Data is het nieuwe ‘goud’, omgeven door buzzwords zoals predictive analytics, data science en artificial intelligence. Praten over de kracht van data-analyse is gemeengoed geworden. Iedere CIO die ik spreek zegt daarom absoluut potentie te zien in data-analyse. Maar waarom voegen slechts weinigen de daad bij het woord? De weerbarstige praktijk zit het zoeken naar goud in de weg.

De bekende boodschap is dat het juiste gebruik van data een schat aan onvoorstelbare mogelijkheden oplevert. Maar wat is het ‘juiste gebruik’? En als we dat weten, hoe krijgen we dat gebruik dan voor elkaar? Veel bedrijven hebben nog steeds een applicatielandschap dat van een afstand misschien goed oogt, maar waarbinnen de samenhang tussen al die applicaties ver te zoeken is.

Gevolgen van deze silo’s: moeizaam verlopende processen, dataversplintering, uitwisselingsproblemen, zwerfinformatie en dark data – data waarvan niet bekend is of die relevant is. Deze gevolgen staan het graven in data naar goud behoorlijk in de weg. Alleen als data zo snel mogelijk – of zelfs in real time – vindbaar én interpreteerbaar is, zal een bedrijf dat edelmetaal vinden.

Almaar complexer

We zien zo’n landschap bovendien alsmaar uitdijen en complexer worden. Niet alleen met nog meer ‘officiële’ applicaties, maar ook met op eigen initiatief van afdelingen of medewerkers aangeschafte apps: de beruchte shadow IT. Dat laatste gebeurt maar al te vaak, ook doordat in zo’n landschap IT de weg wijst en niet de business. En er zijn vandaag de dag genoeg mogelijkheden voor de business om zich daar niet bij neer te leggen. Dit verschijnsel gaat nogal eens samen met een lage gebruikersadoptie van de officiële applicaties. Ook dat staat het vinden van goud behoorlijk in de weg.

Niet alles tegelijk aanpakken

Als remedie tegen de verschijnselen hierboven horen we adviezen die iedereen wel zal kennen. Ga van applicaties naar een platform, van IT naar businessfocus en van silo naar integratie. Kortom: ga van complex naar simpel en van programmeren naar modelleren. Zeker raadzaam om te doen! Maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen. Denk groot, maar begin klein, want de grote valkuil is alles tegelijk willen aanpakken.

Inzicht

Waar het uiteindelijk om draait, is het verkrijgen van nieuwe inzichten. Data zijn slechts kale feiten. Informatie ontstaat door data uit meerdere bronnen op een zinvolle wijze te combineren. De volgende stap is het verkrijgen van kennis op basis van geanalyseerde informatie. Die kennis leidt tot nieuwe inzichten. Complexe applicatielandschappen, dito processen en tussen de 40 tot 80 procent dark data staan dit proces in de weg.

Tot slot zal ook het management een belangrijke rol moeten spelen door niet alleen van alles te roepen over data-analyse, maar daar ook echt concreet mee aan de slag te gaan. De inzichten die dat oplevert zijn het goud, ze kunnen leiden tot optimalisaties, nieuwe businessmodellen, een vernieuwende marktbenadering en, uiteindelijk, meer business en omzet.

Door Gerard Roos, business manager ICM bij Veenman

Veenman
Veenman is een IT kennis- en implementatiepartner die organisaties helpt te beschikken over de juiste informatie in de voor hen meest geschikte vorm voor een optimale, veilige en duurzame bedrijfsvoering. Veenman levert daarvoor hardware- en softwareoplossingen op het gebied van informatielogistiek, managed print services en audiovisuele communicatie. Naast het hoofdkantoor in Rotterdam heeft Veenman vestigingen in Amsterdam, Zwolle en Venray. De onderneming maakt deel uit van Xerox Corporation.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter