Om in een tijd van e-commerce en digitalisering een sterke klantrelatie te creëren, moeten de verwachtingen van de consument worden overstegen door de juiste boodschap en een passend aanbod. Bedrijven moeten hun klanten volledig begrijpen om dat te kunnen realiseren. Een viertal tips om een klantgerichte marketingstrategie op te stellen.

1. Stel een datagedreven plan op

De basis van een succesvolle marketingstrategie is een goed marketingplan. Dit plan moet worden gebaseerd op de data van de klant. Zorg ervoor dat de data bestaat uit statistische gegevens, maar ook uit gedrags- en contextuele gegevens. Met behulp van deze data kunnen marketeers inspelen op de persoonlijke wensen, locatie of het onlinegedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk bericht wanneer een klant voorbij jouw zaak komt. De klant wordt op die manier direct aangesproken en als ondernemer kun je een persoonlijk en uniek aanbod doen.

2. Stimuleer klantgerichtheid in alle lagen van het bedrijf

Klantgerichtheid begint aan de top van de organisatie, maar het is een vereiste dat iedereen in de organisatie meewerkt. De identiteit van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Als alle medewerkers in alle lagen van het bedrijf klantgericht zijn, dan zal de consument dit ook ervaren en voelen. Vooral omdat de gehele organisatie verantwoordelijk is voor alle contactmomenten tijdens de customer-journey.

3. Behandel iedere klant als individu

Ondernemingen moeten beseffen dat klanten meer zijn dan socio-demografische gegevens. De individuele klant moet volledig begrepen worden en op een persoonlijke en relevante manier benaderd. Luisteren, observeren, snelle en relevante antwoorden geven – deze volgorde kan zorgen voor levenslange klanten.

4. Stem alle contactmomenten op elkaar af

Elk contactmoment moet de klant dezelfde beleving bieden. Of het nu in een winkel, online of in een advertentiecampagne is. Zoals eerder benoemd is relevante data het belangrijkste ingrediënt voor een effectieve klantgerichte marketingstrategie, maar daarnaast zijn beleving en herkenning van de verschillende marketinguitingen ook cruciaal.

Goed voorbeeld

Een goed voorbeeld van een partij die heeft begrepen dat succes in marketing afhankelijk is van de juiste technologie, is de Belgische bank Belfius. NGDATA, dat bovenstaande tips op een rijtje zette, heeft alle klantdata bij elkaar gebracht. Met klant-DNA-profielen kreeg Belfius een goed beeld van de behoeften van elke individuele klant. De bank leert realtime op basis van het gedrag en de omgeving van klanten, en kan hierdoor op het juiste moment en via het juiste kanaal relevante aanbiedingen doen. Dit heeft gezorgd voor een jaarlijkse stijging van de nettowinst met 40 procent.