf van algoritmes

Naast fysieke winkels en online omgevingen ontstaat thuis een ‘third space’ waar algoritmes de poortwachter zijn. Digitale spraakassistenten vangen een vraag op en koppelen deze meteen aan een verkoopactie. Zo ontstaat een nieuw commercieel kanaal, waar merken op moeten inspelen door services af te stemmen op algoritmes.

4. AI beïnvloedt mensenwerk

Kunstmatige intelligentie is veel meer dan fysieke robots. Op de werkvloer zijn machines ook gewoon gebruikers. Robotics gaat niet alleen over het overnemen van repeterende taken. Mens en machine versterken elkaar als ze slim samenwerken.

5. Vertrouwen op transparantie

In een digitale wereld is het lastig om te bepalen wat echt is en wat de oorsprong van informatie is. Blockchain is een praktische manier om data en processen te authenticeren en te traceren. Open platforms bieden de mogelijkheid om data betrouwbaar en toetsbaar te kunnen delen, en te kunnen samenwerken. Op die manier kunnen mensen nieuwe ontwikkelingen niet alleen begrijpen, maar ook vertrouwen.

6. Ethische economie

Grote bedrijven zijn zich bewuster van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en nemen die ook. Ze geven aan hoe ze over onderwerpen denken en handelen daarnaar. De wil om het verschil te maken voor mensen en de samenleving kan uitgroeien tot een belangrijk onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel. Ook consumenten zoeken meer en meer naar merken die aansluiten bij hun waarden.

7. Design buiten de gebaande paden

Iedereen is een designer. Het spanningsveld tussen agile ontwerpen en creativiteit vraagt echter om vakmanschap en verbetering van vaardigheden, samenwerking en differentiatie. Dan ontstaan waardevolle interacties en onderscheidende ervaringen waarin de klant of medewerker het uitgangspunt is als gebruiker.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter