Driekwart bedrijven doet niets met groot deel waardevolle data

0

Vergaarde data wordt maar mondjesmaat omgezet in acties op het gebied van customer insights en intelligence. Dat komt doordat deze data vastzit in silo’s, er simpelweg te veel van is, gecombineerd met een gebrek aan organisatorische flexibiliteit. Hierop duidt onderzoek in opdracht van SAP Hybris.

Ruim driekwart van de ondervraagde marketeers geeft aan data voor de helft of minder te benutten. Slechts 13 procent van hen zet driekwart van de vergaarde data om in acties, terwijl 10 procent zegt onkundig te zijn van de details inzake datagebruik binnen organisatie.

Inflexibiliteit

De belangrijkste redenen dat zij er niet in slagen data niet of slechts gedeeltelijk om te zetten in acties, is omdat data is opgesloten in organisatorische silo’s waar marketing geen toegang tot heeft. Daarnaast is er te veel data om effectief te managen, te analyseren en te vertalen naar direct te ondernemen acties. Ten slotte zijn organisaties niet flexibel genoeg: werknemers en processen staan een effectieve omzet van data in inzichten en acties in de weg.

Ondanks dat data niet volledig wordt benut, wordt de potentiële waarde hiervan niet ondermijnd. Zes op de tien marketeers zeggen met name veel positieve impact te verwachten op het gebied van engagement en intelligence, gedreven door big data, zoals aanbiedingen en aanbevelingen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.

“In de huidige digitale economie zien we dat ‘marketing in the moment’ belangrijker is dan ooit”, zegt Mark de Bruijn, senior director & head of EMEA Marketing bij SAP Hybris. “Relevantie bieden aan klanten komt aan op secondes. Iedere digitale interactie met een klant levert data op, waarmee organisaties de beleving nog persoonlijker kunnen maken. En dat is ook precies wat klanten verwachten.”

“Dit betekent dat waardevolle data direct omgezet moet worden naar gepersonaliseerde acties. De effectieve inzet van big data speelt hierin een essentiële rol. Bij toekomstbestendige organisaties is data verzamelen, analyseren en erop anticiperen een continu proces.”

Over het onderzoek

In opdracht van SAP Hybris heeft CMO Review 600 senior marketeers ondervraagd in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, EMEA en het Azië-Pacifisch gebied.