Succesvol databeleid door verjonging

0

Data en data-analyse staan aan de basis van vrijwel alle grote IT-gedreven businesstrends. Organisaties, groot en klein, worstelen met het datavraagstuk, want waar begin je? Hoe kom je tot een realistisch en werkbaar databeleid?

Diverse experts kwamen bijeen tijdens de bijeenkomst Experts On Data, georganiseerd door Yellow Communications, om op deze vraag een antwoord te kunnen geven. Want de stappen die ondernemingen moeten nemen om daadwerkelijk profijt te hebben van data, zijn vaak nog onoverzichtelijk, terwijl de waarde van data steeds duidelijker wordt.

Innovatie en digitale transformatie leunen niet alleen op een gedegen databeleid. Een succesvolle strategie is een combinatie van organisatie, digitalisering en een sterk merk. Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus: “Bedrijven die we failliet zien gaan, spelen niet in op het door klanten verwachte service level.”

Andreas van Wingerden, Regional Manager Systems Engineering bij Citrix: “Als Blokker beter naar de data van klanten had gekeken, hadden ze gezien dat de rebranding totaal niet op de doelgroep aansluit. Daarnaast wordt beleving steeds belangrijker: vraag je niet af waarom niemand je koffiezetapparaten koopt, maar vraag je af waarom je zelf nog geen koffie verkoopt.” Hinzen: “De oude en nieuwe economie staan tegenover elkaar. Reserveer je een Uber of pak je een taxi? En boek je een hotel, of ga je op zoek naar een AirBnB?”

Innovatie en verjonging

Innovatie lijkt dus een sleutel tot een succesvol beleid te zijn. Immers, wie niet innoveert, blijft achter. Datzelfde ‘pompen of verzuipen’ imago overheerst bij big data: wie nu nog niets met data doet, is te laat en heeft eigenlijk de boot al gemist. Hoe pak je die innovatie dan aan? Hinzen: “Vijftigplussers nemen in de bestuurskamers de belangrijkste beslissingen. Terwijl juist zij de ontwikkelingen vaak niet bij kunnen benen.”

Ook in de Nederlandse politiek kunnen we wat dat betreft nog een slag maken, meent Van Wingerden. “Het beleid op het gebied van IT en innovatie laat op dit moment nog veel te wensen over. Laat de oudere generatie de jongere generatie coachen: zo laat je ervaring en vernieuwing naast elkaar en met elkaar werken.”

Het onderwijs speelt daarbij een cruciale rol, geeft Hinzen aan. “Laat universiteiten en smart cities met elkaar samenwerken aan incubators. Die zorgen voor nieuwe ontwikkelingen en jagen innovatie aan. Niet het bedrijfsleven, maar de politiek zou deze plaatsen moeten laten bloeien.” Van Wingerden is dat met hem eens. “Bij Citrix halen we talent rechtstreeks binnen vanuit de universiteit.”

Bewustwording

Naast politiek en bedrijfsleven, zouden ook consumenten zich bewust moeten zijn van data, datagebruik en de waarde daarvan. Want aan die kennis schort het nogal eens, geven de aanwezige experts toe. Hinzen: “Gebruikers verwachten dat alles gratis is, maar willen daar zelf geen data voor hoeven delen. Terwijl de data die op een netwerk gedeeld wordt, enorm waardevol is voor bijvoorbeeld de winkelier die een wifipunt beschikbaar stelt.”

Volgens Van Wingerden laat die weigering zien hoe weinig we van data en de waarde daarvan begrijpen. “We willen overal gratis wifi, maar we willen er niet voor in hoeven loggen. En we vinden het vreemd als we ergens geen wifi tot onze beschikking hebben, terwijl we ons geen moment afvragen wie voor die internettoegang betaalt.”

Een succesvol databeleid is gebaseerd op innovatie, verjonging en inzicht. Die drie woorden vertaalden zich uiteindelijk in drie aanbevelingen: houd het klein, durf fouten te maken en deel je data. Van belang is dat we de waarde van data in gaan zien, niet alleen voor onszelf, maar ook voor elkaar. Een open source data policy van bijvoorbeeld een stadsbestuur stimuleert diverse partijen: de stad krijgt een gunstig vestigingsklimaat, bedrijven profiteren van beschikbare data en maken een groei door.

Daarnaast hoeft niet ieder bedrijf een multinational te zijn: de toekomst ligt juist bij het MKB, omdat kleine bedrijven veel flexibeler zijn en makkelijker mee kunnen groeien met de ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen. En tot slot hoeft niet alles wat je doet perfect te zijn: fouten maken mag. Behoudendheid vertraagt de eigen groei en ontwikkeling.

Yellow Communications
Yellow Communications is een PR- en communicatiebureau dat klanten enthousiast, met open vizier en een frisse blik tegemoet treedt. Het bureau onderscheidt zich door een scherpe focus op resultaat. Yellow werkt met een team van ambitieuze communicatieprofessionals en partners die zich met hart en ziel inzetten voor de klant. Yellow helpt klanten verder door hun verhaal en kernboodschap onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Het accent ligt hierbij op strategie, contentmarketing en mediarelaties..