Een hogere productiviteit, meer inzicht in bedrijfsprocessen, een betere customer experience… De mogelijkheden van het IoT zijn eindeloos. Dit blijkt ook al in de praktijk. Wat kunnen we leren van de succesvolle IoT-projecten?

Het Internet of Things is uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Iets meer dan een kwart van de bedrijven kan inmiddels terugkijken op een succesvol project, zo blijkt onder andere uit onderzoek van Cisco.

Een mooi voorbeeld van een geslaagd IoT-project is de ‘24/7 Connected Services’ van KONE waarmee het mogelijk is om wereldwijd zo’n 1,1 miljoen liften te verbinden. Sensoren verzamelen informatie over bijvoorbeeld de luchtvochtigheid in de liftschacht en de snelheid van de lift. Door deze data realtime te analyseren kan de liftenfabrikant storingen beter voorspellen.

Daarnaast is het mogelijk om op afstand diagnoses te stellen. Onderhoudsmonteurs zijn daarmee beter voorbereid als ze voor reparatie of onderhoud aankomen op locatie en kunnen meldingen sneller oplossen.

Mentaliteitsverandering

Voor een succesvolle digitale transformatie is een mentaliteitsverandering nodig. Om bijvoorbeeld het IoT, augmented reality of kunstmatige intelligentie succesvol in te zetten, zijn de volgende uitgangspunten belangrijk:

1. ‘Business first’

De allereerste vraag die een bedrijf bij het inzetten van een nieuwe IoT-ontwikkeling moet stellen is: waarom doen we dit? Welke bijdrage moet een innovatie leveren? Nog te vaak zijn de mogelijkheden van technologie het uitgangspunt. Maar dat het mogelijk is om met technologie bedrijfsprocessen aan te passen, wil nog niet zeggen dat die verandering ook wenselijk is.

Bij KONE stond de vraag centraal: hoe kunnen we de wachttijden voor liften drastisch reduceren en de doorstroming in kantoorgebouwen en grote winkelcentra verbeteren? Vooral in grote steden zoals New York, Amsterdam en Londen, brengen mensen veel tijd door met wachten op de lift of vervoer in een lift. Voor KONE reden om de ‘uptime’ van liften te optimaliseren, onder andere door hun liften slimmer te maken met IoT. IoT maakt predictive maintenance mogelijk, voorkomt dat liften stil komen te staan en zorgt dat het onderhoud efficiënter is.

2. Innoveer samen met de klant

Een innovatie heeft pas waarde als klanten er behoefte aan hebben en bereid zijn om deze te gebruiken. De customer experience is belangrijk. KONE koos er dan ook voor om ‘24/7 Connected Services’ in nauwe samenwerking met zijn klanten te ontwikkelen. Hun wensen staan centraal bij alles wat KONE doet. Dit was voor de fabrikant een grote stap, aangezien hij gewend was om productontwikkeling in een laboratorium te doen.

3. Verweef security in je DNA

Nieuwe technologie brengt ook nieuwe securityrisico’s met zich mee. Zo biedt het Internet of Things cybercriminelen veel meer mogelijkheden om systemen aan te vallen of data te stelen. Zeker als de ‘dingen’ zonder aanvullende beveiliging worden aangesloten. Bij iedere stap in de digitale wereld horen securitymaatregelen. Daarom combineerde KONE de IoT-initiatieven met de ontwikkeling van een cybersecuritystrategie.

4. Innoveer samen met partners

De meeste bedrijven hebben niet de ambitie om zelf bijvoorbeeld een IoT-platform te ontwikkelen. In dat geval is het belangrijk om samen te werken met partners die technische expertise hebben en de business van de klant begrijpen. KONE zocht de samenwerking met een groot aantal partijen, variërend van partners die het digitale platform bouwen tot partners die de applicaties ontwikkelen die op het platform draaien. Als technologiepartner heeft T-Systems bijgedragen aan de benodigde IoT-connectiviteit.

Samenwerkingen zijn onmisbaar voor het realiseren van innovatie, zeker als het gaat om het Internet of Things. Wereldwijde co-innovatie met partners, kortom het hebben van een ecosysteem, is de sleutel tot succesvolle vernieuwing.