Bedrijven staan voor de uitdaging hun go-to-market te versnellen om meer slagkracht te krijgen. De consument is geprikkeld om vlotter producten te vervangen en om meer aankopen te doen en daarmee wordt de lifecycle van producten korter. Deze ontwikkeling vraagt om actie!

Innovatie is fundamenteel, maar de executie en go-to-market van deze innovatie zijn mogelijk van nog groter belang. Mooie ideeën zijn tenslotte niets waard zonder uitvoering en vraag van de markt. Maar hoe is nu een snellere go-to-market te realiseren? Hier een checklist:

1. Definieer je portfolio, en snel

We voegen vandaag nieuwe producten toe en morgen moet het al leverbaar zijn. Het is nodig om sneller inzicht te krijgen in nieuwe producten en tegelijk vlotter de verkoopkanalen en partners te mobiliseren. Dat zijn zaken die voor een bedrijf lastig in businesscases zijn te vatten, dus automatisering speelt een onmisbare rol. De partij die niet snel genoeg voldoet aan de vraag naar nieuwe dingen, zal waarschijnlijk overbodig raken.

2. Wees onderscheidend in klantervaring

In een markt waarin veel kwaliteitsproducten min of meer gelijk zijn, is er voorsprong te behalen in gemak. Op zowel de consumenten- als de enterprisemarkt neemt de merkloyaliteit af. Wees de leverancier van een soepele klantervaring en doe hier je voordeel mee. Maak gebruik van wat er in de markt aangeboden wordt, in plaats van zelf alle requirements te definiëren. Waar we vroeger vaak dachten dat we uniek moesten zijn, dwingt de snellere go-to-market ons juist om te standaardiseren. Automatisering en standaardisering zorgen ervoor dat je efficiënter kunt zijn in de bedrijfsprocessen en vervolgens meer tijd kunt besteden aan de klant-
ervaring.

3. Maak digitalisering een hoofddoel

Het lijkt een dooddoener, maar het is de simpele waarheid. Bedrijven moeten – voor zover dat nog niet is gebeurd – digitaliseren en automatiseren. De bankwereld heeft al jaren geleden deze move gemaakt. Een heleboel banken zijn inmiddels een digitaal risicobedrijf geworden. Niet per se omdat ze dat wilden, maar omdat het nodig was om voort te blijven bestaan in een zeer competitief ecosysteem. Sommige bedrijven omarmen deze digitale verandering vanuit zichzelf, andere hebben een duwtje nodig. Maar iedereen moet door deze transformatie om daadkrachtiger en winstgevender te worden.

4. Verander de vaardigheden

Er zijn andere vaardigheden nodig in het bedrijf van de toekomst. Het manuele werk zal veelal geautomatiseerd worden, maar dit neemt niet weg dat in andere aspecten van de bedrijfsvoering nieuwe kansen zullen ontstaan. Denk aan het onderhouden van goede leveranciersrelaties, het bieden van oplossingen van klantproblemen en het contact houden met klanten. Allemaal facetten waarbij mensen een rol spelen. Automatisering, virtualisering en in zeer grote mate software-defined datacenters en dito netwerken worden de spil van de digitale transformatie.

Samenvattend, iedere onderneming is in staat de go-to-market te versnellen. Vernieuw, werk aan de klanttevredenheid, digitaliseer en verander de vaardigheden van werknemers. Maar het belangrijkste bij digitale transformatie is: wacht niet tot de veranderingen je overvallen, maar sta zelf aan de (geautomatiseerde) knoppen.