De cloud staat bekend als een goedkope plek om data op te slaan en als uitstekende plek om werkplekken te hosten, maar is inmiddels veel meer dan een slim alternatief voor lokale hosting. Toch hebben lang niet alle organisaties de mogelijkheden van cloud volledig omarmd. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 36 procent van de organisaties in het geheel nog geen cloudprovider gebruikt (Big Data Survey 2017). Een gemiste kans.

Op het jaarlijkse gala van de Internet Association zei Amazon-topman Jeff Bezos: “We staan aan de vooravond van een gouden eeuw; cloudtechnologie gaat een nieuwe digitale revolutie ontketenen.” Leidende technologiebedrijven, zoals Amazon, Google en Microsoft stellen inmiddels hun innovaties in de cloud beschikbaar, voor elke organisatie en op elk gewenst moment.

De cloud verandert razendsnel in de plek waar de meest innovatieve technologie beschikbaar is. Hierdoor is de cloud niet alleen meer voor de IT-afdeling van belang, maar voor de totale organisatie. Wat betekent dit voor organisaties? En nog belangrijker: hoe vergroot je met cloudtechnologie je concurrentievoorsprong?

Doe waar je goed in bent

In het verleden was het opzetten van infrastructuur en het bouwen van slimme oplossingen ingewikkeld en tijdrovend. In de cloud zijn rekenkracht en tooling tegenwoordig altijd beschikbaar om te gebruiken wanneer je ze nodig hebt. Of het nu om computing, open source, security of businesstools gaat, bedrijven kunnen gebruikmaken van dezelfde technologie die de technologiereuzen gebruiken om hun eigen processen te transformeren. Het grote voordeel hiervan is dat organisaties zich hierdoor weer volledig kunnen richten op de eigen kernactiviteit, zonder zich druk te hoeven maken over infrastructuur, schaalbaarheid, veiligheid en updates.

De cloud heeft ‘onmogelijke’ technologie mogelijk gemaakt. Door de toegenomen schaal en technologische ontwikkelingen zijn er nu oplossingen beschikbaar die tot voor kort buiten bereik leken. Elke organisatie kan natuurlijk zelf eigen teams opbouwen en investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologie, maar dit levert waarschijnlijk te weinig snelheid op om de resources, kennis, schaal en ontwikkelcapaciteit van partijen als Google, Amazon of Microsoft te evenaren. Denk bijvoorbeeld aan de spraakherkenningsfunctionaliteit op Androidtoestellen die nu beschikbaar is als Google Cloud Speech API.

Spraakherkenning

Google is in staat om een technologisch hoogstaande spraakherkenning te ontwikkelen dankzij het grote aantal hooggekwalificeerde medewerkers en de gigantische hoeveelheid mensen die wereldwijd hun gebruiksgegevens delen met de technologiereus uit Mountain View.

Het is niet nodig om deze technologie zelf te ontwikkelen. Elke organisatie kan namelijk tegen een beperkte investering gebruikmaken van dezelfde innovatie. Met een ‘stekker’ vanuit de cloud naar de eigen processen integreer je nieuwe technieken eenvoudig in je werkprocessen. Zo kan een callcenter de genoemde Google Cloud Speech API bijvoorbeeld gebruiken voor de transcriptie en analyse van alle in- en uitgaande gesprekken. Op deze manier optimaliseer je werkprocessen en zet je resources in voor de eigen kernactiviteiten. Hiermee zijn organisaties nog beter in staat om een concurrentievoorsprong op te bouwen.

Aan de slag

Er komt veel kijken bij het adopteren van de cloud binnen een organisatie. De keuze voor een bepaalde aanbieder is afhankelijk van diverse factoren: hoe belangrijk zijn machine learning-oplossingen? Is de beschikbaarheid van open source oplossingen belangrijk? Geven stabiliteit en performance van het platform de doorslag? Of kies je voor een hybride oplossing met meerdere leveranciers?

We leven in een geweldige, snel bewegende wereld waar opmerkelijke technische ontwikkelingen vanuit de cloud steeds meer invloed uitoefenen op het bedrijfsleven. Blijf de competitie voor en omarm nú al de cloud als innovatieplatform. Het maken van de juiste keuze vereist specialistische knowhow. Heb je deze zelf nog niet, overweeg dan externe experts in te huren. Zij toetsen de haalbaarheid van een idee en helpen bij de lancering. Kortom: maak gebruik van de mogelijkheden van de nieuwe gouden eeuw!