Big data is tegenwoordig ‘business as usual’ en steeds meer organisaties hebben een chief data officer (CDO). Hun werkterrein is meestal nog onontgonnen gebied: ze moeten zelf de weg vinden, zonder uitgestippeld pad of routebeschrijving. Wat wordt er van hen verwacht? Hoe verhoudt hun rol zich tot die van de CIO? En wat bepaalt hun succes? Vijf stappen leggen de basis.

Ga er maar aanstaan: grip krijgen op de enorme, snel groeiende hoeveelheid data. Niet alleen uit de transactiesystemen van de organisatie, maar ook van interacties met sociale media, sensoren gekoppeld aan IoT of de diverse devices van klanten. Van CDO’s wordt veel verwacht. Ze moeten met al die data de innovatie aanjagen, de klantervaring verbeteren en betrouwbare bedrijfsinzichten bieden, terwijl ze voldoen aan strenge compliance-eisen. En dat zijn maar enkele voorbeelden van de doelstellingen bij de digitale transformatie van bedrijven.

Data en diplomatie

De CDO en CIO spelen beiden een even belangrijke rol bij het waarmaken van de belofte van de digitale transformatie. Hun werk is complementair: samen moeten ze een geïntegreerd plan maken voor de bedrijfsmatige en technologische veranderingen. De CIO legt de fundering met technologie, de CDO past die toe om zijn doelstellingen te behalen. Dat laatste vraagt een methodische aanpak. Uit best practices van bedrijven die al langer een CDO hebben, zijn vijf stappen te destilleren voor een succesvolle invulling van die aanpak. Daarin draait het om data én om diplomatie.

1. Breng de organisatie op één lijn

Bekijk de visie, strategie en structuur van de organisatie met een frisse blik. Klanten ‘de beste service ter wereld bieden’ is bijvoorbeeld een mooi streven, maar wat houdt dat in? Wat verwachten klanten? En wat moet daarvoor gebeuren? Is er geen of een verouderde visie, bekijk dan de topprioriteiten van de CEO. Onderzoek aansluitend de strategieën voor het realiseren van de bedrijfsvisie. Hoe worden ze ondersteund met data? En welke uitdagingen spelen daarbij?

Daarna is het tijd voor een meer specifieke en tactische kijk. Welke applicaties genereren data? Waar zijn ze opgeslagen en hoe worden ze gebruikt? Praat met data-eigenaren en gebruikers op ieder organisatieniveau, maar ook met klanten en partners. Zo win je vrienden en krijg je invloed, terwijl je je datavisie ontwikkelt: wat data kan betekenen bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

2. Stem businessdrivers en data op elkaar af

De volgende stap is je datavisie afstemmen op belangrijke businessdrivers en events, zoals productlanceringen, uitbreidings- of overnameplannen of ingrijpende procesveranderingen. Door prioriteit te geven aan bestaande initiatieven, is het makkelijker om (financiële) ondersteuning te krijgen voor je plannen.

Een goed hulpmiddel om de bedrijfsprioriteiten en mogelijke dataverbeteringen te synchroniseren is een ‘business opportunity heat map’. Zo’n grafiek brengt in beeld welke data-initiatieven het meest waardevol zijn en helpt bij de samenwerking en communicatie rond deze initiatieven. Denk ook na over twee tijdhorizons: voor je datavisie op de lange termijn én concrete plannen in de komende maanden.

3. Besteed veel aandacht aan change management

Voor je aan de uitwerking van je plannen begint, mag je één ding niet vergeten: changemanagement. Het is een essentieel onderdeel van je roadmap. Met technologie krijg je je datahuishouding op orde, maar dat is het makkelijke deel.

Het moeilijkste is om mensen in de organisatie mee te krijgen. Vaak wordt onderschat hoeveel changemanagement de transformatie naar een datagedreven cultuur vergt: veel initiatieven lopen erop stuk. Leer van eerdere transformatieprojecten. Hoe ging de ‘buy-in’? Was er training? Hoe ging de adoptie? Waarom waren de resultaten niet goed? En hadden de veranderingen zin? Luister naar medewerkers in alle geledingen van de organisatie. Als CDO kun je de cultuur niet in je eentje veranderen: het vraagt top-downondersteuning en bottom-upbegrip.

4. Maak een roadmap die de business aanspreekt

Je geloofwaardigheid als CDO hangt grotendeels af van de uitvoering van je roadmap. Wat heb je beloofd? Heb je het op tijd gerealiseerd? En wat heeft het opgeleverd? Je roadmap is meer dan het vastleggen van je plannen, het is een communicatiemiddel. Als ‘CDO’ een product is, dan is je roadmap de brochure.

Technologieën en lanceringsdata zijn niet genoeg. Zorg dat je roadmap duidelijk maakt hoe veranderingen ten goede komen aan de business, in hun eigen taal. Het interesseert ze niet dat je een datawarehouse naar de cloud migreert, wel dat hun verkoopprognoses daardoor betrouwbaarder worden en je ze sneller en tegen lagere kosten informeert. Breng ook een duidelijke evolutie in je plannen aan: laat zien hoe je steeds meer waarde creëert door opvolgende ontwikkelingen.

5. Maak gebruik van data governance en creëer accountability

Je hebt een structuur nodig die bepaalt hoe data door je organisatie stroomt, waar deze wordt opgeslagen en in welk formaat. Er moeten processen zijn voor data-analyse en het nemen van beslissingen op basis van data. Net als methodes om nieuwe kansen te ontdekken voor het benutten van data en het oplossen van problemen en inefficiëntie. Dat alles is data governance. Het helpt je de verantwoordelijkheid voor data en processen te delen en op de juiste plaatsen in de organisatie neer te leggen. Niet traditioneel bij IT, maar in de business. Het ondersteunt je bij het creëren van een cultuur waarin iedereen betrokken is bij de resultaten van de initiatieven voor digitale transformatie.

Steward van de data en de business

Eén ding is duidelijk: de CDO speelt een cruciale rol in de digitale transformatie van bedrijven. Daarbij moet hij of zij het vooral hebben van ‘soft skills’: succes hangt meer af van de relaties die hij of zij opbouwt, dan van harde kennis van technologieën of bedrijfsprincipes.

Samenwerken met experts is het motto. De directie bepaalt de bedrijfsstrategie. De business voert de strategie uit. De CIO is verantwoordelijk voor de technologie-, architectuur- en in sommige gevallen, als manager van de CDO, ook de datastrategie. HR is vitaal voor het changemanagement. Leveranciers, partners en consultants kunnen de processen op kernpunten ondersteunen. En de CDO? Deze is de steward van de data en daarmee ook van de business. En bij iedere stap die hij of zij zet, houdt hij of zij de klant in het vizier.


Data Governance & Compliance Summit

Op 12 april organiseert Informatica de Data Governance & Compliance Summit. Hoe dragen data governance en IoT bij aan een succesvolle bedrijfsvoering? Onder andere ABN AMRO Bank, FrieslandCampina en Unit4 vertellen over hun data governance en GDPR compliancy.

Reserveer kosteloos je plaats.