Machine learning is hype voorbij

0

Machine learning levert inmiddels een wezenlijke procesbijdrage bij vele organisaties. Maar om het volledige potentieel van de technologie te benutten, moeten IT-beslissers talent zoeken dat met machines kan samenwerken en hun organisaties en processen herinrichten. Daarop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow.

Machine learning-software is in staat om de eigen prestaties te analyseren en te verbeteren zonder menselijke tussenkomst, waardoor deze steeds complexere beslissingen aankan. Om het volledige potentieel van de technologie te benutten, moeten beslissers in de technologiesector talenten zoeken die met machines kunnen samenwerken. Daarnaast moeten zij hun organisaties en processen herinrichten.

Nederlandse CIO’s voorzien dat machine learning snellere en nauwkeuriger beslissingen mogelijk maakt. Een vijfde maakt op dit moment al gebruik van de technologie. Bijna een kwart zegt dat ze inmiddels verder zijn dan het automatiseren van routinetaken zoals beveiligingsnotificaties, en zich nu richt op automatisering van complexe beslissingen, zoals het reageren op dergelijke notificaties.

Vereenvoudigd beslissingsproces

Vier op de tien Nederlandse ondervraagden zegt dat het nemen van beslissingen behoorlijk veel tijd van medewerkers en beslissers in beslag neemt, waarmee de potentiële waarde van automatisering wordt onderstreept. Wereldwijd is 57% van de ondervraagden deze mening toegedaan. Een kleine helft van de Nederlandse respondenten verwacht dat het automatiseren van beslissingen zal bijdragen aan omzetgroei.

“Automatisering kan drie verschillende soorten beslissingen tot doel hebben, namelijk beslissingen die te maken hebben met routing, rangschikken of prognoses,” zegt Michael Maas, area vice president Noord-Europa bij ServiceNow. “De automatisering van dagelijks werk zoals het toewijzen van IT-tickets en het routeren van salesleads levert al resultaten op. Machine learning is geen hype meer, maar realiteit geworden.”

Meer dan de helft van de Nederlandse CIO’s geeft aan dat ze de leiding hebben over de digitalisering van hun bedrijf en ruim een derde voorziet dat machine learning hierin een belangrijke rol speelt. Hoewel slechts 22% aangeeft dat de organisatie de technologie op dit moment inzet, is 69% van plan om deze op termijn te implementeren.

Obstakels

Nederlandse CIO’s geven aan dat lage datakwaliteit (51%) en verouderde processen (44%) de belangrijkste obstakels zijn voor de adoptie van machine learning. Slechts 31% van de Nederlandse CIO’s heeft methodes ontwikkeld om fouten van machines te monitoren.

Om de kansen van machine learning volledig te benutten, moeten organisaties bovendien talent, organisatie en processen tegen het licht houden. Slechts 27% van de Nederlandse CIO’s heeft medewerkers aangenomen die over de vaardigheden beschikken om met intelligente software te werken. Nog geen vijfde heeft de functieomschrijvingen aangepast aan het werken met machine learning, 56% geeft aan niet over de vaardigheden te beschikken om slimme machines te beheren en 51% van de Nederlandse respondenten zegt geen budget te hebben voor de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.

“Machine learning maakt het voor bedrijven mogelijk om hun bedrijfsvoering te digitaliseren op een manier die eerder niet mogelijk was. Om het volledige potentieel ervan te benutten, moeten CIO’s hun rol veranderen naar een transformatieleider die invloed heeft op de manier waarop organisaties bedrijfsprocessen inrichten, data organiseren, en talenten werven en trainen”, zegt Maas.

Early adopters

Minder dan tien procent van alle ondervraagde CIO’s loopt voorop. Ongeveer 80 procent van hen heeft methoden ontwikkeld om de fouten van machines te monitoren, tegenover 40 procent van de overige CIO’s. Ruim driekwart heeft functieomschrijvingen herschreven om de focus te leggen op het werken met machines, tegenover 35 procent van de overige CIO’s. Meer dan 70 procent heeft een roadmap ontwikkeld voor toekomstige veranderingen in bedrijfsprocessen, tegenover slechts een derde van de overige CIO’s. Ten slotte gelooft 90% van de vooruitstrevende CIO’s dat het automatiseren van beslissingen de omzetgroei van het bedrijf stimuleert, tegenover 67 procent van de overige CIO’s.

“Progressieve CIO’s die machine learning combineren met nieuwe bedrijfsprocessen en vaardigheden, ondersteunen hun bedrijf beter in de groeimogelijkheden,” zegt Maas. “Ze zien meer zekerheden in het gebruik van fundamentele technieken, wat hen in staat stelt om zich te concentreren op innovatie. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van complexe beslissingen die direct impact hebben op de winst van een bedrijf.”

Over het onderzoek

Oxford Economics heeft in opdracht van ServiceNow 500 CIO’s ondervraagd over machine learning en geautomatiseerde besluitvorming. De respondenten komen uit Nederland, Australië, Duitsland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden en werken in diverse B2B- en B2C-sectoren.