De opkomst van technologische startups in de verzekeringssector, ofwel ‘insurtechs’, heeft een nieuw tijdperk van samenwerking tussen nieuwkomers en gevestigde verzekeringsmaatschappijen ingeluid. Daarop duidt onderzoek door Capgemini en Efma.

Het blijkt dat verzekeraars in de hele sector geloven dat insurtechs een drijvende kracht worden achter het herdefiniëren van de klantervaring, het leveren van efficiëntie en het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen. Daarnaast verwacht de sector disruptie en nieuwe concurrentie van big tech-bedrijven en -fabrikanten. Dit gebeurt tegen de achtergrond van een sterk opkomende insurtech-sector, die met meer dan 36 procent is gegroeid tussen 2016 en 2017.

De algemene opinie onder leidinggevenden in de verzekeringssector is dat insurtech-bedrijven de verzekeringsmarkt opschudden. Gevraagd naar de huidige en potentiële impact van insurtechs, zeggen bijna zeven op de tien gevestigde verzekeraars dat ze ‘de klantervaring kunnen herdefiniëren’ (negen op de tien insurtechs stemmen hiermee in), terwijl 37 procent stelt dat ze ‘nieuwe bedrijfsmodellen kunnen introduceren’ en ruim een derde van mening is dat insurtechs ‘de mogelijkheden van gevestigde verzekeraars zouden verbeteren’. De respondenten van insurtechs zijn het hiermee eens (respectievelijk 58 en 33%).

Wens tot samenwerking dominant

Bijna 96 procent van de verzekeraars is op zoek naar samenwerking met insurtechs, bij voorkeur een partnership met een SaaS-aanpak. De overgrote meerderheid (78%) geeft de voorkeur aan ‘samenwerking om een nieuwe oplossing te ontwikkelen’. Driekwart zegt dat ze een SaaS-aanpak zoeken. Slechts een derde overweegt overnames.

Op de vraag naar de voordelen van samenwerking noemde ruim driekwart ‘het vermogen om de klantervaring te verbeteren’, 60 procent ‘snellere time-to-market’, 47 procent ‘nieuwe digitale mogelijkheden’ en 41 procent ‘concurrentievoordeel ten opzichte van branchegenoten’. Insurtech-experts die in aanmerking komen voor korte tot middelgrote samenwerkingsverbanden zijn dataspecialisten (genoemd door 62% van de gevestigde partijen), aanbieders van schadebeheeroplossingen (52%), aanbieders van frontoffice-oplossingen (52%) en technologiespecialisten (56%).

Parallel aan de opkomst van insurtechs, geloven traditionele verzekeraars dat big tech zorgt voor een nieuwe golf van concurrentie. Onder de gevestigde bedrijven beschouwde 81 procent Amazon als de primaire bron van potentiële concurrentie, terwijl een kleine 60% procent wijst naar andere partijen (zoals Alibaba).

Over het onderzoek

Het onderzoek is gebaseerd op enquêtes en interviews met meer dan 140 leidinggevenden in 33 markten (alle drie de brede verzekeringssegmenten: levens-, schade- en ziektekostenverzekeringen) bij traditionele verzekeringsmaatschappijen en insurtech-bedrijven. De onderzoeksresultaten zijn verschenen in Het World InsurTech Report (WITR) 2018.

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]it-executive.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter