Een geheim is het niet: slim datagebruik is dé voorwaarde voor een succesvolle digitale transformatie. Iedere CIO en zelfs de meeste CEO’s zullen dat beamen. Toch hebben veel grote organisaties de zaken niet voor elkaar. Tijd voor actie, ofwel: intelligente disruptie met data als hefboom.

Datasilo’s, projectmatige governance, projectleiders die zich te laat zorgen maken over data of dure analisten die met gegevens worstelen in plaats van er nuttige inzichten uit te halen ― in veel organisaties is het nog dagelijkse kost. Op zijn zachtst gezegd alarmerend, want data vormt de sleutel tot de digitale transformatie die deze tijd van disruptie vereist. Uit honderden transformatie-initiatieven blijkt dat bedrijven die data vanaf dag één serieus nemen aan het langste eind trekken.

Businessmodellen op de schop

Wat is digitale transformatie eigenlijk? Ieder bedrijf zal zijn eigen definitie hebben of het begrip misschien niet eens gebruiken voor de ingrijpende veranderingen waar het aan werkt. In feite gaat digitale transformatie over het veranderen van businessmodellen met data, in reactie op disruptie of om zelf een disruptor te worden. Dat kunnen verschillende programma’s of initiatieven zijn, bijvoorbeeld:

  • Datascientists, analisten en zakelijke beslissers via selfservice inzichten bieden met advanced analytics.
  • Klanten centraal stellen door via alle kanalen een optimale customer experience te bieden op basis van betrouwbare, gezaghebbende en relevante data.
  • De compliance en beveiliging optimaliseren door intelligente beveiligingsprocessen die de creativiteit binnen het bedrijf de ruimte geven.
  • De infrastructuur moderniseren met cloudplatforms en -services, gecombineerd met toepassingen in eigen huis.
  • Aansluiten op het internet of things en artificial intelligence, om met sensordata en machine-learning te anticiperen op servicebehoeften en problemen met klanten te voorkomen, alsook met predictive analytics slimme aanbevelingen te doen.
  • Digitale disruptie versnellen.

Welk doel een transformatie-initiatief ook nastreeft, alles begint met data. Neem de Chigaco Cubs. De Amerikaanse honkbalclub maakt slim gebruik van data om drie dingen te bereiken. Ten eerste de betrokkenheid van fans vergroten door een hechte, levenslange band met het team.

Ten tweede interne beslissingen en interacties met fans ondersteunen met informatie die zorgt voor een betere fanervaring en niet alleen is gericht op meer omzet. En tot slot met behulp van data draadloze services bieden aan de eigen organisatie en fans op het hele clubterrein, waarbij gegevensanalyse helpt de dienstverlening continu te verbeteren.

“Vervang het woord ‘data’ door ‘geld’ en…

Om de uiteenlopende doelen te bereiken is het essentieel dat iedereen in een organisatie beseft dat data veel meer is dan een operationeel hulpmiddel. De uitdaging voor CIO’s is duidelijk te maken dat data van strategisch belang is om kansen te creëren, uitdagingen aan te gaan en intelligente disruptie te versnellen.

Bergen verzetten

Een hefboom versterkt de kracht die wordt ingezet en maakt het mogelijk om met weinig inspanning zware voorwerpen op te tillen. Bij data werkt het precies zo: een bedrijf dat zijn gegevens op de juiste manier gebruikt, is in staat om bergen te verzetten. De data is er al, waar het om gaat is de kracht ervan te vermenigvuldigen. Daarbij spelen zeven dimensies een rol, zoals beschreven in het kader bij dit artikel.

… je zaken niet voor elkaar hebben kan je je baan kosten”

De Chigaco Cubs hebben deze dimensies zowel op hun klantdata als op data over hun infrastructuurgebruik toegepast. Dit stelde de honkbalclub in staat om de ‘customer engagement’ aanzienlijk te verhogen, in alle opzichten. Net zoals data van invloed is op ieder aspect van een bedrijf – iedere afdeling, ieder proces, iedere discipline – zo heeft ook de hefboomkracht van data impact op alles. Niet één keer, in één project, maar telkens opnieuw.

Eureka!

De meeste CIO’s hebben vroeg of laat drie eurekamomenten tijdens hun programma’s voor digitale transformatie:

  1. “Mijn initiatieven voor digitale transformatie zijn volledig afhankelijk van actiegerichte data.” De data is klaar om op iedere schaal te worden ingezet, door mensen, systemen voor machine-learning en andere relevante ‘gebruikers’.
  2. “Ik moet mijn datamanagement centraliseren en goed sturen.” Zonder deze aanpak blijft data opgesloten in silo’s en zal nooit klaar zijn voor actie.
  3. “IT kan het niet alleen doen.” Een bedrijf transformeren vraagt meer dan een discipline. Een nauwe samenwerking met interne betrokkenen – bewakers van het proces, data stewards en gebruikers – is van cruciaal belang.

Data is geld

“Om eerlijk te zijn hebben we geen idee waar al onze data zich bevindt.” “We laten de projectteams beslissen hoe ze met hun data omgaan.” “Iedereen gaat anders met data om. We willen daarvoor geen beleid opleggen.” Dit soort uitspraken zullen de meeste organisaties niet vreemd zijn. Maar als het woord ‘data’ wordt vervangen door ‘geld’, kan het iemand zijn baan kosten. Want data ís geld en dus moeten bedrijven het ook zo behandelen. Op die manier bekeken krijgt het hefboomeffect nog een extra lading.


Data als hefboom: zeven dimensies

  1. Betrouwbaarheid
    Een succesvolle transformatie, bijvoorbeeld van de manier waarop je met klanten omgaat, vraagt één versie van de waarheid.
  2. Veiligheid
    Je data is pas klaar voor gebruik als de beveiliging in orde is. Anders riskeer je datalekken, boetes en problemen met de privacy van je klanten.
  3. Governance
    Databeheer is meer dan voldoen aan wettelijke eisen. Duidelijkheid over de oorsprong van en relaties tussen data, in de hele organisatie, helpt de customer engagement te verhogen.
  4. Toegankelijkheid
    Niet alleen datascientists en analisten, maar iedereen in je bedrijf moet eenvoudig toegang hebben tot betrouwbare data. Selfservice en de cloud bieden uitkomst.
  5. Tijdigheid
    Steeds meer toepassingen vergen actuele data die continu en direct beschikbaar is. Ook de integratie van gegevens van het internet of things of cloud-apps is nodig.
  6. Relevantie
    Gebruikers moeten altijd de inzichten kunnen krijgen die op dat moment relevant voor ze zijn. Dit vraagt datalakes in plaats van sterk gestructureerde datawarehouses.
  7. Actiegerichtheid
    Het ultieme doel? Actiegerichte data voor al je medewerkers, processen, systemen en algoritmen, door geautomatiseerd datamanagement en een microservices-
    architectuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter