René Steenvoorden, CDO Randstad: ‘Klantbeloftes waarmaken met digitaal’

0

Oud-CIO van Rabobank René Steenvoorden is in september gestart als chief digital officer van Randstad. Hij werkt bij de internationale HR-dienstverlener in een totaal nieuwe rol, die is gericht op de internationale uitrol van de digitale strategie. Naast de digitale focus vervult Steenvoorden tevens de meer traditionele CIO-functie.

De HR-servicesindustrie zal volgens René Steenvoorden volop veranderingen ondergaan. De mate waarin digitalisering deze sector zal veranderen hangt in zijn ogen sterk af per land. “In Nederland gaat het bijvoorbeeld wat harder dan in bijvoorbeeld Frankrijk, er zijn maar weinig samenlevingen zo digitaal als ons land. Maar onmiskenbaar is er een beweging naar online en directe koppeling van vraag en aanbod van mensen. Dat vraagt om een antwoord.”

Net als de financiële dienstverlening voelt ook een bedrijf als Randstad meer dan gemiddeld de invloed van economische schommelingen: “Je ziet de bewegingen in de economie direct terug in effecten op de arbeidsmarkt. Globalisering, vergrijzing en digitalisering veranderen het werk van ons allemaal en Randstad helpt klanten daarmee.”

De uitdaging zit ’m voor Steenvoorden vooral in het snel internationaal doorvoeren van de beoogde veranderingen. Randstad heeft van oudsher een sterk op individuele landen gerichte aanpak. Toenemende concurrentie, mede gevoed door de genoemde digitalisering van economie en samenleving, vraagt om een meer gezamenlijke aanpak.

“De Executive Board heeft een digitale strategie opgezet, die ik vanuit een totaal nieuwe rol mede ga vormgeven. IT is er een onderdeel van mijn verantwoordelijkheden maar de focus zal vooral op de digitale business komen te liggen.”

“Onze CEO stond onlangs zelf op Web Summit, de grootste internethappening van Europa”

Acquisitie

Steenvoorden rapporteert als CDO rechtstreeks aan de CEO van Randstad, Jacques van den Broek. De topman kondigde afgelopen zomer de acquisitie van vacaturesite Monster aan. Met de verwerving van dit nieuwe kanaal wil Randstad bouwen aan het meest uitgebreide portfolio van HR-diensten ter wereld. Monster zal volgens Van den Broek blijven opereren als een afzonderlijke en onafhankelijke entiteit.

“In een tijdperk van grote technologische veranderingen, worden werkgevers uitgedaagd om betere manieren om talent te vinden en aan zich te binden”, aldus de Randstad-CEO afgelopen zomer in een Engelstalige verklaring. “Met zijn toonaangevende technologieplatform en eenvoudig te gebruiken digitale, sociale en mobiele oplossingen, is Monster een natuurlijke aanvulling op Randstad.” De transactie is in lijn met de zogenoemde ‘tech & touch’-groeistrategie, die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengt.

Grotere waarde

Randstad en Monster hebben naar eigen zeggen een gedeelde visie voor de wereldwijde HR-dienstverlening, die snel verandert als gevolg van de technologische vooruitgang. De transactie is bedoeld om hun vermogen te vergroten om nieuwe en innovatieve mogelijkheden te ontwikkelen die een grotere waarde leveren aan werkzoekenden en werkgevers door toenadering tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Een strategische wisselwerking tussen traditioneel en digitaal dus. Volgens Steenvoorden is dit in lijn met een veranderende houding van topbestuur jegens technologie. “Onze CEO stond bijvoorbeeld op Web Summit, de grootste internethappening van Europa. Hij heeft daar zelf het digitale verhaal verteld. Dat voorbeeldgedrag is enorm belangrijk voor digitale transformaties.”

“Als verantwoordelijken voor IT en digital hebben we functies die zichzelf overbodig maken”

Dat was nog niet zo lang geleden nauwelijks voorstelbaar. “Ik werk al lang in de IT-wereld. Tien jaar geleden vonden we onszelf als CIO’s heel belangrijk, maar hadden we het gevoel dat de buitenwereld ons niet begreep”, aldus de Randstad-CDO. “Dat is gelukkig voorbij. Ik kom geen RvB-leden meer tegen die zeggen dat ze geen verstand hebben van IT.

Bovendien maken de grote corporate organisaties steeds beter de aansluiting met de moderne tijd. Ik zie binnen onze organisatie bijvoorbeeld genoeg hoodies en gympen rondlopen. Tezamen met de meer ervaren bestuurders en de input vanuit startups vormen we een prima mix. In die wisselwerking praten we over robots, kunstmatige intelligentie, klantbeleving, big data, enzovoorts.”

Digitalisering

Als reden voor zijn overstap noemde Steenvoorden afgelopen zomer het feit dat hij zich als mens en professional wil blijven ontwikkelen. Na bijna acht jaar bij de bank werd het volgens hem tijd voor een nieuwe uitdaging in een andere sector. “De HR-servicesindustrie staat qua digitalisering nog op een ander niveau dan de bancaire sector, maar ook hier verandert er veel. Het is geweldig om daar mijn tanden in te zetten en weer nieuwe dingen te leren.”

Steenvoorden werkte in het verleden onder meer bij Procter & Gamble, McKinsey, Essent en de laatste acht jaar als CIO van Rabobank. “Ik kijk met veel plezier terug op mijn periode bij de bank”, zei hij destijds. “We hebben veel met elkaar bereikt: processen veranderd, en een antwoord gevonden op de opkomst van internet, mobiel en de algehele digitalisering. Eigenlijk hebben we de organisatie gaandeweg aangepast aan de eisen van de nieuwe tijd.”

Bestaansrecht

Ten aanzien van de bancaire sector ziet de Randstad-CDO voldoende aanknopingspunten voor bestaansrecht op de langere termijn: “Banken hebben het zwaar, maar ik vertrouw erop dat Rabobank positief uit deze tijd van economische en technologische turbulentie komt. Er kunnen zeker dingen beter, maar er zal binnen elke economische dynamiek altijd behoefte zijn aan een stabiele, neutrale partij. In praktische zin zullen banken wellicht nog meer digitaal, minder fysiek en kleiner worden dan we gewend zijn.”

Verder zal er blijvende impact zijn van bijvoorbeeld digitale ontwikkelingen zoals blockchain, kunstmatige intelligentie, en nieuwe wet- en regelgeving zoals PSD2. “Naast grote banken zullen kleine, gespecialiseerde partijen hun plek opeisen. Daarnaast heeft de wereldeconomie een onvoorspelbare invloed. Dit alles kan tot verschillende scenario’s leiden.”

Chief digital

Hoewel René Steenvoorden als chief digital officer dichter bij Randstad op de digitale strategie zit dan de traditionele CIO, zijn er volgens hem ook veel overeenkomsten. “CDO en CIO zijn niet meer dan functietitels. Er wordt van ons gewoon verwacht dat we onze organisaties laten profiteren van alle mooie digitale opties. Bijvoorbeeld om de eindklant zo goed en snel mogelijk te helpen, of de administratieve processen te verbeteren.

De technologie om dat te doen is ruim voorhanden, maar het blijft toch een uitdaging om die technologische beloftes in de praktijk te verwezenlijken. Als verantwoordelijken voor IT en digital hebben we overigens functies die zichzelf overbodig maken. Binnen nu en tien jaar is digitale technologie immers verweven in alles wat we doen. Digitaal wordt normaal.”

Hotze Zijlstra
Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Als ‘vaste freelancer’ doet hij thans de hoofdredactie van CDO Magazine en maakt hij dragende artikelen voor de uitgaven BAAS en CIO Magazine.