Een nieuwe golf van disruptie en productiviteitsverbeteringen komt eraan, en dat betekent nieuwe mogelijkheden voor de digitale onderneming – mits je de juiste roadmap hebt. Volg deze zes technologietrends en koers af op digitale transformatie.

1. Heruitvinding van het digitale platform

Bedrijven maken momenteel de overstap van maatwerksoftware naar algemene IT-platformen. Daarmee is het vlot reageren op veranderingen in de markt, de productiviteit verhogen en zorgen voor beter geïnformeerde beslissingen. De basis ligt in analytics, en daarnaast bewegen deze platformen soepel mee met de informatiebehoefte van ondernemingen – zonder grote wijzigingen in de software. Bovendien brengen ze een operationele schaal mee die we toekomstbestendig mogen noemen.

Deze platformen – denk aan Amazon, Microsoft en Google – leveren een geschikte, zo niet substantieel betere vervanging voor maatwerk. Het gaat tenslotte om wat voor technologie je nodig hebt, niet om wat je kunt maken.

Met algemeen inzetbare platformen kunnen bedrijven hun aandacht verleggen van het aanpassen van de infrastructuur naar het aanpassen van applicaties en de gebruikerservaring – waar het er echt toe doet. Bijkomend voordeel: met de overstap komt er talent en werkkapitaal vrij voor gedifferentieerde dienstverlening – waarbij de differentiatie en daarmee de verbetering zitten in de informatie die je binnen de context aan je klanten, partners en medewerkers kunt bieden.

Platformen leggen niet alleen een fundament voor procesoptimalisatie, maar ook voor telemetrie en diepgaandere inzichten. Wie het slim aanpakt, kan bedrijfsresultaten twee tot vijf keer versnellen.

2. Strijd om digitaal talent intensiveert en vereist creativiteit

Met de nieuwe bedrijfsplatformen verschuift de vraag naar talent. Het gaat dan om een veelvoud aan vaardigheden in informatie-integratie en -analyse, en in governance. Deze digitale vaardigheden zijn enorm schaars en erg gewild. Bedrijven gaan de slag aan om mensen met digitale vaardigheden binnen te halen, om de transitie te kunnen maken naar brede platformen en disruptieve verandering te realiseren.

Hoe vergroot je de beschikbaarheid van dit schaarse talent? En hoe maximaliseer je de productiviteit van talent dat al in huis is? Kort samengevat: door algemeen gangbare platformen en een gefocuste partnerstrategie in te zetten. Bedrijven gaan werkplekplatformen inzetten die het werken in gedistribueerde teams ondersteunen, en die gebruikmaken van machine-learning, intelligente automatisering, natuurlijke-taalverwerking en andere technologieën die de productiviteit verhogen.

En reken maar op creatieve methoden om toegang te krijgen tot de juiste mensen. DXC Technology’s Leading Edge Forum omschrijft de volgende technieken in het rapport Unleashing Digital Talent for Fun and Profit:

  • Crowdsourcing – het juiste talent van buiten je bedrijf op precies het juiste moment inzetten.
  • Bring your own teams (BYOT) – complete teams tegelijkertijd inhuren.
  • Incubators – organisaties of locaties opzetten of sponsoren die startups ondersteunen.
  • Strategic acquihires – volledig op talent gerichte bedrijfsovernames.

Talent bepaalt wie er in het komende decennium gaat winnen of verliezen.

3. Gekwantificeerde bedrijfsvoering: meten is weten

De beslissers van nu noemen kunstmatige intelligentie (AI) cruciaal in het toekomstige succes van hun organisatie. Bedrijven gaan actief gebruikmaken van de enorme output aan gegevens uit hun digitale systemen om bedrijfsprocessen te kwantificeren en de productiviteit te verhogen. Kwantificatie wordt een aanjager in de digitale transformatie.

Gedwongen om big data op een totaal andere manier te benaderen, gaan bedrijven geavanceerde technieken inzetten op het vlak van machine-learning om betere beslissingen te nemen met minder gegevens. Noem het de opkomst van intelligente besluitvorming.

“Met algemeen inzetbare platforms kun je je aandacht verleggen van aanpassing van de infrastructuur naar aanpassing van applicaties en de gebruikerservaring”

De best presterende bedrijven zijn meer dan 40 procent productiever dan bedrijven in dezelfde branche – wat leidt tot operationele marges die 30 tot 50 procent hoger liggen. De mogelijke voordelen zijn dus enorm. Als het erop aankomt de productiviteit te beïnvloeden, gaan bedrijven vertrouwen op meten en weten. Van besluitvorming op basis van gevoel en verhaal naar besluitvorming op basis van proeven en gemeten resultaten.

4. Veerkracht vergroten in security

Voorheen streefden bedrijven naar perfecte security, tegenwoordig wordt security eerder gezien als een continuüm dan als iets binairs. Bedrijven gaan erop focussen aanvallen en bedreigingen zo veerkrachtig mogelijk te doorstaan. Dat betekent plannen en oefenen voor dergelijke bedreigingen, want ze gaan plaatsvinden. Voortdurende evaluatie en verbetering van het risicoprofiel wordt standaard.

Het begrip anti-fragility komt om de hoek kijken, wat inhoudt dat bedrijven sterker moeten worden door aanvallen – in plaats van aanvallen enkel te overleven. Sterker word je door te oefenen en te reageren. Je gebruikt wat je hebt geleerd om jezelf sterker te maken voor de volgende keer.

5. Groei door digitale bedrijfsextensie

Het digitale fundament biedt bedrijven een rijkdom aan informatie en schaalbaarheid. Die gaan ze inzetten om te groeien, waarbij ze hun digitale mogelijkheden uitbreiden naar ieder aspect van de organisatie, en vervolgens ook in nieuwe markten en nieuwe bedrijfsmodellen – door digitale bedrijfsextensie.

De route van Amazon – van online boekverkoper tot online marktplaats, cloudplatform en totaalplatform voor on- en offline – is geen ongebreidelde groei zonder rationele achtergrond. Het is het verhaal van slimme digitale uitbreiding. Met andere woorden, Amazon lukt het een betere exploitatie te realiseren door zijn digitale vaardigheden.

Ook GE’s plannen voor een industrieel internet of things en het Predix-platform kunnen worden gezien als digitale bedrijfsuitbreiding.

Voor de juiste digitale uitbreidingen hebben bedrijven strategische terugkoppeling nodig van de digitale mogelijkheden in de praktijk naar de algemene bedrijfsstrategie. Zo beschikt de bedrijfsstrategie – en idealiter de strategieën op alle functionele gebieden (waaronder marketing, productie, logistiek) – over mechanismen die digitale uitbreidingen mogelijk maken.

6. Artificial intelligence: slimmer en praktischer

Van al deze technologietrends gaat AI het meest doorslaggevend zijn voor de lange termijn. Voorheen werd AI niet altijd gebruikt met het juiste doel voor ogen, maar dat verandert nu bedrijven meer informatiegedreven worden en neurale netwerken gaan gebruiken voor continu leren en productiviteitsverhoging.

Een bastion van AI-inzet is IoT, omdat het zoveel informatie genereert. Andere kansrijke gebieden voor AI zijn systemen en processen voor werknemersinformatie, medische beslissingsondersteuning en IT-servicemanagement (miljoenen computers beheren is geen mensenwerk).

Convolutional Neural Networks (CNN’s), een specifieke categorie artificiële neurale netwerken, gaan zich doorontwikkelen en een schokgolf aan mogelijkheden veroorzaken op gebieden als natuurlijke-taalverwerking en beeldverwerking voor computers, systematische ontwikkeling van nieuwe medicijnen en geautomatiseerde contentgeneratie.

AI blijft herdefiniëren wat science fiction is en wat realiteit. AI is er om mensen te helpen beter te presteren. En wees gerust, een vorm van AI met zelfbewustzijn gaat er voorlopig niet komen.

Met de juiste digitale roadmap en met deze trends als wegwijzers, gaat het bedrijven lukken om te slagen op weg naar digitale transformatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter