Rabobank en digital-identity-serviceprovider Signicat zijn dit voorjaar een gezamenlijke onlinedienstverlening gestart voor zakelijke klanten. Signicat en Rabobank gaan inlog-, identiteits-, signeer- en archiveeroplossingen onder de vlag van Rabo eBusiness bieden. Energiebedrijven, verzekeraars, telecombedrijven, zorginstellingen en financiële dienstverleners kunnen daarmee eenvoudiger digitaliseren. Marco Gouw en Alexander Zwart vertellen over het initiatief.

Via Rabo eBusiness, zoals de samenwerking tussen de bank en Signicat is gedoopt, kunnen organisaties in genoemde sectoren gemakkelijk nieuwe klanten registreren, online contracten laten tekenen, of een dashboard voor nota’s of declaraties aanbieden. De markt voor digital-identity-serviceproviders (DISP’s) is in het kader van iDIN (de Nederlandse identificatiestandaard voor banken) sinds april 2017 geopend.

Alexander Zwart, manager Online Kanalen & Toegang bij de Rabobank, vertelt dat de bank zelf al een goede uitgangspositie had: “Advieskwaliteiten, een groot marktaandeel in de zakelijke markt, operationele diensten en een volwassen verkoopapparaat. Voor het kunnen bieden van techniek en kwalitatieve, veilige productvoering hebben we ervoor gekozen dit niet zelf te ontwikkelen, maar samen te werken met een gevestigde, strategische partij. Signicat heeft een beproefd platform dat wordt beschouwd als leidend in de volwassen digital-identitymarkt van Scandinavië.”

Het voordeel van de samenwerking is volgens Marco Gouw, commercieel verantwoordelijke bij Signicat, evident: “Kijkend naar de time-to-market kan Rabobank direct inhaken op een in tien jaar tijd verregaand geoptimaliseerd cloudplatform. Met name in Scandinavië draaien we daar voor de bancaire sector al jarenlang enorme volumes. Als Signicat hebben we op onze beurt veel sneller toegang tot heel veel bestaande klanten van een grote bank.” Zwart vult aan: “Voor Rabobank zit de waarde ’m tevens in de andere manier van samenwerken. Signicat kan dingen die wij niet kunnen en omgekeerd.”

Twee rollen

Signicat is een van oorsprong Noorse onderneming, ooit gestart met identificatie voor banken. “Die is inmiddels de standaard geworden in Scandinavië”, vertelt Gouw. “Onze markt is door het belang van identity-assurance in de financiële dienstverlening intussen een stuk groter geworden, met name gedreven door steeds strakkere regels rond compliancy.

De markten rondom de Scandinavische landen, waaronder Nederland, lopen zes á zeven jaar achter, al vindt met iDIN als aanvulling op iDEAL wel een inhaalslag plaats. We zijn ruim zes maanden geleden met Rabobank een partnership gestart, om dit als Rabo eBusiness voor de Nederlandse markt te gaan inrichten. Het doel is het gehele identificatieproces gebruikersvriendelijker en gemakkelijker te maken.”

Signicat heeft twee rollen. Om te beginnen die van doorgeefluik voor transacties. Onder het platform hangen de diverse identiteitsdiensten van de Nederlandse en internationale banken. Daarnaast worden eigen diensten geleverd, zoals digitaal ondertekenen, en worden andere partijen in de gelegenheid gesteld om hun diensten op het platform aan te bieden, zoals video-identificatie of DigiD.

“Het doel is het gehele identificatieproces vriendelijker en gemakkelijker te maken”

“Het is een ecosysteem waarbij verschillende partijen verschillende kwaliteiten inbrengen”, zegt Zwart. “Een belangrijk kenmerk van het platform is dat je gemakkelijk kunt aansluiten en eenvoudig meer zaken kunt afnemen en afrekenen. Die complexiteit nemen wij weg.” Gouw: “We bieden alles aan in een digitale stream. Wij schrijven daarbij niet voor aan de klant hoe deze zijn proces moet inrichten, wel bieden we alle benodigde bouwstenen aan.”

Bestaansrecht

iDIN is een zogeheten ‘identificatie scheme’, waarbij tussen banken afspraken gemaakt zijn over datakwaliteit, hoe gegevens worden uitgewisseld en hoe er wordt samengewerkt. Het zorgt ervoor dat gebruikers met hun eigen bank-login in bijvoorbeeld een webshop een betaling kunnen doen. Toch heeft een partij als Signicat volgens de beide heren bestaansrecht in dit speelveld.

“Toen iDEAL op de markt kwam, maakten de banken aanvankelijk alleen zelf contractafspraken met zakelijke klanten”, vertelt Zwart. “Maar webshops, overheidsinstanties, enzovoorts willen toch graag meerdere betalingsmogelijkheden aanbieden. Paypal bijvoorbeeld of creditcard. Het liefst wilden ze dat allemaal op een simpele manier ontsluiten, liefst met één partij die alles regelt. Payment-serviceproviders als Ingenico, Buckaroo en Adyen zijn ertussenin gaan zitten en vervullen nu een belangrijke rol in het betalingsverkeer.”

Rabobank heeft op basis hiervan geconcludeerd dat het zichzelf moet ‘desintermediëren’ en een partij moet vinden die deze rol voor ID-diensten beter kan vervullen dan zijzelf.

“Onze vraag was: wie heeft de potentie om de nieuwe Ogone of Adyen binnen deze markt te worden? En wie past er ook nog eens heel goed bij ons? Zo hebben wij Signicat opgezocht en zochten zij toenadering tot ons. Intussen staat er een 50/50-partnership, dus voor succes zijn we volledig van elkaar afhankelijk. Dat zorgt voor de juiste spanning.”

Marco Gouw: “Op het gezamenlijke Signicat-platform gaan we niet alleen gezamenlijk iDIN aanbieden, maar ook de social logins op basis van bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Google. Daarnaast bieden we op het Signicat-platform tevens een dienst als signeren. We vormen dus enerzijds een platform, maar kunnen ook de rol van toeleverancier voor een platform zijn. We kunnen zelfs een concurrent in staat stellen om een eventuele service via ons platform aan te bieden. Het is een platform dat op basis van diverse bouwstenen continu breder en breder wordt. Iedere klant kan voor zichzelf bepalen wat men wel of niet gebruikt.”

Algoritme

Rabo eBusiness begint met een basispropositie met bestaande zaken zoals social logins en identificatie via iDIN. De volgende stap wordt data-archiveren en validatiediensten. Bijvoorbeeld naam-nummercontrole om fraude bij factureren te voorkomen.

Alexander Zwart: “Deze dienst hebben we recent in onze bankieren-app geïntroduceerd. Met het platform dat we samen met Signicat opzetten, kunnen we dit ook ontsluiten voor ondernemers. Zo zullen er steeds meer van deze services bij komen.” Marco Gouw: “Binnen Rabobank vinden allerlei interessante fintech-initiatieven en innovaties plaats. We kijken voortdurend of deze interessant zijn voor het Rabo eBusiness-platform. Dat is een heel dynamisch proces.”

Gouw en Zwart ontkennen niet dat men voor wat betreft de strategie kijkt naar de grotere tech-spelers, die door een leidende dienstverlening de markt in een specifiek segment goeddeels in handen krijgen. Is wereldwijde schaal het uiteindelijke doel? Gouw: “We zijn als Signicat inmiddels actief in acht landen. Wij kunnen de identificatie stroomlijnen voor financiële instellingen die in meerdere landen actief zijn. De mensen in bijvoorbeeld Zweden loggen alleen op basis van een andere identificatie in dan die in Nederland. Dat schept mogelijkheden.”

Die schaalambitie was voor Rabobank een belangrijke reden om met Signicat te gaan werken, zo stelt Zwart. “Door deze samenwerking zijn we bij uitstek gepositioneerd om internationaal snel te kunnen doorgroeien.”

Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Als ‘vaste freelancer’ doet hij thans de hoofdredactie van CDO Magazine en maakt hij dragende artikelen voor de uitgaven BAAS en CIO Magazine.