Van hardware- naar softwarefabrikant: élk bedrijf – of het nu bijvoorbeeld auto’s of lampen maakt – is tegenwoordig gedreven door technologie. Met een enorme hoeveelheid kritieke data als gevolg, die ook nog eens overal en nergens is opgeslagen. Hoe houd je dan grip? De onderstaand beschreven stappen helpen je op weg.

De hoeveelheid data binnen een bedrijf groeit dus enorm snel, is kritieker dan ooit en kan overal staan. Drie zaken die tot een hoop vragen kunnen leiden. Hoe manage je de datagroei? Hoe kun je data optimaal inzetten en beschermen, en tegelijkertijd garanderen dat je compliant blijft? Slim databeheer is het antwoord.

1. Maak back-ups

Voor data geldt: weg is weg. Dus bescherm je data door back-ups te maken. De 3-2-1-0-regel geeft hierbij houvast. Die houdt in dat je altijd drie back-ups hebt, op twee verschillende media, waarvan je er één buiten de deur bewaart. Daarbij hoort ook nog de 0, want er mag niets misgaan. Zorg ervoor dat je back-ups geautomatiseerd getest worden, zodat je in geval van een calamiteit niet met drie back-ups zit die je geen van alle kunt gebruiken.

Belangrijk is ook dat je per systeem bepaalt hoelang het mag duren voordat je weer bij de data kunt en hoeveel data hierbij verloren mag gaan. Hoelang en hoeveel precies, bepaal je als bedrijf zelf. Bedenk per systeem wat de consequenties zijn als je down bent en je bepaalde data kwijtraakt.

2. Aggregeer je data

Met data op verschillende opslagmedia is herstellen na een calamiteit niet makkelijk. Stel dus een centrale dataset samen, waarvandaan je kunt herstellen.

3. Creëer zichtbaarheid

Belangrijk is om te weten waar je data zich bevindt en hoe snel die hoeveelheid data groeit. Met zichtbaarheid voorkom je veel verstoringen. Vanuit beheeroogpunt is het een single pane of glass waarmee je capaciteitsplanning kunt doen en realtime de infrastructuur monitort.

4. Zorg voor orkestratie

Je dataprocessen in goede banen leiden, doe je het best met een business-continuity-plan: een document waarin precies staat aangegeven welke acties in welke volgorde ondernomen moeten worden als er iets misgaat. De meeste bedrijven hebben wel zoiets, maar vooral het up-to-date houden van de boekhouding van de IT-systemen blijkt een enorme uitdaging. Een orkestratie-tool biedt dan uitkomst. Zo’n tool houdt bijvoorbeeld automatisch bij wanneer er een nieuwe VM wordt toegevoegd aan de IT-omgeving.

5. Automatiseer wat mogelijk is

Meestal is een menselijke fout de oorzaak van downtime. Denk aan het verwijderen van een belangrijke e-mail of het vergeten van het maken van een back-up. Door handelingen te automatiseren, is dit soort fouten te voorkomen.

Volg je deze vijf stappen, dan is 24×7 beschikbaarheid van je data binnen handbereik. Maar wat je natuurlijk uiteindelijk wil, is dat je elk datatype en elke applicatie in elke willekeurige (cloud)omgeving kunt onderbrengen. Dus stel niet alleen je on-premisesystemen veilig, maar ook je SaaS-oplossingen, zoals Office 365, en public-cloudomgevingen als Azure, AWS en Google Cloud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter