In het moderne bedrijfsleven is een trend waar te nemen: het uitbesteden van IT. Bedrijven worstelen met grote backlogs, hebben meer werk dan zij aankunnen en het onderhouden van legacysystemen neemt tot wel 80 procent van de IT-budgetten in. Bovendien is er vaak specifieke kennis vereist bij digitale initiatieven. Het is daarom niet verrassend dat er voor uitbesteding wordt gekozen, maar wenselijk is het niet altijd.

Externe leveranciers beloven een hoge uptime en ontzorging, zodat bedrijven zich kunnen focussen op hun core business. Een mooie belofte, maar om digitale transformatie succesvol te versnellen is uitbesteding niet altijd wenselijk.

Bedrijven die hun digitale transformatie willen versnellen, ontkomen er niet aan om hun organisatie anders in te richten, hun processen te veranderen, hun team anders samen te stellen en nieuwe innovatietechnologie te omarmen. Met behulp van een low-code digital factory kunnen bedrijven dit bewerkstelligen. Maar wat is het en hoe bouw je als organisatie een digital factory?

Fabrieksmatig werken

Door de jaren heen hebben bedrijven steeds meer behoefte gekregen om razendsnel nieuwe applicaties, functies of toepassingen te ontwikkelen. Het bouwen hiervan met de traditionele manier van coderen is een lang en ingewikkeld proces. Precies daar ligt de kracht van low-codeplatformen: het visueel ontwikkelen van applicaties middels drag and drop. Zo’n platform is het best te vergelijken met een legodoos. Het beschikt over een uitgebreide bibliotheek aan standaardmogelijkheden en widgets. Die kun je bij elkaar klikken totdat je een werkende applicatie hebt. Programmeren in bestaande systemen is niet langer nodig wanneer je modelgedreven nieuwe functies tot stand kunt brengen.

Inmiddels is low-code in veel technologiegedreven organisaties al een onmisbare component. De volgende stap is om dit platform en de bijbehorende werkzaamheden op te schalen naar een digital factory. Dit stelt organisaties in staat om met low-code in korte tijd nieuwe applicaties te ontwikkelen, van een paar apps tot wel honderden per jaar. Met de ontwikkeling van een digital factory leg je het fundament om duurzaam en over de hele breedte van de organisatie digitale transformatie te realiseren. Organisaties kunnen hierdoor zelf de regie behouden en digitale transformatie vormgeven en opschalen. Daarvoor is het leggen van een goed fundament noodzakelijk.

STEP up your game

Nu weten we wat een digital factory is, maar hoe bouw je deze? Het neerzetten van een stevig framework voorkomt dat je als organisatie vastloopt en zorgt dat je voorbereid bent op verandering. Een digital factory biedt vier kritieke elementen om digitale transformatie-initiatieven vorm te geven: structuur, talent, ecosysteem en processen. Dit heet ook wel het STEP-framework. Het is een blauwdruk voor de digital factory van de toekomst.

  1. Structuur: Succesvol digitaal transformeren vereist een duidelijke structuur. Bepaal daarom vooraf hoe groot de teams moeten zijn. Bepaal binnen deze teams de rollen waarop teamleden worden beoordeeld en stel duidelijke doelen. Zorg ook dat het testen van ontwikkelde applicaties geautomatiseerd is.
  2. Team: Zonder de juiste mensen is een project gedoemd te mislukken. Daarom is er grote vraag naar talent, in elke branche. Nu juist daar een tekort aan is, is het zaak om het aanwezige talent op de juiste manier in te zetten en optimaal te laten presteren. Bepaal welke kwaliteiten vereist zijn en hoe aanwezige werknemers in dit plaatje passen.
  3. Ecosysteem: De applicaties die worden ontwikkeld in de digital factory functioneren niet in een isolement. Ze moeten integreren met bestaande processen, systemen, databases, clouddiensten en DevOps-tools. Houd daarom rekening met de gevestigde systemen in een organisatie. Applicaties ontwikkeld met low-code zijn eenvoudig te integreren met het ecosysteem van organisaties en uitermate geschikt om agile digitaal te transformeren.
  4. Processen: Bij gebrek aan begeleiding is geen enkel framework geschikt voor verandering. De processen om verandering en transformatie in goede banen te leiden moeten worden uitgestippeld. Denk daarom aan vragen zoals: hoe moeten de verschillende afdelingen met elkaar samenwerken? Op welke manier past low-code bij een agile managementstijl? Hoe werken de business en IT beter samen om te verzekeren dat de klant krijgt waar hij om vraagt?

Opschalen: in drie fasen naar digital excellence

Het STEP-framework is een stevige basis voor de digitaliseringsreis en zorgt dat de digital factory snel van de grond komt. Maar dit is pas het begin. Uiteindelijk zul je als organisatie de digitale transformatie in drie fasen opschalen. In de eerste fase leg je het fundament en focus je op het ontwikkelen van het eerste projectteam en het afronden van het eerste project. Om momentum te behouden is het belangrijk om snel het eerste succes te behalen. Het zorgt voor zelfvertrouwen om snel bij te dragen aan het succes van de organisatie en de weg naar volgende projecten vrij te maken.

De tweede stap is het uitbouwen van de digital factory naar een low-code-kenniscentrum. Het succes van de eerste projecten zorgt voor enthousiasme bij andere teams. Ook zij willen applicaties bouwen en interne processen digitaliseren. Nu is het van belang om op te schalen. Het is belangrijk om het overzicht te bewaren en low-code te integreren in een toenemende hoeveelheid systemen in de organisatie. Tijdens deze tweede fase worden organisaties bekwaam en zelfvoorzienend op het gebied van low-code.

De apotheose is de derde fase waarin de organisatie zich volledig digitaal mag noemen. De structuur is op orde en low-code kan nu door meerdere lagen van de organisatie ingezet worden om de werkzaamheden te stroomlijnen en volledig te concentreren op het toevoegen van waarde voor de eindklant. Om deze fase te bereiken moet er sprake zijn van een volledig digitale kern en adoptie van low-code op meerdere afdelingen. Door een agile werkwijze te hanteren is elke organisatie in staat om snel op nieuwe kansen in te spelen en sneller te reageren op competitieve dreigingen.

Waarom low-code?

Het bouwen van een low-code digital factory verzekert dat je beschikbare middelen effectief inzet, waardoor uitbesteding niet nodig is. De inzet van het juiste low-code-ontwikkelplatform zorgt dat je als organisatie floreert en kan experimenteren en innoveren. Low-code ondersteunt innovatie op vijf manieren: snelheid, design thinking, lean start-up, user experience design en scale. Omdat de ontwikkelsnelheid tien keer hoger ligt dan bij handmatige codering is er een kleine kans dat IT vertraging oploopt. Dit geeft de afdeling zelfs de ruimte om te experimenteren. Design thinking vereist het ontwikkelen van visuele prototypen en nauwe samenwerking tussen gebruiker en ontwikkelaar. Met low-code realiseer je snel en eenvoudig een voorbeeld van hoge kwaliteit voor feedback.

De snelle en visuele manier van coderen stelt organisaties in staat te testen en daarvan te leren, zoals een lean start-up. Daarbij hoeft men niet bang te zijn dat er veel tijd verloren gaat als een ontwikkelproject niet duurzaam blijkt te zijn. Low-codeplatformen ondersteunen visuele ontwikkeling van responsieve gebruikersinterfaces en mobiele apps. Zo wordt de gebruikerservaring centraal gezet in het ontwikkelproces. Feedback-opties zijn ingebouwd, waardoor men altijd feedback kan geven.

Het juiste platform voor digitale transformatie

Overal ervaren IT-teams de druk van digitale transformatie. De vraag naar apps neemt toe en traditionele ontwikkelmethoden zijn niet geschikt om hieraan te voldoen. Daarom moeten IT-teams nieuwe, innovatieve manieren vinden om de organisatie te ondersteunen. Low-code-ontwikkelplatformen zijn een effectieve stap in de juiste richting. Ze stellen IT-teams in staat meer te leveren, ondersteunen lean en agile werkwijzen en integreren de DevOps-praktijken waarin reeds is geïnvesteerd. Het ontwikkelen van krachtige apps ondersteunt de organisatie tijdens de digitale transformatiereis en voorkomt de noodzaak om uit te besteden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter