Ook een high-end techbedrijf als Teradata moet disruptie het hoofd bieden. Sterker nog, de datawarehouser en -manager voor Fortune 500-bedrijven greep de industriële revolutie 4.0 aan om de eigen business uit te breiden. Met analytics, consultancy, en opensourceoplossingen als businessapps. Alles om de analytical en bigdatacapability van een organisatie te vergroten, waardoor maximaal datagedreven besluiten genomen kunnen worden. Zodat ook de klanten van Teradata hun business toekomstvast kunnen houden. De enorme betekenis van data en ontwikkelingen als de AVG veranderen de rol van de CDO ingrijpend. “De tijd van spelen met data is voorbij”.

Van een focus op datawarehouse naar een analytical platform, van appliance naar cloud. Dat is de transformatie die Teradata het afgelopen jaar heeft ondergaan. Dit terwijl het bedrijf zowel wereldwijd als in de Benelux “gestaag doorgroeide”, aldus Eelco-Jan Boonstra, General Manager bij Teradata Benelux. “We zijn voor steeds meer klanten een one-stopshop. Van appliance tot cloud, inrichtingsadvies, analytics van alle data op ons platform en het ecosysteem eromheen. We combineren ons vertrouwde platform met een veelheid aan architectuurcomponenten, inclusief open source. Voorop staat dat we onze gebruikers doorlopend helpen en adviseren om hun data- en analyticsmogelijkheden te vergroten.”

Rick Haas, director Think Big Analytics bij Teradata: “We leveren ons analyticsplatform op Teradata-hardware (appliance), in de cloud, of on-premise. Voor de klant zijn we één schaalbare performance-engine die hij overal kan inzetten voor analytics. Dan moet je denken aan productive maintenance, maar ook fraudepreventie, fraudedetectie of customer-lifecyclemanagement. Daarbij kijken we niet alleen terug, maar dus ook steeds meer vooruit en zo kunnen we voorspellen wat klanten nodig gaan hebben. Dat noemen we predictive en prescriptive analytics.”

Analyze anything, anywhere

De gedachte achter de transformatiestrategie is even simpel als doeltreffend. Boonstra: “Ons platform beweegt in twee richtingen. Allereerst is er de integratie met andere tools, waaronder opensourcetoepassingen. De achterliggende gedachte is niet langer met data te slepen, maar analytics, deep learning en AI zo dicht mogelijk bij de databron te houden. En om de gebruiker, bijvoorbeeld de datascientist, die tool te laten gebruiken die hem of haar het beste past.

“De tijd van ‘spelen’ is voorbij. De CDO moet nu daadwerkelijk de ROI van zijn of haar analyticsprojecten kunnen aantonen”

De andere beweging is van on-premise naar cloud of hybride varianten. Kies je vandaag voor een appliance- of on-premise-inrichting, dan is dat geen desinvestering als je volgend jaar naar de cloud gaat of andersom. Het systeem is zowel fysiek als licentietechnisch portable.” Haas vult aan: “In die twee dimensies hebben we enorme stappen gezet. Dit noemen we ‘analyze anything, anywhere’. En we blijven continu nieuwe services aan ons analyticsplatform toevoegen”.

Waardegeneratie

Een andere dimensie is de consultancy: het helpen van klanten met een aanpak gericht op het genereren van waarde, ook wel outcome-led genoemd. “Die stap kunnen we zetten met heel goede consultants. We hebben industryconsultants, datascientists en data-engineers in huis die meedenken en kunnen laten zien waar de uitdagingen precies zitten. Zij geven end-to-end advies, implementeren en begeleiden dit hele proces naar resultaten. De echte differentiatie zit hem in de mensen. Zij maken het verschil. Daaromheen bieden we klanten de best mogelijke service. Rekening houdend met het bestaande ecosysteem en onafhankelijk van soft- en hardwareleveranciers”, vertelt Haas.

“In het segment van volume, complexiteit, schaalbaarheid zijn we sinds 1979 de topspeler. Die kwaliteit combineren we bedrijfsbreed steeds vaker met onze analyticsvaardigheden.”

Serious business voor de CDO

Hoe ziet Teradata de rol van de CDO in de komende jaren? “Kijk je specifiek naar het analyticsdomein, dan zie je dat bedrijven de afgelopen twee tot drie jaar veel hebben geïnvesteerd in pilots en andere proefballonnen. De tijd van ‘spelen’ is echter voorbij. De CDO moet nu daadwerkelijk de ROI van zijn of haar analyticsprojecten kunnen aantonen. Daar komt bij dat hij of zij vanwege de AVG ineens persoonlijk verantwoordelijk is voor alle data. Voortaan wordt er heel serieus nagedacht over de datastrategie. Plus dat er wordt gekeken naar synergie uit de bestaande projecten. Het belang van grip op je data-ecosysteem groeit dan ook met de dag. Kortom, de hoogste tijd voor serious business op het vlak van data-analytics”, besluit Haas.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter