Het internet of things wordt volwassen. Steeds vaker lost het complexe logistieke en zelfs maatschappelijke problemen op. Zo strijdt de Noord-Duitse stad Hamburg met slimme sensoren tegen verkeersopstoppingen, luchtvervuiling en geluidsoverlast. Ook in andere situaties is het IoT de oplossing voor specifieke uitdagingen. Wat kan de CDO van deze praktijktoepassingen leren?

Hamburg staat voor enorme logistieke uitdagingen. De stad kampt bijvoorbeeld met verkeersopstoppingen. Een belangrijke oorzaak is de snelgroeiende haven, midden in de stad, waar dagelijks duizenden trucks naartoe moeten. Ruimte om uit te breiden is er eigenlijk niet. En dan zijn er nog de gevolgen voor de leefbaarheid in de stad. Denk hierbij aan de uitstoot en de geluidsoverlast die al dat verkeer veroorzaakt. Ondertussen voltrekt de digitalisering zich in hoog tempo.

Voor veel CDO’s is dit herkenbare problematiek, maar dan in een andere dimensie. Hoe haal je het maximale uit je bestaande infrastructuur? Hoe zorg je ervoor dat logistieke processen meegroeien met de tijd en je organisatie? En hoe houd je andere stakeholders tevreden? Het internet of things (IoT) biedt steeds vaker uitkomst. Enkele voorbeelden uit de praktijk.

1. Snelle schadeafhandeling

Zeker in drukke binnensteden zit een ongeluk in een klein hoekje. Het in kaart brengen van schade is zowel voor verzekeraars als de consument een tijdrovende klus. T-Systems en de Zwitserse startup Spearhead brengen de tijd die nodig is voor een schadeafhandeling terug tot slechts één minuut door het schadeafhandelingsproces volledig te digitaliseren. Met het plaatsen van een adapter die in iedere auto past, is het mogelijk om snel en eenvoudig data te verzamelen van de situatie ten tijde van het ongeluk.

De sensor in de auto verzamelt alle informatie die nodig is voor de eventuele schade-afhandeling. De verzekeraar ontvangt in zijn portaal direct een analyse van de gebeurtenissen en een berekening van de reparatiekosten en kan hier direct mee aan de slag. Deze nieuwe manier van schadeafhandeling bespaart de verzekeraars enorm veel tijd.

2. Efficiëntere ketens

Samen met de Hamburg Port Authority (HPA) heeft T-Systems mensen, bruggen, kranen, trucks, containers en schepen in de haven aan elkaar gekoppeld. Door de data afkomstig van die sensoren te analyseren, kan HPA bijvoorbeeld beter de trucks monitoren en de toevoer inplannen om zo opstoppingen van de havendoorgangen te voorkomen. Op deze manier pakt Hamburg met ‘Smart Port Logistics’ de kwaliteit en de efficiëntie van de gehele logistieke keten aan, zodat de haven toch kan blijven groeien.

3. Realtime overzicht

Vergelijkbare initiatieven zien we wereldwijd, onder andere in de haven van het Zuid-Afrikaanse Durban. Deze haven verwerkt 80 miljoen ton vracht per jaar en blijft maar groeien. Een gebrek aan realtime overzicht over alle activiteiten in de haven zorgde voor een matige doorstroming. Dat leidde weer tot lange wachttijden voor de voertuigen die het havengebied betreden. Voor continuïteit en verdere groei was een oplossing noodzakelijk.

Net als de havenbeheerder in Hamburg vond beheerder Transnet National Ports Authority de oplossing in sensortechnologie. Alle data afkomstig van de geplaatste sensoren wordt samengebracht in één controlecentrum. Hierdoor ontstaat een totaaloverzicht van alle activiteiten in de haven.

De geplaatste sensoren leveren allerlei meetwaarden op. Van het aantal mensen dat door de poorten het gebied betreedt tot de exacte locatie van containers. Die meetgegevens komen terecht op een in-memoryplatform. Dit platform verwerkt alle binnenkomende ruwe data tot presentabele en actiegerichte informatie. Hiermee kan Transnet alle werkzaamheden stroomlijnen en hebben havenmanagers zicht op alle activiteiten. Ook maakt het de onderlinge afstemming van werkzaamheden en een efficiënte inzet van resources eenvoudiger. Dit zorgt voor betere doorstroming en een afname van de wachttijden.

Daarnaast kan Transnet met drones meerdere zaken automatiseren. Denk hierbij aan toezicht op het havengebied, het lokaliseren van boeien en het inspecteren van havenmuren of scheepsrompen. Een gloednieuw LTE-netwerk knoopt alle devices aan elkaar en zorgt voor een razendsnelle draadloze connectiviteit.

4. Smart parking

Het gemeentebestuur van Hamburg kijkt ook naar andere mogelijkheden om de doorstroming in de stad te verbeteren. Bijvoorbeeld door met ‘smart parking’ de filedruk te verminderen. Geen gekke gedachte, want het zoeken naar een parkeerplaats duurt in een stad zoals Hamburg gemiddeld 20 minuten.

Uit onderzoek van adviesbureau Roland Berger blijkt dat ‘parkeerplaatszoekers’ goed zijn voor 30 procent van het stadsverkeer. Dat percentage daalt als automobilisten sneller een parkeerplaats vinden. Dit resulteert in een betere doorstroming, een lagere uitstoot en minder geluidsoverlast in de stad.

De komende drie jaar gaat Hamburg 11.000 parkeerplaatsen uitrusten met slimme sensoren. In een speciale app zien automobilisten zowel betaalde als onbetaalde vrije parkeerplaatsen en kunnen er direct naartoe navigeren. Ook het betalen van een plekje gaat via deze ‘Park and Joy’-app van T-Systems. Het is een van de initiatieven die ervoor moeten zorgen dat Hamburg filevrij en schoner wordt.

Kracht van IoT in de praktijk

Hamburg is erop gebrand deze technologie als eerste te introduceren. De stad organiseert in 2021 het ITS World Congress 2021 dat in het teken staat van Intelligent Transport Systems en kan zelf niet achterblijven als het gaat om de toepassingen van slimme technologie. Maar T-Systems implementeert Park and Joy ook in andere Duitse steden zoals Bonn, Dortmund en Duisburg.

Ook in Nederland voert het IT-bedrijf in samenwerking met diverse partijen tests uit met slimme parkeersensoren. Een aantal steden heeft al concrete interesse getoond. Dergelijke projecten tonen de kracht van het IoT in de praktijk. Ze illustreren bovendien dat digitalisering niet meer alleen om de techniek draait, maar juist om de voordelen die het organisaties in bredere zin oplevert.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter