Blockchain-technologie heeft de potentie toeleveringsketens over de hele wereld te transformeren en wordt in minder dan tien jaar onderdeel van het alledaagse zakendoen, waardoor een nieuw tijdperk van transparantie en vertrouwen kan aanbreken. Dat zegt Capgemini naar aanleiding van wereldwijd onderzoek onder organisaties die blockchain-technologie implementeren.

Van alle organisaties die de technologie in gebruik hebben genomen, doet slechts 3 procent dit op grote schaal en bevindt 10 procent zich in de pilotfase. De resterende 87 procent bevindt zich in het eerste stadium van de experimentele fase. Maar door investeringen en partnerships zal de distributed ledger technology (DLT) de maakindustrie, consumentenproducten en retailsector domineren, voorspellen de onderzoekers.

Met 22 procent lopen organisaties in het Verenigd Koninkrijk voorop met grootschalige implementaties en pilots van blockchain. Nederland bevindt zich in de middenmoot met 9 procent. De koplopers zijn optimistisch dat blockchain zijn potentieel zal waarmaken en meer dan 60 procent gelooft zelfs dat blockchain de samenwerking met partners nu al verandert.

Kostenbesparing als motivatie

Typerend is dat voor Nederlandse bedrijven de grootste drijfveer om te investeren in blockchain kostenbesparing is. Honderd procent van de ondervraagde bedrijven noemt dit. Dit wordt op de voet gevolgd door verhoging van inkomsten (93%) en beperking van risico’s (89%).

Wereldwijd liggen de gemiddelde motivaties anders, al voert ook hier kostenbesparing met 89 procent de ranglijst aan, gevolgd door het beter kunnen traceren van producten (81%) en het verbeteren van transparantie (79%).

De technologie kan worden ingezet voor cruciale functies binnen de toeleveringsketen, van het volgen van de productie tot het monitoren van voedselketens en het waarborgen van wettelijke naleving. Gemotiveerd door de resultaten, willen koplopers de investeringen in blockchain met 30% vergroten in de komende drie jaar.

Niet zaligmakend

Ondanks het optimisme rondom blockchain zijn er zorgen over het ontbreken van van een duidelijke RoI en de samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. De meerderheid (89%) van de Nederlandse organisaties ziet regelgeving als uitdaging bij de toepassing van de technologie. Het privacybeleid is volgens 82% van de Nederlandse bedrijven de grootste operationele uitdaging. De verhoudingen liggen anders bij organisaties wereldwijd:

“De markt laat een aantal fascinerende use cases zien, die illustreren welke voordelen blockchain heeft voor de toeleveringsketen”, zegt Sudhir Pai, CTO voor Financial Services bij Capgemini. “Echter, blockchain is niet zaligmakend voor organisaties die kampen met problemen in de toeleveringsketen. De RoI van blockchain is nog niet gekwantificeerd en bedrijfsmodellen en -processen moeten hervormd worden. Daarnaast zijn effectieve samenwerkingsverbanden binnen de toeleveringsketen nodig om een blockchainstrategie op te bouwen, geïntegreerd met met bredere technologische ontwikkelingen, om ervoor te zorgen dat het zijn potentieel kan waarmaken.”

Voedselveiligheid

In het bij het onderzoek behorende rapport zijn 24 use cases voor blockchain opgenomen. Deze variëren van het verhandelen van emissierechten tot het beheren van leverancierscontracten en het voorkomen van namaakproducten. Consumentenorganisaties richten zich met name op het traceren en identificeren van producten. Nestlé, Unilever en Tyson Foods werken aan blockchain pilots.

Retailers richten zich op online marktplaatsen en het voorkomen van namaakproducten, waarbij onder meer Starbucks investeert in blockchain-experimenten. Nog belangrijker is dat blockchain de voedselvoorziening kan veiligstellen, het proces van de boerderij tot aan eten op het bord kan volgen, besmetting kan voorkomen en producten kan terugroepen.

Redacteur van IT Executive, met een interesse die de techniek voorbij gaat, altijd op zoek naar de menselijke factor. Een kwart eeuw ervaring in alles waaraan geschreven taal te pas komt. Van huis uit historicus met een sterke oriëntatie op politiek en maatschappij. Bereikbaar via felix[at]ictmedia.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter