Kostenbesparingen, voor veel bedrijven en organisaties vormen ze de belangrijkste reden om te investeren in automatisering en nieuwe technologieën. Tegelijkertijd begint het besef in te dalen dat digitale transformatie boven alles tal van kansen biedt om de klantreis te verbeteren, de bedrijfsvoering te stroomlijnen en de business een boost te geven. Een greep uit de mogelijkheden.

Van kunstmatige intelligentie tot robots, van software voor procesoptimalisatie tot digitale oplossingen voor selfservice door klanten: tal van bedrijven en organisaties zijn op de een of andere manier bezig met digitale transformatie. Uit recent onderzoek van de Amerikaanse businessschool MIT Sloan en Deloitte naar de digitale volwassenheid van bedrijven – waarbij in totaal zo’n 3.500 bedrijven uit 117 landen werden bevraagd – blijkt dat Nederlandse bedrijven, meer dan hun buitenlandse tegenhangers, durven te experimenteren met de digitalisering van hun activiteiten. Ook de hoge bereidheid om risico’s te nemen valt op.

Dat bedrijven hier druk mee bezig zijn, wekt geen verbazing. Nieuwe technologieën bieden bedrijven tal van kansen om de klantervaring en de operationele prestaties te verbeteren, zo betoogt ook onderzoeksbureau Forrester in zijn recente onderzoeksrapport The CIO’s Guide To Automation, AI, And Robotics. Op welke manieren kan digitalisering je business een boost geven?

Robots, cobots en zelfrijdende voertuigen

Nieuw kunnen we robots nauwelijks noemen; vooral in de automotive-industrie worden ze al decennialang ingezet. Toch waren ze tot nu toe vooral geschikt voor relatief eenvoudige, repeterende taken en bleef hun inzet mede daardoor lange tijd beperkt tot de maakindustrie. Anno 2018 zijn robots echter niet zelden uitgerust met een heel scala aan nieuwe technologieën, zoals automatische beeldherkenning en warmte- en geluiddetectie. Dat maakt ze uitermate geschikt voor inspectie- en surveillance-taken in uiteenlopende andere sectoren (zoals retail, e-commerce en logistiek).

Doordat robots steeds meer ‘om zich heen’ gaan kijken, werken ze ook steeds beter samen met mensen. Zogenoemde cobots zijn niet langer actief in een strikt omkaderde, fysiek begrensde omgeving, maar bewegen zich vrijelijk tussen hun menselijke collega’s. Een mooi Nederlands voorbeeld is de Eindhovense producent van relatiegeschenken Deonet, die een cobot inzet om USB-sticks te assembleren.

Een bijzondere categorie ‘robots’ is het zich autonoom voortbewegende voertuig. Het grote publiek zal wellicht als eerste denken aan zelfrijdende personenauto’s, maar in het bedrijfsleven zullen vanaf 2020 naar verwachting steeds vaker zelfrijdende vrachtauto’s, drones en afleverrobots het beeld bepalen. Zo ontwikkelde het Britse Starship Technologies recent een autonoom rijdende robot ter grootte van een hond, voor het snel en efficiënt afleveren van goederen.

Meer personalisatie, betere klantreis

Grote internationale persbureaus als Associated Press werken er al op grote schaal mee: software die automatisch nieuwsberichten genereert. De verwachting is dat in 2020 al zo’n 90 procent van de nieuwsberichten wordt ‘geschreven’ door software die het mogelijk maakt om berichten en andere uitingen vergaand te personaliseren. Of, in de woorden van softwareleverancier Automated Insights: in plaats van één artikel voor één miljoen lezers, genereert de software een miljoen artikelen voor evenzoveel consumenten.

Een ander voorbeeld op het snijvlak van taal en kunstmatige intelligentie is de Amerikaanse bouwmarktketen Lowe’s, dat zijn softwareoplossing LoweBot inzet om klanten in elke denkbare taal te woord te staan – wat leidt tot een sterk gepersonaliseerde klantreis. Ook Coca-Cola zet chatbots in om 24/7 klanten te woord te kunnen staan. En het Amerikaanse IPsoft ontwikkelde Amelia: een levensechte, naar fotomodel Lauren Hayes gemodelleerde virtuele assistent voor klantondersteuning.

Cybersecurity

Beveiligingslekken? In veruit de meeste gevallen zijn ze het gevolg van menselijke fouten. Niet voor niets kiezen steeds meer bedrijven en organisaties voor digitale beveiligingsoplossingen. Zo zetten steeds meer organisaties machine-learning in om snel afwijkingen te detecteren en gebruiken steeds meer securityprofessionals KI-technologie om aanvallen te pareren en toekomstige bedreigingen te voorspellen.

Beslissingsondersteuning

Op het snijvlak van kunstmatige intelligentie en big data ontstaan allerlei mogelijkheden om snel businessinzichten te genereren. Zo zet de Amerikaanse staalleverancier Big River Steel KI-tools in om de vraag naar staal en de beschikbaarheid van schrootmaterialen te voorspellen. Ook zet het bedrijf KI in om het met de productie gepaard gaande energieverbruik zó in te plannen, dat de energiekosten het laagst zijn.

Nieuwe businessmodellen

Dat de inzet van technologie kan leiden tot nieuwe businessmodellen, laat het Texaanse Robin Technologies zien. De grasmaaierfabrikant realiseerde zich dat grasmaaien voor hoveniers het minst interessante – want minst lucratieve – deel van hun werk is. Het bedrijf zette daarom vol in op de ontwikkeling van geavanceerde robotgrasmaaiers die hoveniers in staat stellen te focussen op andere taken met een (veel) hogere marge, zoals landschapsontwerp en de installatie van sproeisystemen.

Niet alleen robotisering, ook het internet of things biedt allerlei kansen voor businesstransformatie. Geavanceerde sensortechnologie en big data stellen bedrijven in staat om nauwkeurig te voorspellen wanneer een (onderdeel van een) apparaat of machine stuk zal gaan. Daarmee ontstaan allerlei mogelijkheden voor smart maintenance, waarbij enorme hoeveelheden data de fabrikant in staat stellen om het onderhoudsprogramma van zijn machines optimaal af te stemmen op de daadwerkelijke onderhoudsbehoefte – met alle efficiencywinst van dien.

Nog een stapje verder gaat servitization, waarbij bedrijven dankzij de technologie niet langer een bepaald product, maar een gegarandeerde output/uptime leveren – met alles wat daar aan aanvullende diensten op het gebied van bijvoorbeeld assetmanagement, informatiemanagement en financial services bij komt kijken.

Foutdetectie

De Duitse accu- en batterijenfabrikant VARTA introduceerde recent 3D-software en -camera’s om, via automated vision, snel productiefouten op te kunnen sporen. De foutdetectie bedraagt nu bijna 100 procent; aanzienlijk méér dan de menselijke kwaliteitsinspecteurs en de 2D-inspectiesystemen waarvan het bedrijf eerder gebruikmaakte.

Dynamische prijsstelling

In onder meer het lucht- en het spoorvervoer en in de hotelbranche is het gemeengoed: dynamische prijsstelling. De prijs die je als consument betaalt voor een vervoersbewijs of een overnachting, is afhankelijk van het boekingstijdstip en van het aanbod op dat moment. En in de detailhandel passen veel supermarkten de prijzen van producten dagelijks aan op basis van de prijzen van de concurrentie.

Nu de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie snel groeien en rekencapaciteit steeds goedkoper wordt, nemen naar verwachting ook in andere sectoren de mogelijkheden voor dynamische prijsstelling toe. Door data uit ERP-systemen (bijvoorbeeld over de beschikbare voorraad) slim te combineren, ontstaat de mogelijkheid om de klant op verschillende momenten tijdens de klantreis de best passende (of meest winstgevende) propositie voor te schotelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter